۰

نورا در مقابله با کرونا کارآمد و موثر است

تاریخ انتشار :
شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۱۱۴۸۶
نورا در مقابله با کرونا کارآمد و موثر است
سالم خبر: واکسن نورا جز واکسن‌های پروتئینی کارآمد و موثر برای مقابله با ویروس کرونا ارزیابی می‌شود که در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی است.

به گزارش سالم خبر، غلامرضا اولاد مدیر اجرایی طرح واکسن نورا افزود: با شروع بحران کرونا تیم های متعددی در کشور شکل گرفت و ما نیز از هفته سوم این بحران پلتفرم نوترکیبی را انتخاب کردیم تا توانمندی و کسب دانش و فناوری در کشور نهادینه شود.

وی با بیان اینکه واکسن های کرونا از جمله واکسن نورا، موسسه رازی، پاستوکووک، اسپایکوژن از جنس پروتئین نوترکیب هستند ولی نوع پروتئین آنها با هم متفاوت است، ادامه داد: در واکسن نورا، قسمت اصلی اسپایک ویروس (آر.بی.دی. یا قسمت متصل شونده) انتخاب شده و با استفاده از آخرین فناوری روز جهان و مهندسی ژنتیک، نسبت به مقاوم سازی انسان نسبت به این بیماری اقدام شده است. 

اولاد با تاکید بر اینکه واکسن های برکت و سینوفارم جز واکسن های غیرفعال (ویروس کشته شده) است، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ درصد از واکسن های کرونا در جهان با استفاده با فناوری پروتئین نو ترکیب ساخته شده و در حال کارآزمایی بالینی است یا کارآزمایی آنها با موفقیت به اتمام رسیده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای کارآزمایی بالینی می دانستیم باید پس از انجام فاز سه کارآزمایی بالینی و بعد از اینکه مجوز ورود به بازار اخذ شد، باید میزان قابل توجهی واکسن در دسترس مردم باشد و در همین راستا برنامه ریزی های لازم صورت گرفت و هم اکنون پنج میلیون دُز واکسن آماده شده است.

اولاد افزود: به دولت اعلام کرده ایم که پس از تحویل پنج میلیون دُز به بازار، طی یکسال آینده بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون دُز واکسن دیگر تولید و به بازار عرضه می کنیم.

واکسن‌های ایرانی در پیشگیری از کرونا موثر است

مدیر اجرایی طرح واکسن نورا تاکید کرد: تمام پلتفرم های مختلف واکسن به دنبال ایجاد آنتی بادی موثر ضد ویروس کرونا در بدن هستند تا اگر ویروس کرونا وارد بدن شد بتوانند آن را مهار و مانع بیماری شوند. 

اولاد تاکید کرد: واکسن هایی که از طریق ویروس کشته، واکسن های پروتئین نو ترکیب و واکسن هایی که به صورت حامل ویروسی نظیر آسترانزنکا و اسپوتنیک طراحی شدند، ایمنی لازم علیه ویروس را در بدن ایجاد می کنند. 

وی با تاکید بر اینکه همه واکسن ها در راستای یک هدف واحد ساخته شده اند، اضافه کرد: تفاوت واکسن ها فقط در نوع تهیه آنهاست. 

به گفته اولاد ممکن است واکسن ویروس کشته، عوارض برای فرد به دنبال داشته باشد اما واکسن های پروتئینی در مقابل آنها هیچ گونه عوارض جدی به دنبال ندارد.

مدیر اجرایی طرح واکسن نورا یادآور شد: تاثیر واکسن نورا در مقابله با ویروس کرونا در فاز یک و ٢ کارآزمایی بالینی در انسان به اثبات رسیده و هیچگونه عارضه ای به جز عوارض معمولی نظیر درد موضعی که برای هر نوع واکسن، طبیعی به شمار می آید عارضه دیگری نداشته است.

