۰

انتشار فهرست مواد اولیه دارویی با ارز نیمایی

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۱۰۸۳
انتشار فهرست مواد اولیه دارویی با ارز نیمایی
سالم خبر: بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو به شرکت های تولید کننده مواد اولیه دارویی، تعدادی از اقلام تولید دارو از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارجی شده اند و بعد از این باید با ارز نیمایی تهیه شوند.

به گزارش سالم خبر، بر خلاف آنچه که پیش بینی می‌شد ارز دولتی دارو حذف شود، اما بر اساس تصمیم دولت و مجلس شورای اسلامی، دارو همچنان به عنوان یک کالای استراتژیک، باید ارز دولتی دریافت کند. این در حالی است که اخیراً، سازمان غذا و دارو، فهرستی از مواد اولیه دارویی را به شرکت‌های دارویی داده است که بعد از این می‌بایست با ارز نیمایی تهیه شوند.

سازمان غذا و دارو، تا کنون بیش از ۱۵۰ قلم مواد اولیه دارویی را از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کرده و در فهرست ارز نیمایی قرار داده است.

انتشار فهرست مواد اولیه دارویی با ارز نیمایی

این در حالی است که حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰، قرار نیست تغییری در روند اختصاص ارز دولتی به دارو صورت بگیرد.

انتشار فهرست مواد اولیه دارویی با ارز نیمایی

این تصمیم سازمان غذا و دارو، باعث خواهد شد روند تأمین مواد اولیه برای تولید دارو در کشور دچار اختلال شده و هزینه‌های تولید را نیز بالا ببرد.

انتشار فهرست مواد اولیه دارویی با ارز نیمایی

سهم زیادی از بازار دارویی کشور به واسطه تولیدات داخلی تأمین می‌شود و از همین رو، نمی‌بایست با اقدامات ضربتی، دسترسی به دارو را برای بیماران، سخت و دشوار نمود.

محمد صدیقی عضو مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، گفت: داروها که تا اندازه‌ای اهداف سیاست ارز دولتی بر آنها اصابت کرده و باعث کاهش قیمت داروهای وارداتی شده است، با افزایش قیمت مواجه می‌شوند ولی بیمه‌ها می‌توانند به خوبی بار مالی این موضوع را تأمین کنند و مردم هیچ هزینه‌ای متحمل نشوند.

این در حالی است که برخی کارشناسان نظام دارویی کشور، معتقدند بیمه‌های پایه توان جذب مابه‌التفاوت نرخ ارز را ندارند و در نتیجه نمی‌توان به این راهکار برای حذف ارز دولتی دارو امیدوار بود. زیرا، گفته می‌شود، اگر مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی به بیمه‌ها پرداخت شود، هزینه‌های پرداختی مردم و بیماران بابت تهیه دارو، چند برابر خواهد شد.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس گفت: دولت به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بعد نظارتی خود را تقویت کند و بازار را کنترل کند.

وی افزود: برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید شرایط آن در بازار فراهم شود که اگر کالایی گران شد دولت بتواند کالای جایگزین و مناسب در اختیار مردم قرار دهد، بنابراین شایسته است قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، زیر ساخت‌های آن فراهم شود.
کد مطلب : ۱۱۰۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما