۰

هیچ کجای کشور وضعیت بهداشتی تهران را ندارد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۱۴۱۵
هیچ کجای کشور وضعیت بهداشتی تهران را ندارد
سالم خبر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به چالش های حوزه بهداشت استان تهران، گفت: در اغلب شاخص‌های بهداشتی، اوضاع شهر تهران بدتر شده است.

به گزارش سالم خبر، علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست «تقویت شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت در استان تهران؛ راهکارها- چالش ها»، اظهار داشت: اتفاق مبارکی در سطح شهر تهران افتاده و آن همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در رفع مشترک مشکلات بهداشتی شهر تهران است.

وی، بیان مشکلات را به معنی توقف کار ندانست و بر ضرورت ساماندهی ارائه خدمت در سطح یک و رفع مشکلات ارتقای سلامت و بهداشت تاکید کرد و گفت: بهداشت به منزله کارایی و عدالت است و برای دستیابی به عدالت مسیری جز خدمات بهداشتی وجود ندارد. خوشبختانه اکنون تعهد و اراده در سطح سه دانشگاه برای حل مشکلات بهداشتی وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه صرفه جویی منابع زمانی حاصل می‌شود که برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد، خاطر نشان کرد: اگر معتقدیم که نباید مشکلات را پیچیده کنیم، باید بر ریسک فاکتورهای خطر تمرکز نمائیم. مطالعه استپس و مقایسه سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در اغلب شاخص‌های بهداشتی، اوضاع شهر تهران بدتر شده است و این نشان از عدم توجه جدی به حوزه بهداشتی دارد.

وی با ارائه نقشه سلامت شهر و استان تهران، از وضعیت نامساعد مناطق محروم تهران خبر داد و گفت: متأسفانه در جنوب شهر تهران و مناطقی که از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر هستند، بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی، بیماری پرفشار خونی، سرطان‌ها و بیماری‌های بدخیمی بسیار شایع‌تر هستند و این مسئله باید وجدان ما را به عنوان مسئول تکان دهد.

اولیایی منش، رتبه اول در بحث آسیب‌های اجتماعی را متعلق به شهر و استان تهران دانست و یادآور شد: اکنون نقشه آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران را در اختیار داریم و می‌دانیم در هر محله با چه مشکلات و معضلاتی مواجه هستیم از این رو کاملاً به نیازهای این مناطق نیز واقفیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت نظام شبکه، خدمت رسانی به این مناطق را از طریق نظام شبکه امکان پذیر خواند و تصریح کرد: هیچ کجای کشور، وضعیت بهداشتی تهران را ندارد و در این شهر با چالش‌هایی همچون آسیب اجتماعی، عدم تناسب منابع با امکانات، ضعف و فرسودگی امکانات، برون سپاری واحدهای شبکه و حقوق و درآمد پایین پرسنل خدمات بهداشتی مواجه هستیم.

وی برون سپاری شبکه‌های بهداشتی را مشکل دیگری عنوان کرد و از همگان خواست تا برای ساماندهی این وضعیت همکاری کنند و افزود: این کار موجب شده تا شبکه‌های بهداشتی با مشکلاتی همچون املاک استیجاری، پرسنل برون سپاری شده و منابع ناپایدار بهداشتی مواجه شوند که قطعاً باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی مناسبی صورت پذیرد.

اولیایی منش در پایان ابراز امیدواری کرد که به لطف خدا، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری حوزه بهداشت در استان تهران حل خواهد شد و طرح ساماندهی خدمات سلامت به مردم شهر و استان تهران نیز در اولین فرصت پیاده سازی خواهد شد.
کد مطلب : ۱۱۴۱۵
نام شما

آدرس ايميل شما