اولاد با بیان اینکه بی خطر، بدون عوارض و ایجاد ایمنی زایی بالای واکسن نورا به اثبات رسیده و مستندات آن به سازمان غذا و دارو ارائه شده است، تاکید کرد: برخی از نتایج آزمایش های صورت گرفته بر روی واکسن نورا در ایران، در کشور آلمان نیز تکرار شده و حکایت از این دارد که ایمنی زایی ایجاد شده در بدن، قدرت خنثی کنندگی ویروس را در صورت ورود به بدن از خود نشان می دهد.

به گفته وی، کارایی و اثر بخشی این واکسن به صورت مسجل و قطعی در پایان فاز سوم ارائه می شود.

 اولاد افزود: اگر ظرف سه هفته آینده به ۱۰ هزار نفر از جامعه هدف این واکسن را تزریق کنیم تا پایان بهمن ماه گزارش نتیجه قطعی تاثیر این واکسن به سازمان غذا و دارو ارائه می شود.

تزریق واکسن نورا برای چه کسانی مجاز است؟

عضو تیم اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن نورا نیز با بیان اینکه افرادی که ٢ دُز قبلی واکسن های برکت، سینوفارم و آسترازنکا را تزریق کرده اند، می توانند برای دُز یادآور از واکسن نورا استفاده کنند، گفت: به بیش از ۹۵ درصد از جمعیت واکسینه شده کشور از واکسن های مذکور تزریق شده و بیشتر افراد می توانند در دُز سوم یا یادآور از این واکسن استفاده کنند. 

علی عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: باید حداقل سه ماه از تزریق دُز دوم افراد گذشته باشد تا آنها بتوانند در فاز سوم از واکسن نورا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه افراد برای تزریق واکسن نورا می توانند پایگاه های واقع در شهرک شهید محلاتی، شهرک شیردم در جوار دانشگاه امام حسین (ع)، مسجد بقیه الله واقع در بیمارستان بقیه الله، فرهنگسرای خاوران، پایگاه شهید صنیع خانی در تهرانسر، استادیوم آزادی، مصلای تهران و سپاه کرج مراجعه کنند، افزود: به زودی پایگاه هایی نیز برای تزریق این نوع واکسن در ورزشگاه تختی و شهرستان ری فعال می شود. 

عنابستانی خاطرنشان کرد: متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت قبلی برای تزریق واکسن می توانند به آدرس الکترونیکی www.nooravaccine.com مراجعه کنند.

عضو تیم اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن نورا گفت: در فاز اول، واکسن نورا بر روی ۷۰ نفر مورد مطالعه قرار گرفت و اثرات جانبی واکسن بر روی افراد بررسی شد و هیچگونه عارضه ای در بین جامعه هدف به جز عوارض عادی تزریق نظیر درد و تورم ناشی از تزریق مشاهده نشد. 

عنابستانی اضافه کرد: در مرحله بعدی اثربخشی واکسن نورا بر روی ۳۰۰ نفر آزمایش شد در این مرحله نیز هیچگونه عارضه ای در بین جامعه هدف دیده نشده است.

به گفته وی جامعه هدف در این طرح، یک ترکیب همگن جمعیتی زن و مرد از ۱۸ سال به بالا بود و در فاز اول تزریق این واکسن برای سنین ۱۸ تا ۵۰ سال و در دُز دوم نیز در همین رده سنی در نظر گرفته شد ولی در فاز سوم که ۲ هفته از آغاز آن می گذرد واکسن نورا به افراد ۱۸ سال به بالا تزریق می شود.

عنابستانی با بیان اینکه ۲ فاز این طرح مطالعاتی در تهران اجرا شده و فاز سوم آن علاوه بر تهران در استان البرز نیز اجرا شده و ممکن است در شهرهای دیگر نیز به متقاضیان تزریق شود، افزود: فاز سوم اجر
کد مطلب : ۱۱۴۸۶
برچسب ها
واکسن نورا
نام شما

آدرس ايميل شما