۰
رئیس سازمان غذا و دارو:

ایران، دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در غرب آسیا است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۱۱۳۵
ایران، دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در غرب آسیا است
سالم خبر: بنابر آمار‌های اعلام شده ما دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در منطقه غرب آسیا هستیم.

به گزارش سالم خبر، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه همایش ایران کازمتیکا اظهار کرد: تقاضا در حوزه آرایشی و بهداشتی افزایش پیدا کرده و همیشه از محصولات مورد استفاده بشر بوده است. محصولات آرایشی و بهداشتی، حوزه جذابی برای داروسازی محسوب می‌شود؛ با ارتقای علم در این حوزه، شاهد کاهش مصرف مواد سمی در این محصولات در تمام جهان هستیم.

او افزود:  تاکنون فناوری‌های بالایی وارد حوزه داروسازی شده است به طوریکه شاهد استفاده از فناوری mRNA در حوزه واکسن هستیم.

دارایی بیان کرد: آمار واردات محصولات آرایشی و بهداشتی کاهش یافته است. اگر فقط به فکر واردات بودیم، هیچ وقت در این صنعت رشد نمی‌کردیم و خوشحالم که این صنف آرایشی و بهداشتی برای ارز سراغ سازمان نمی‌آید چرا که سازمان غذا و دارو به خاطر ارز دارو و تجهیزات پزشکی و ارزپاشی له شده است. این مسئله کار‌های اساسی سازمان را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر وقتمان صرف تخصیص و اولویت ارز و کنترل کمبود ارز شده است اما خوشبختانه در حوزه آرایشی و بهداشتی درگیر چنین مباحثی نیستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: بنابر آمار‌های اعلام شده ما دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در منطقه غرب آسیا هستیم و باید ببینیم چرا آمار قاچاق رو به رشد است. مسیر تولید داخل و کاهش واردات درست است ولی باید در کنار آن به نیاز‌های داخل توجه کرده تا فاصله را کم کنیم.

او ادامه داد: صرف اینکه در تولید محصولات خود کفا می‌شویم باید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و پیشرفت‌ در سایر حوزه‌ها، در این زمینه نیز رشد کنیم. برای رسیدن به این هدف می‌توانیم از ظرفیت‌های خوب دانشگاهی به کمک رشته‌های شیمی، داروسازی و فرآورده‌های طبیعی بهره مند شویم. با توجه به مصرف بالای این فرآورده‌ها در ایران، پیش‌تر نزدیک ۴۰۰ میلیون دلار واردات رسمی داشتیم.

مدافع تولید داخل هستیم

دارایی گفت: در جنوب کشور در اروند، قاچاق لوازم آرایشی به شکل ته لنجی به اندازه یک کشتی بزرگ و کوله بری در حد کانتینر بزرگ، انجام می‌‍شود. اغلب این محصولات استاندارد نبوده و حاوی جیوه، سرب و مواد آلوده هستند که نگران کننده است. باید برای مراقب از سلامت مردم راهکاری اندیشید؛ ما با اولویت قرار دادن سلامت مردم، مدافع تولید داخل هستیم.

او بیان کرد: برای کاهش قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی علاوه بر شناسه‌گذاری و شناسایی اصالت محصولات، باید به نیاز‌های بازار داخلی هم توجه کنیم. خوشبختانه بحث آرایشی و بهداشتی به وزارت صمت منتقل شد و باید کنترل‌ها بعد از صدور پروانه‌ها صورت گیرد. فرآیند تولید در مسیر درستی قرار گرفته است و تولیدکننده‌ها قواعد را رعایت می‌کنند؛ لازم است که به سمت فناوری‌های جدید بروند، خریداران نیز بیشتر دنبال تولید تحت لیسانس هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تولید زیرزمینی هم در کنار قاچاق یکی از دغدغه‌های ماست که در شهر‌های دورتر و حتی روستا‌ها اتفاق می‌افتد. ترجیح می‌دهیم ارز برای توزیع عادلانه به مصرف کننده برسد که روش درست آن، استفاده از بیمه‌هاست.

دارایی ضمن رد ادعای برخی درباره صرفه جویی ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: کل بازار دارویی و تجهیزات پزشکی و شیرخشک ما سال ٩٧ حدود ٣.٨ ارز ترجیحی دادیم که دارو حدود ٢ میلیارد دلار بود و برخی آمار‌های غلط درباره حوزه دارو می‌دهند که دارو ۴ میلیون دلار ارزبری داشته است و ما ٢ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کردیم.

دارو باید از ارز دولتی جدا شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حداکثر ارز اختصاص یافته به حوزه دارو ۲/۲ میلیارد دلار بوده که سرمنشا بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌هاست. بهتر است دارو هم مانند حوزه آرایشی و بهداشتی از ارز دولتی جدا شود. این ارز را باید به مصرف کننده بدهیم و بیمه‌ها باید این حمایت را انجام دهند. وقتی اول زنجیره ارز را می‌دهیم ارز به درستی به مردم نمی‌رسد و فشار زیادی روی صنعت داروسازی به خاطر ارز وارد شده است.

نیازی به واردات واکسن نداریم

دارایی درباره تولید واکسن کرونا در ایران بیان کرد: یکی از افتخارات ما در جمهوری اسلامی صنعت داروسازی است و علیرغم همه مشکلات توانسته نیاز کشور را تامین کند و در فاصله کوتاهی توانستیم به تولید واکسن برسیم و اکنون نیاز به واردات واکسن نداریم و مجوز صادرات را داده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: درخواست داریم بحث برچسب گذاری دنبال شود هر چند سخت است و این موزه مانند تجهیزات پزشکی با دیواری برای برچسب گذاری رو به رو است و با این روش تولیدکنندگان سطح تولید با اصالت را از جعلی جدا کنند و در کنارش فرهنگ‌سازی شود تا مردم به مصرف این محصولات گرایش پیدا کنند تا توجه به بازار قاچاق کاهش یابد.
کد مطلب : ۱۱۱۳۵
نام شما

آدرس ايميل شما