۰
علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

با قانون جوانی جمعیت از آن سوی بام سقوط نکنیم!

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۱۰۲۸
با قانون جوانی جمعیت از آن سوی بام سقوط نکنیم!
سالم‌خبر: معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: حذف غربالگری‌ها در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، امری غیر‌کارشناسانه است و در مجامع علمی بازتاب خوبی نخواهد داشت .

علی سالاریان در گفت‌وگو با سالم‌خبر اظهار داشت: نباید به اینگونه طرح‌های سلیقه‌ای، شتاب‌زده، غیر کارشناسی و غیر علمی بها دهیم. تصمیم‌گیری درباره اینگونه طرح‌ها باید در فضایی کارشناسانه، علمی و بدون اجحاف و به دور از مسائل غیر علمی انجام شود. نکته مهم این است در این طرح تاکیدی بر روی تست‌های قبل از بارداری (غربالگری و ژنتیک) که مانع از تولد فرزندان معلول می‌شود، وجود ندارد لذا به طور قطع تبعات آن در آینده بسیار زیان‌بار خواهد بود. 

وی همچنین تاکید کرد: درحال حاضر  بحران بزرگی که کشور را در سال‌های آینده تهدید می‌کند،
موضوع پیری جمعیت است. متاسفانه نرخ ازدواج و فرزندآوری در کشور کاهش یافته است که در نهایت انتظار می‌رود جمعیت جوان کشور در سال‌های آینده کاهش و جمعیت افراد مسن افزایش یابد.
 
سالاریان در ادامه عنوان کرد: ایران در دهه ۶۰ ، ۷۰ و تا حدودی ۸۰ جمعیت جوانی را دارا بود و اکثریت افراد جامعه را جوانان تشکیل می‌دادند این در حالیست در آن سال‌ها مشکلی برای مسکن و ازدواج وجود نداشت اما طی سال‌های اخیر واقعیت تلخی رو به روی ماست اینکه به علت کاهش نرخ باروری و کاهش ازدواج، جمعیت ایران به سرعت به سوی پیری می‌رود در عین حال به منظور حل این مشکل نیاز است سیاست‌هایی درنظر گرفته شود که افراد به ازدواج و فرزندآوری تشویق شوند.
 
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مزیت‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: با حمایت‌های مالی و
اعطای وام، مرخصی، وام و مسکن و سایر حمایت‌ها ... باید جوانان به ازدواج تشویق شوند اما به منظور گسترش این موضوعات و مانع از گسترش پیری جمعیت نباید از آن سوی بوم نیز سقوط کنیم. 
 
وی درباره معایب حذف غربالگری پیش از تولد نوزادان عنوان کرد: تولد یک فرزند معلول اثرات بسیاری ناگواری برای یک خانواده به دنبال دارد براین اساس توصیه و تأکید بر تست‌های ژنتیک می‌تواند بخشی از سیاست فرزندآوری و جوانی جمعیت در نظر مسئولان باشد و علاوه بر بسته‌های تشویقی مانند وام و مسکن برخی از خدمات پزشکی را برای زوج‌ها رایگان کنند و در عین حال این اطمینان داده شود که در صورت بارداری دولت از آنان حمایت می‌کند تا فرزندی سالم به دنیا بیاورند. 
 
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی همچنین افزود: این اطمینان باید برای خانواده‌ها وجود داشته باشد که برای تشکیل خانواده این اختیار را
داشته باشند که فرزندانی سالم به دنیا بیاورند. حذف غربالگری‌ها در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، امری غیر‌کارشناسانه است و در مجامع علمی بازتاب خوبی نخواهد داشت .
 
سالاریان با تاکید بر اینکه کنترل بیماری‌های مقاربتی باید بر عهده پزشکان و کارشناسان باشد، عنوان کرد: با این مسئله نباید به صورت دستوری رفتار شود برخورد دستوری و اجحاف‌آمیز و رادیکال سبب می‌شود که سیاست‌های درنظر گرفته شده نه تنها به هدف اصلی نرسد بلکه سبب گریزان‌شدن جمعیت هدف شود. به عقیده من علاوه بر اینکه ایجاد و پیگیری چنین طرح‌هایی در کشور ضرورت دارد باید  بودجه، اعتبار و حمایت‌های بخش‌های مختلف نیز وجود داشته باشد اما لازم است جنبه‌هایی از آن نیز  اصلاح و ویرایش شود و کاملا علمی با نظر اساتید و کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی، نظام پزشکی و سایر
مجامع علمی کشور تصمیم‌گیری‌ و ویرایش‌های علمی انجام شود تا در نهایت این طرح قابلیت اجرایی شدن داشته باشد .
 
وی با بیان اینکه مجامع علمی در زمینه این طرح نباید منفعل باشند، اظهار کرد: این طرح مربوط به سرنوشت کشور است و باید در مقابل چنین طرح‌های بنیادین که بسیار گسترده است پزشکان نیز نظرات خود را اعلام کنند اگر اینگونه نباشد چنین طرحی که با بودجه، اعتبار و همکاری بخش‌های مختلف درحال اجرایی شدن است بنابر نواقص معدود آن  آسیب‌های بسیاری را به جامعه وارد خواهد کرد و تعداد فرزندان معلول در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
 
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در ادامه گفت: کودکانی که با مشکلات ژنتیکی و مادرزادی متولد شوند بار مضاعفی بر دوش خانواده‌ها و مسئولین کشور خواهند بود براین اساس لازم است که مجامع علمی در این طرح دخالت داشته باشند.
کد مطلب : ۱۱۰۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما