۰
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سالم‌خبر:

سالک به پشت دروازه های تهران رسیده است؛ کنترل این بیماری بسیار سخت است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۱۱۴۰۴
سالک به پشت دروازه های تهران رسیده است؛ کنترل این بیماری بسیار سخت است
سالم‌خبر: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سالم‌خبر درباره شیوع بیماری سالک در کشور گفت: بیماری سالک در شهرستانهای اطراف شهر تهران شناسایی شده و پس از آن بلافاصله اقدامات کنترل و پیشگیری صورت گرفت ضمن اینکه هماهنگی‌های لازم با استانداری استان تهران و شهرهای مربوطه انجام شد.
 
محمدمهدی گویا با تاکید بر اینکه به منظور کنترل سالک باید اقدامات بهداشتی در سطح محیط انجام شود، عنوان کرد: این اقدامات یک حرکت چندوجهی محسوب می‌شود براین اساس بخش های و سازمانهای مختلف باید درگیر این موضوع باشند ضمن اینکه کنترل حیوانات ولگرد و کنترل ماندآب‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. 
 
گویا با تاکید بر اینکه جمع‌آوری نخاله های ساختمانی و زباله ها در کنترل این بیماری بسیار مهم است، مطرح کرد:  هر کدام یک از این موارد می‌تواند عامل انتشار سالک باشد همچنین در مناطقی که تاکنون موردی از این بیماری مشاهده نشده است این امکان هست که وجود داشته باشد.
 
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت دوباره اقدامات پیشگیرانه از گسترش بیماری سالک تصریح کرد: نکته ای که بسیار بسیار حائز اهمیت است اگر با هماهنگی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در زمان مناسب صورت نگیرد بیماری گسترش خواهد یافت. ما با بیماری مواجه هستیم که کنترل آن به سادگی میسر نیست کنترل سختی دارد حتی ممکن است سالها زمان لازم داشته باشد تا بیماری از بین برود. 
 
وی همچنین افزود: مرحله اول تقاضای ما از مردم این است که با مسئولین بهداشتی همکاری کنند و به توصیه‌های آنها عمل کنند به ویژه رعایت بهداشت محیط زندگی نه تنها داخل منزل بلکه اطراف آن بسیار مهم است در حال حاضر این بیماری در مناطق روستایی شهر تهران مشاهده شده است اگر ما بتوانیم به سرعت اقدامات لازم را انجام دهیم می‌توانیم امید داشته باشیم که بیماری به سرعت کنترل شود .
 
گویا در تشریح اقدامات درحال انجام وزارت بهداشت به منظور کنترل بیماری سالک گفت: فعالیت‌هایی
که وزارت بهداشت عمدتاً انجام می‌دهد برای کنترل ناقلان بیماری است به عنوان مثال شناسایی حشره و کنترل آن است ضمن اینکه اقدامات مربوط  کنترل حشرات را به شدت تشدید کند که این امر صورت گرفته است اما در کنار این موارد درمان بیماری نیز مهم است. بنابراین بیمار باید یک ماه تحت مراقبت های مناسب باشد و به مراکز وزارت بهداشت مراجعه و دارو را به صورت دقیق دریافت کند. بیمار نیز همچنان باید تحت مراقبت باشد و زخم را کنترل کند اولین کار ساده پوشاندن روی زخم برای فرد مبتلا است همین این موضوع می‌تواند یکی از اقدامات مهم پیشگیری در بیماری سالک باشد. 
 
گویا همچنین افزود:من بسیار خوشحال هستم که استانداری تهران از این موضوع استقبال بسیاری کرده است و نیروهای خود را بسیج کرده‌اند و سازمانهای دیگر هم به کمک وزارت بهداشت آمده‌اند ضمن اینکه دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران در حال انجام این اقدامات هستند.

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: با افزایش پوشش واکسیناسیون ما شاهد هستیم که موارد بیماری کرونا به شکل چشمگیری در کشور کاهش یافته است و موارد مرگ ناشی از این بیماری به شکل چشمگیری کاهش یافته است و این نکات ما را به آینده امیدوار می‌کند که اقدامات کنترلی خود را بهتر دنبال کنیم. از طرفی با سویه جدیدی مواجه هستیم که قابلیت انتقال بالایی دارد و ما را نگران می‌کند. زیرا می‌تواند در زمان کوتاهی جمعیت زیادی را مبتلا کند و اگر چنین شود مراجعات به مراکز درمانی افزایش یافته و تخت‌های بستری آی سی یو تحت تاثیر قرار می‌گیرد، پس باید هوشیار باشیم. ما با یک سویه روبرو هستیم که هنوز مشخص نیست پس از ابتلا به این بیماری چه اتفاقی بیفتد. ممکن است شدت بیماری‌زایی این سویه الان کم باشد، اما در آینده ممکن است که شدت بیماری‌زایی آن هم زیاد شود و از این جهت نگران هستیم.

