۰
در گفت‌وگو با رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان بررسی شد:

چرا ایران از قافله‌ی ورود گردشگران سلامت عمانی عقب افتاده است؟

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۱۲۰۴۲
چرا ایران از قافله‌ی ورود گردشگران سلامت عمانی عقب افتاده است؟
سالم‌خبر: ایران به رغم حذف ویزا و برقراری پروازهای  مستقیم، همچنان  از قافله ورود گردشگران عمانی عقب مانده است و در مقایسه با کشورهایی مانند تایلند و هند که توانسته‌اند گردشگران عمانی را در حوزه درمان جذب کنند، حتی به ۵۰ درصد از این بازار مطلوب هم دست نیافته‌ است. در واقع باید گفت که ایران هنوز مقصد شماره یک عمانی‌ها نیست.

محسن ضرابی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در گفت‌وگو با سالم‌خبر در مورد جذب گردشگر سلامت از عمان اظهار کرد: در سال ۹۸ و پیش از شیوع ویروس کرونا، بیشترین سفرها به ایران از کشورهای همسایه بود. با لغو یکطرفه روادید ایران برای شهروندان عمانی،  عمانی ها رکورددار نرخ رشد افزایش توریست و گردشگر سلامت به ایران بوده‌اند، به گونه‌ای که در همان سال ، ۸۵ هزار و ۴۳۲ نفر از عمان به ایران سفر کرده‌اند که در قیاس با سال
۹۷ بیش از ۹۶ درصد رشد داشت و درآمد ارزی حدود 250 میلیون دلار ناشی از جذب گردشگر از کشور عمان بوده است و نکته قابل توجه انست که از این تعداد، بالغ بر 85 درصد آن، گردشگر سلامت بودند که عمده مقاصد آنان شهرهای شیراز و تهران بود.

وی افزود:  این راستا، ‌ بسیار خوبی نیز ایجاد شد از جمله در دسترس بودن پروازهای روزانه و لغو ویزا  که یک فرصت طلایی برای گردشگری کشور است .

ضرابی اضافه کرد: اگر بتوانیم سایر زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز فراهم آوریم، می‌توانیم شاهد رشد قابل توجهی در این بخش باشیم. ولی اگر از این فرصت استفاده  نکنیم حتما رقبا بازار را از ما می‌گیرند. قبلا شاید هزینه‌های درمانی در ایران به ارزش پول عمان بالا بوده اما در حال حاضر با کاهش ارزش پولی ایران، این هزینه کمتر و قابل رقابت شده است.

وی ادامه داد: با این حال ایران به رغم حذف ویزا و برقراری
پروازهای  مستقیم، همچنان  از قافله ورود گردشگران عمانی عقب مانده است و در مقایسه با کشورهایی مانند تایلند و هند که توانسته‌اند گردشگران عمانی را در حوزه درمان جذب کنند، حتی به ۵۰ درصد از این بازار مطلوب هم دست نیافته‌ایم. در واقع باید گفت که ایران هنوز مقصد شماره یک عمانی‌ها نیست.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: نکته قابل توجه آن است که حدود 80 درصد جمعیت عمان قشر متوسط و کارمند هستند که برخورداری از بیمه‌های درمانی برایشان اهمیت ویژه دارد و 20 درصد مابقی قشر مرفه عمان هستند که قاعدتا برای انجام درمان با هزینه شخصی به کشورهای اروپایی و امریکا عزیمت می‌کنند. از سویی، در حال حاضر چهار کشور انگلستان، هند، تایلند و ترکیه در فهرست کشورهای مورد تایید دولت عمان جهت اعزام بیمار با هدف پرداخت هزینه‌های درمان قرار دارند به گونه ای که این
کشورها نسبت به ایجاد کلینک‌ها و مراکز درمانی تشخیص در کشور عمان اقدام نموده و جهت درمان تکمیلی به کشورهای متبوع خود اعزام می‌کنند و در مقابل  دولت عمان نسبت به پرداخت هزینه‌های درمان از طریق سیستم بیمه درمانی اقدام می نماید حال آنکه متاسفانه ایران در فهرست مذکور قرار ندارد و به سبب شرایط تحریم سیستم بانکی نیز، امکان پرداخت هزینه‌های درمانی از طریق سیستم بیمه تامین اجتماعی دولتی عمان به مراکز درمانی ایران امکانپذیر نخواهد بود. 

وی ادامه داد: از این رو، پیگیری جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت درج ایران در لیست کشورهای مورد تایید دولت عمان جهت اعزام بیماران عمانی و پرداخت هزینه های درمان توسط دولت عمان و یافتن راهکارهای مناسب جهت انتقال ارز بسیار ضروری است.

ضرابی بیان کرد: مشکل دیگر عدم وجود نظام ارجاع یکپارچه و نظام مند ایرانی
در کشور عمان جهت شناسی و ارجاع بیماران به ایران همراه با تدارک کلیه خدمات از فرودگاه تا فرودگاه اعم از اقدامات اقامتی، ترانسفر فرودگاهی و درون شهری، هماهنگی با مراکز درمانی بیماران و خانواده بیماران عمانی در ایران است.  این مسئله مهم می‌طلبد تا آژانس‌های مسافرتی واجد الشرایط و صاحب صلاحیت ایرانی ضمن هماهنگی با مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در ایران، کلینیک‌های درمانی در عمان و نیز دفاتری را در عمان جهت بازاریابی، شناساندن پتانسیل‌های نظام درمان ایران، جذب بیماران عمانی و اقدام در جهت اعزام بیماران به ایران شکل گیرند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ساماندهی و افزایش پروازهای مستقیم میان عمان و شهرهای تهران و دیگر استان‌های پرپتانسیل در حوزه جذب گردشگر سلامت از دیگر مواردی است که ضرورت دارد در دستور کار جدی مقامات کشور قرار گیرد.
 
کد مطلب : ۱۲۰۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما