۰

واکسن نزده‌ها، بیشترین قربانیان سویه اومیکرون هستند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۱۱۰۸۱
واکسن نزده‌ها، بیشترین قربانیان سویه اومیکرون هستند
سالم خبر: بیشترین آمار مرگ و میر، ابتلا و وخامت حال عمومی بیماران مبتلا به سویه اومیکرون در آفریقای جنوبی به عنوان کانون اصلی شیوع این سویه جدید کووید ۱۹ متعلق به واکسن نزده‌ها است.

به گزارش سالم خبر از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، پیام طبرسی رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به سویه جدید کرونا با نام امیکرون (omicron) اشاره کرد و اظهار داشت: شناسایی این گونه جدید جهش یافته کرونا به کمتر از سه هفته قبل در آفریقای جنوبی بر می گردد و با توجه به سرعت چرخش بالای آن به سرعت در بسیاری از کشورها شیوع آن گزارش شده است.

وی، مشخصه اصلی سویه اومیکرون را جهش های متعدد در پروتئین اسپایک ویروس دانست و افزود: افزایش فاکتورهای جهش یافته در این سویه جدید در مقایسه با جهش های قبلی موجب شده تا مقابله با چرخش بیشتر اومیکرون به عنوان سویه ای خطرناک در دستور کار سازمان جهانی بهداشت باشد.

به گزارش ایرنا، در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد و سازمان جهانی بهداشت سویه B.۱.۱.۵۲۹ ویروس کرونا را به‌عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و آن را اومیکرون (Omicron) نامید.

افزایش محدودیت های جهانی برای پیشگیری ازچرخش بیشترکرونای جهش یافته

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از افزایش محدودیت های جهانی برای پیشگیری از چرخش بیشتر اومیکرون در دنیا خبر داد و تاکید کرد: چرخش این ویروس محدود به چند کشور اعلام شده نیست و به احتمال زیاد با توجه به قدرت سرایت پذیری بالا در کشورهای دیگری نیز در چرخش باشد.

طبرسی تصریح کرد: اطلاعات هنوز درباره میزان علایم، بیماری زایی و مرگ و میر آخرین سویه کرونا در مقایسه با سایر جهش های کرونا کامل نیست.

وی با بیان این که کنترل مرزهای خارجی، پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی، شست و شوی دست ها، قرار نگرفتن در فصاهای بسته و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شرایط فعلی باید با جدیت بیشتر دنبال شود، گفت: آمار ابتلا به کرونا در ایران روند نزولی دارد و به نظر نمی رسد سویه جدیدی وارد کشور شده باشد، بنابراین مهم ترین نکته پایش و غربالگری مرزهای خارجی برای پیشگیری از ورود اومیکرون است.

این پزشک متخصص درباره کارکرد واکسن های موجود در برابر جهش اومیکرون خاطرنشان کرد: بیشترین آمار مرگ و میر، ابتلا و وخامت بیماری در آفریقای جنوبی به عنوان کانون اصلی شیوع این ویروس مربوط به واکسن نزده هاست.

اومیکرون اثرگذاری واکسن را زیر سوال خواهد برد؟

طبرسی با تاکید بر این که اثر گذاری واکسن کرونا در مرگ و میر و وخامت وضعیت بیماران کرونایی غیرقابل انکار است، گفت: ممکن است جهش های مکرر ویروس کرونا اثر گذاری واکسن ها را تحت تاثیر قرار دهد، ولی بی تردید در کاهش میزان مرگ و میر و وخامت بیماری اثر بخش است.

همچنان واکسیناسیون موثرترین سلاح علیه کرونا است

وی با یادآوری این که واکسیناسیون علیه کرونا موثر ترین سلاح در برابر کرونا است درباره روند بازگشایی ها و کاهش محدودیت های کرونایی توصیه کرد: بر اساس نظر ستاد علمی مقابله با کرونا بازگشایی ها باید با رعایت مقدمات انجام شود، به این معنی که مدارس  ضمن عمل به توصیه های بهداشتی استفاده از تهویه مناسب و کاهش تراکم جمعیت درکلاس‌های درس را با جدیت دنبال کنند، چنانچه مدرسه یا آموزشگاهی زیرساخت های رعایت شیوه نامه ها را ندارد، بهتر است آموزش ها همچنان آنلاین باشد.
کد مطلب : ۱۱۰۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما