۰
کوروش هلاکویی، دبیر و نایب رییس انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران:

کرونا هیچ‌جا مانند ایران تا این حد آزادانه تردد نداشته و ندارد

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۱۱۳۸۲
کرونا هیچ‌جا مانند ایران تا این حد آزادانه تردد نداشته و ندارد
سالم‌خبر: ویروس کرونا در هیچ کشوری مانند ایران تا این حد آزادانه تردد نداشته و ندارد.

کورش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بیماری کرونا گفت: آخرین پیک بیماری در اواسط شهریور ماه بود که پیش‌بینی شد پس از این پیک در فاصله 4 تا 5 ماه با افزایش موارد ابتلا مواجه می‌شویم که همینطور هم شد. همچنین پیش‌بینی‌ها بر این مبناست که از اواخر این ماه و اوایل ماه بعد شاهد افزایش موارد ابتلا خواهیم بود؛ قاعدتاً بر اساس روند قبلی پیک، تا پایان سال یا اوایل سال باید به پیک برسیم.
 
وی با اشاره به اینکه
اکثرا پیک‌های بعدی در اپیدمی‌های پیشرونده قوی تر از پیک های قبلی است، عنوان کرد: به عبارتی دیگر ویروس با قدرت بیشتری عمل می‌کند تا بتواند پیک را به وجود آورد. 
 
هلاکویی درباره ایرادات تشخیص امیکرون اظهار کرد: متاسفانه ما با این مشکل روبه رو هستیم زیرا ممکن است کیتها امیکرون را تشخیص ندهند؛ تا زمانی که شرایط، پیک بعدی بیماری به وجود نیاید امیکرون نمی‌تواند عمل کند.
 
این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین افزود: اگر ما در کشورهای مختلف جهانی مانند دانمارک، کانادا ، فرانسه، اسپانیا، انگلستان، آمریکا
و هند شاهد اپیدمی‌ها هستیم دلیلش این است که شرایط آن بر اساس روند طبیعی اپیدمی پیش رونده کرونا، که بصورت دوره ای اتفاق می افتد، به وجود آمده است. اینکه بگوییم به عنوان مثال امیکرون در کشور ما وجود ندارد این گفته درست نیست زیرا امیکرون همان کرونا است که خود را با شرایط تطابق داده است. 
 
هلاکویی با تاکید بر اینکه اوضاع وضعیت کرونا کشور بدتر خواهد شد، تصریح کرد: ما پس از گذشت ۴ تا ۵ ماه به شرایطی خواهیم رسید که جمعیت حساس کشور همانند پنبه الکلی‌ با کرونا آتش خواهند گرفت و این موضوع اتفاق نظر جمعی است. تلاش ما از ابتدای شیوه
بیماری کرونا این بوده است که بگوییم کرونا روند طبیعی دوره ای اپیدمیولوژیک دارد به این صورت که در ابتدا ما یک شاخه بالارونده و پس از آن به یک قله می‌رسیم و سپس شاخه پایین رونده را تجربه خواهیم کرد و پس از گذشت زمان معین، این شرایط مجددا در صورت عدم اعمال مداخلات موثر، بوجود خواهد آمد، در شهریورماه این پیش بینی شد که آن پیک با سوش‌های رایج رخ می‌دهد وبدون نیاز به انتشار امیکرون. 
 
وی درباره توصیه سازمان بهداشت جهانی بیان کرد: از شب یلدا تاکنون همه افراد با یکدیگر در ارتباط بوده توصیه سازمان جهانی بهداشت به کشورها این است که تاجایی
که برایتان امکان دارد با اعمال موثر معیارهای بهداشت عمومی شرایط پیک را در کشورها کند کنید ضمن اینکه شرایطی مهیا شود تا مردم به ماسک دسترسی و امکان تزریق واکسن وجود داشته باشند در مقابل نیز به مردم  توصیه کرده است که فاصله فیزیکی و استفاده همیشه از ماسک، باز گذاشتن پنجره ها و تهویه مناسب، پرهیز از حضور در محیط های پر تجمع، تمیزی نگه داشتن دست ها، جلوگیری از پخش ترشحات سرفه یا عطسه و تزریق واکسن در نوبت های مقرر را رعایت کنند، اما متاسفانه ما هیچ کدام از این کارها را جدی انجام ندادیم و به مردم هم هشدار نداده‌ایم . 
 
کد مطلب : ۱۱۳۸۲
نام شما

آدرس ايميل شما