گویا گفت: وقتی تعداد زیادی مبتلا شوند طبیعی است که کار سخت و دشوار می‌شود. کماکان جز یک یا دو داروی تحقیقاتی، درمان قطعی برای بیماری وجود
ندارد و این برای کنترل بیماری کافی نیست؛ لذا بالا بردن پوشش واکسیناسیون لازم است که البته هنوز ما را قانع نکرده است و کنترل بهداشتی اهمیت زیادی دارد.

گویا همچنین درباره وضعیت واکسن کرونا و شرایط تزریق آن، گفت: تنها مرجع علمی که درباره نوع واکسن و استفاده از آن تصمیم می‌گیرد، کمیته ملی واکسن است که متشکل است از برجسته‌ترین اساتید کشور است. کمیته علمی مرجع کشوری واکسن، کمیته‌ای است که برنامه واکسیناسیون کووید را مطالعه و بررسی کرده و توصیه‌های خودش را به وزارت بهداشت ارائه کرده است و توصیه های کمیته علمی در دست اجراست.

وی درباره آخرین وضعیت تشخیص اُمیکرون در کشور، گفت: برای تشخیص سویه امیکرون مشکلی نداریم. امکانات تشخیصی در کلیه استان‌های کشور برقرار است، اما حداقل فعلا تشخیص سویه اُمیکرون به این صورت نیست که هرکس که دلش خواست برود و آزمایش شود. بلکه دستورالعملی را وزارت بهداشت تهیه کرده و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس آن دستورالعمل اقدام می‌کنند. همه پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده یکی از دلایلش هم این است که هنوز به اندازه کافی کیت تشخیصی اُمیکرون در کشور نداریم. البته بسیاری از کشورها وضعیت مشابه ما را دارند، منتها با این تفاوت که ما علاوه بر تهیه این کیت، از منابع مختلف در داخل کشور هم تولید می کنیم و امیدواریم افزایش یابد. انجام آزمایش برای تشخیص امیکرون شرایط خاصی دارد که این شرایط خاص ابلاغ شده است.

وی درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال نیز گفت: این موضوع در کمیته ملی واکسن مورد بررسی قرار گرفته و عمدتا نظر بر این بوده که این واکسیناسیون انجام شود. موضوع واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال به ستاد ملی کرونا ارائه شده و کمیته ستاد ملی کرونا مستندات بیشتری را از کمیته علمی واکسن خواسته تا تصمیم نهایی را بگیرد. سوالاتی که در این زمینه مطرح کردند، در حال تهیه پاسخ‌هایش هستیم و امیدواریم پاسخ‌های ما قانع‌کننده باشد و ستاد ملی تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

وی درباره ضرورت
تزریق دز سوم واکسن کرونا نیز، گفت: کسانی که دو نوبت واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده باشند، بعد از مدتی سطح آنتی‌بادی‌شان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کسانی که دو نوبت واکسن زدند، مشخص شده که باید حتما نوبت بعدی را هم دریافت کنند. زمان دریافت نوبت سوم و تواتر واکسن متفاوت است، ماموران بهداشتی ما توضیحات لازم را برای مراجعه‌کنندگان خواهند داد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور هستند که حتی نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند که این ما را نگران کرده است. از طرفی پوشش نوبت سوم هم هنوز کامل نشده است. البته ما برای نوبت سوم، زمان داریم. توصیه من به مردم این است که زمان را از دست ندهید، حتما باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنید. دیده شده که نوبت سوم شانس ابتلا به کرونا را کاهش داده و احتمال بستری و  بستری در بخش‌های مراقبت ویژه را بسیار کم می‌کند.

گویا گفت: تا کنون تقریبا ۹ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور دز سوم را دریافت کردند اما این ما را قانع نمی‌کند و با جمعیت ۶۰ تا ۷۰ میلیونی که باید این دز را دریافت کنند، فاصله داریم. البته اگر کسی نوبت سوم واکسن را دریافت نکرده، ممکن است زمانش نرسیده باشد یا گرفتاری‌های شخصی و خانوادگی منجر به آن شده است. زیرا معتقدم مردم ما از اهمیت واکسیناسیون کاملا مطلع هستند و می‌دانند که این واکسن چقدر در حفظ ایمنی آنها موثر بوده است. مردم باید به ما اعتماد کنند و وزارت بهداشت برای اعتماد مردم اهمیت ویژه‌ای قایل است. تاکنون حدود ۱۲۴ میلیون دز واکسن در کشور نزریق شده و این نشان می دهد که مردم به ما اعتماد کردند و اگر مشکل دیگری هم باشد، می توانیم با تعامل با مردم آن را حل کنیم.

وی درباره گزارش مرگ ناشی از امیکرون در کشور، گفت: تاکنون گزارش مرگ ناشی از اُمیکرون در کشور نداشتیم. به طور کلی هم آنچه که مشاهده شده موارد مرگ ناشی از امیکرون عمدتا کم و نادر هم بوده حتی در کشورهایی که تعداد زیادی مبتلا داشتند هم کم بوده است.
کد مطلب : ۱۱۴۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما