۰
عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان:

مردم به داروهای اینترنتی اعتماد نکنند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۱۲۱۳۱
مردم به داروهای اینترنتی اعتماد نکنند
سالم خبر: عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان با اشاره به منع قانونی فروش دارو به‌صورت اینترنتی، به مردم توصیه کرد دارو را از منابع معتبر خریداری کنند.  

به گزارش سالم خبر، بهزاد ذوالفقاری عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان، در خصوص فعالیت سایت‌های فروش آنلاین دارو، اظهار کرد: این سایت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول، سایت‌هایی هستند که داروهای قاچاق را به فروش می‌رسانند. این سایت‌ها بدون هیچ مجوزی فعالیت می‌کنند و به هیچ داروخانه‌ای لینک نیستند. دسته دوم، سایت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ‌تری هستند که در زمینه فروش دارو نیز فعالیت دارند، مانند دیجی کالا، ترب، اسنپ و ... که یا به‌صورت مستقیم و یا به‌صورت میزبان، محصولات دارویی را به فروش می‌رسانند. دسته سوم داروخانه‌هایی هستند که مجوز فروش اینترنتی گرفته‌اند و در فضای مجازی فعال هستند و دسته آخر داروخانه‌هایی هستند که مجوز فروش اینترنتی ندارند و محصولات دارویی را به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به منع قانونی فروش دارو به‌صورت اینترنتی، گفت: این منع قانونی رعایت نمی‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی به‌راحتی دارو می‌فروشند و عملاً تاکنون برخورد قاطعی در این خصوص صورت نگرفته است. البته به‌عنوان مثال اسنپ با داروخانه‌ها قرارداد می‌بندد و در حقیقت داروخانه دارو را می‌فروشد، اما اگر از اسنپ دارویی خریداری شود نمی‌دانید از کدام داروخانه‌ای دارو تهیه شده است.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان افزود: اگرچه فروش دارو به‌صورت اینترنتی منع دارد، اما اقلام بهداشتی مجوز دار و لیبل دار (برچسب دار) غیر قاچاق را می‌توان به‌صورت اینترنتی فروخت، کما اینکه فروشگاه‌های غیر داروخانه‌ای نیز می‌توانند این موارد را عرضه کنند. همچنین مکمل‌ها را نیز ظاهراً می‌توان به‌صورت اینترنتی فروخت، اگرچه ازنظر من به‌عنوان یک داروساز این کار اشتباه است و عوارض غیرقابل جبرانی به بلر خواهد آورد.

وی در مورد علت مخالفت با فروش اینترنتی دارو گفت: وقتی داروساز به‌صورت مستقیم دارو یا مکمل را به مردم تحویل می‌دهد، از چهره فرد و گفت‌وگو با او اطلاعاتی دریافت می‌کند که بهتر می‌تواند بیمار را راهنمایی کند و جلوی تداخل‌های دارویی و عوارض احتمالی گرفته شده و به مصرف منطقی دارو و مکمل نزدیک‌تر می‌شویم. در مورد مکمل‌های دارویی و داروهای گیاهی باید گفت این فرآورده‌ها می‌توانند بالقوه با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد یا عوارضی ایجاد کنند، یا برای خانم‌های باردار، شیرده و برای کودکان منع مصرف داشته باشد.  

ذوالفقاری ادامه داد: وقتی فردی به داروساز مراجعه می‌کند، ممکن است از او سوالاتی بپرسد و یا داروساز بعضی از نکات حائز اهمیت را از افراد بپرسد، درحالی‌که در سایت‌ها و فروش‌های اینترنتی اصلاً این اتفاق رخ نمی‌دهد و متأسفانه فقط بحث داروفروشی و مکمل فروشی است، درحالی‌که فروش اینترنتی بستری برای فعالیت‌های دیگر است، به‌عنوان مثال دارویی که در بازار کسری دارد، در همان پلتفرم‌ها با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد بدون اینکه هیچ رهگیری و نظارتی بر این‌گونه فروش‌ها وجود داشته باشد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان پیشنهاد داد سازمان‌های ذی‌ربط مسئولیت‌پذیرتر باشند و تصریح کرد: دو سازمان در امور دارو دخالت می‌کنند بدون اینکه تخصصی در این زمینه داشته باشند، یکی سازمان صمت و دیگری کمیسیون تسهیل کسب‌وکار است که به علت عدم آشنایی با موضوعات حوزه سلامت، تصمیمات آن‌ها چالش برانگیز است.

وی با بیان اینکه مردم بخشی از کاری که داروساز انجام می‌دهد را نمی‌دانند، گفت: مردم فکر می‌کنند داروساز فقط دارو را تحویل می‌دهد و نمی‌دانند که در خصوص تهیه و ارائه منطقی دارو چه فرایندهایی طی می‌شود،  البته نه فقط مردم، بلکه بسیاری از مسئولان نیز همین دیدگاه را نسبت به داروساز دارند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان به مردم توصیه کرد دارو را از منابع معتبر خریداری کنند و افزود: با خرید دارو از داروخانه می‌توان از مشاوره رایگان داروساز استفاده کرد و اطلاعات لازم را درباره دارو و موارد منع مصرف و احتیاط و تداخل دارویی گرفت.  

وی از مردم خواست به فروش‌های اینترنتی دارو اعتماد نکنند و گفت: متأسفانه بسیاری از این محصولات تاریخ ندارد، لییل و برچسب ندارد و حتی قاچاق هستند و شرایط نگهداری آن‌ها، شرایط نگهداری درستی نیست، همچنین اگر اشکالی وجود داشته باشد، از بازرسی و نظارت‌های دارویی خارج شده‌اند و عملاً مردم نمی‌توانند به هیچ سازمانی شکایت کنند، درحالی‌که وقتی دارویی را به‌صورت حضوری خریداری می‌کنند، در صورت وجود مشکل می‌توانند شکایت کنند و سازمان نظام پزشکی و غذا و دارو پاسخگو خواهند بود.
کد مطلب : ۱۲۱۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما