۰
محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری:

بگذارید جامعه پزشکی بار کرونا را بر زمین بگذارد بعد هجمه‌ها را شروع کنید

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۱۱۰۱۶
بگذارید جامعه پزشکی بار کرونا را بر زمین بگذارد بعد هجمه‌ها را شروع کنید
سالم‌خبر: رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بگذارید جامعه پزشکی بار سنگین کرونا را بر زمین بگذارد بعد هجمه‌ها را شروع کنید.
 
محمد رئیس زاده در نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد همچنین افزود: در همین پنج تا شش ماه گذشته بالغ بر ۵ طرح در جاهای مختلف در خصوص جامعه پزشکی مطرح شد که غاطبه جامعه پزشکی هم با این مباحث مخالفند. مانند تشکیل نظام طب ایرانی یا سنتی در مجلس، تشکیل نظام طب مکمل در مجلس، بحث افزایش ظرفیت‌ها در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث اصلاح آموزش پزشکی در مجلس و ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم و... و. در این شرایط که جامعه پزشکی دارد فداکارانه مبارزه می‌کند، انصاف نیست که این مباحث مطرح شود. باید اجازه دهند که جامعه پزشکی از این بحران عبور کند و به شرایط پایداری برسد، خستگی‌های این بار سنگین را بر زمین بگذارد و بعد این هجمه‌ها را شروع کنند.

وی همچنین گفت: در شرایط فعلی که با وجود همه کمبودهای مالی و انسانی این جامعه دارد کارش را انجام می‌دهد که بارها از سوی مقام معظم رهبری و سایر مسئولان تکریم شده‌اند، چه ضرورتی دارد که این مباحث مطرح شود. این گلایه‌ای است که از برخی مسئولان در جاهای مختلف داریم. این کم لطفی و نامهربانی است. انتظارمان این است که در این شرایط بیشتر همدلی مسئولان و اصحاب رسانه را ببینیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در ۲۰ ماهه مبارزه با کرونا ۱۴۸ پزشک را تقدیم کردیم که نشان می‌دهد جامعه پزشکی ما شجاعانه در خط مقدم مبارزه با کرونا سینه سپر کردند و این تعداد بالای شهدا نشان می‌دهد جامعه پزشکی شریف و مردم دوست است و گویاترین سندی است که نشان می‌دهد که قاطبه جامعه پزشکی
ما همانی هستند که مردم از یک حکیم انتظار دارند.

۱۴۸ پزشک شهید در دوران کرونا

وی افزود: بیش از ۱۴۰ نفر از پزشکان ما در عرصه مبارزه با کرونا، جان‌شان را از دست دادند و بیش از ۲۵۰ نفر در کل جامعه پزشکی شهید تقدیم کردیم که البته آمار غیررسمی و ثبت نشده حتما بیش از این است. وقتی با دوران دفاع مقدس مقایسه کنید، شاهدیم که حداقل در بین پزشکان بیش از سه برابر در این مدت کرونا نسبت به هشت سال دفاع مقدس شهید تقدیم کردیم. ۵۰ تا ۶۰ نفر شهید در دوران ودفاع مقدس داشتیم اما در ۲۰ ماهه مبارزه با کرونا ۱۴۸ پزشک را تقدیم کردیم که نشان می‌دهد جامعه پزشکی ما شجاعانه در خط مقدم مبارزه با کرونا سینه سپر کردند و این تعداد بالای شهدا نشان می‌دهد جامعه پزشکی شریف و مردم دوست و گویاترین سندی است که نشان می‌دهد که قاطبه جامعه پزشکی ما همانی هستند که مردم از یک حکیم انتظار دارند.

رئیس‌زاده تاکید کرد: در عین حال رسانه‌ها باید از منظر صیانت از این جامعه سلامت وجود داشته باشد و به یک نگاه صنفی بسنده نشود. یکی از فاکتورهای تاثیرگذار، رسانه‌ها هستند. ما به تعامل سازمان با رسانه‌ها بسیار پایبندیم و در تلاشیم تا این سرمایه ارزشمند را دچار خدشه و آسیب نکنیم.

نگاه احترام جهان به جامعه پزشکی ایران

رییس‌زاده ادامه داد: در حال حاضر نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا، نگاه بسیار مثبت و احترام‌آمیزی به جامعه پزشکی ایران دارند که ماحصل زحمات اساتید، دانشجویان، کادر بهداشت و درمان و... و. است. این نگاه باید روزبروز تقویت شود و به سمتی نرویم که به این سرمایه آسیب بزنیم. حتما جامعه پزشکی، خدوم و پیشرو است و آمار شهدایی که هم در دوران دفاع مقدس و هم در امر مبارزه با کرونا داشتیم،
سند گویای این موضوع است.

وی افزود: بنابراین استثناءهای جامعه پزشکی را به عنوان قاعده قرار ندهیم و قبول کنیم که مصالح مردم و جامعه پزشکی مرتبط باهم و یکپارچه است. ما به عنوان سازمان نظام پزشکی اگر خودمان را مدافع صنف می‌دانیم، در حقیقت امر مدافع سلامت جامعه بوده و نقش اول ما صیانت از حقوق جامعه در حوزه سلامت است و مسیر این کار از صیانت از جامعه پزشکی می‌گذرد. بر این اساس هرچقدر بتوانیم اوضاع جامعه پزشکی را به‌سامان کنیم، ‌خدمت بهتری به مردم ارائه می‌شود. بنابراین هدف غایی ما در سازمان نظام پزشکی، ارتقاء سلامت جامعه و حفظ و حمایت از حقوق بیماران است و لازمه آن حفظ و حمایت از جامعه پزشکی است. دفاع ما از جامعه پزشکی به معنای دفاع تام از حقوق جامعه است. هیچ‌وقت نگاه تعصبی و صنفی نداریم و تمام مسئولان در حوزه سلامت به همین صورت فکر می‌کنند. با نگاه‌های غیرکارشناسانه از مجامع دیگر مخالفت می‌کنیم. زیرا بهتر از آنها جامعه پزشکی را می‌شناسیم و هدف‌مان هم خدمت به مردم و کشور است.

وی گفت: جامعه پزشکی در یک مبارزه نفس‌گیر و سخت با کرونا درگیر است و تعداد زیادی هم شهید تقدیم کردیم. هنوز هم درگیر این مبارزه هستیم. در شرایط فعلی روح و روان جامعه پزشکی خسته و آزرده است و در برخی جاها از نظر روحی و جسمی و مسائل معیشتی توان ندارد. انصاف نیست در چنین شرایطی و در بحبوحه چنین مبارزه‌ای، گاه و بیگاه بحث‌های حاشیه‌ای، حتی اگر این بحث‌ها درست باشند، مطرح شود و با روح و روان جامعه پزشکی بازی کند.

 مخالفت سازمان نظام پزشکی با ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی درباره مباحث مربوط به ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم،
گفت: اولا شرایط زمانی برای طرح این موضوع به هیچ عنوان مناسب نیست. دلیل دوم مخالفت ما با این موضوع این است که ما بعد از ۳۵ سال که از بحث ادغام آموزش پزشکی در حوزه درمان می‌گذرد، نتایج ملموس و عینی آن را می‌بینیم. افتخاراتی که در حوزه بهداشت و درمان کشور داریم، ماحصل این اقدام است. در ۳۵ سال قبل نیاز به وارد کردن پزشک خارجی و اعزام بیماران‌مان به خارج از کشور داشتیم، اما اکنون به وضعیت افتخارآمیزی رسیدیم که پزشکان و پرستاران توانمند ما در خارج از کشور ارائه خدمت کرده و در سال پذیرای بالای ۱۵۰ هزار بیمار از کشورهای دیگر هستیم. همچنین در ماه بیش از ۸۰ میلیون نفر خدمت در جامعه پزشکی به مردم ارائه می‌شود. پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین درمان‌ها به مردم ارائه شده و نیازی به خارج از کشور در هیچ زمینه‌ای نداریم که همه این موارد حاصل ادغام هوشمندانه آموزش تئوریک در شبکه بهداشت و درمان کشور بود؛ چرا از مسیری که نتایجش اینقدر درخشان است، می‌خواهیم برگردیم.

خیل عظیم فارغ‌التحصیلان وزارت علوم

رییس‌زاده ادامه داد: در عین حال نتیجه عدم ادغام آموزش در صنعت در حوزه وزارت علوم را هم داریم می‌بینیم. خیل عظیم بیکاران فارغ‌التحصیل رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا در حوزه‌های مربوط به وزارت علوم، آیا یکی از عوامل مهمش عدم ادغام آموزش وزارت علوم در صنعت نیست؟ اگر دوستان ما در وزارت علوم طرفدار ادغام هستند، بدانند که این ادغام را ۳۵ سال قبل شروع کردیم، آن هم ادغام آموزش‌های تئوری در کار عملی بوده است. چرا الگوبرداری نکرده و سایر حوزه‌ها را مانند حوزه آموزش وزارت بهداشت کنیم. آیا دوست دارند در چند سال آینده خیل عظیم پزشک بیکار
در کشور داشته باشید؟. نتیجه ادغام آموزش پزشکی در درمان این بود که متناسب با نیاز در حوزه بهداشت و درمان، آموزش هم توسعه یافته و این توسعه متوازن نتیجه آن اقدام است، چرا می‌خواهید از این مسیر خوب برگردید؟. ما نه‌تنها مخالفیم، بلکه توصیه می‌کنیم که بقیه هم از ادغام آموزش در کار عملی پیروی کنند.

گفت: به عنوان یک برادر کوچکتر درخواست می‌کنم که حد و حدود و حریم وزارتخانه‌های دیگر را رعایت کنند. بی‌معناست که وزیر علوم درخواست کند که قسمتی از حوزه حاکمیتی وزارت بهداشت به وزارت علوم منتقل شود. اصلا پسندیده نیست. خوب است که وزیر دیگری هم قسمتی از وزارت علوم را درخواست کند؟. اصلا منطقی نیست. بنابراین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به عنوان چهار مرجع بالادستی تصمیم‌گیر در حوزه سلامت با این امر مخالفند؛ حتما باید به نظرات کارشناسی این مراجع رجوع شود. همه این چهار ارگان مخالفند. کسانی که این طرح را مطرح کردند، ‌کدام‌شان مربوط به حوزه سلامت هستند؟. چه کسی بیش از این چهار مرجع دلسوز سلامت مردم بوده و به مسائل حوزه سلامت اشراف کارشناسی دارد؟. هیچکس.

رییس‌زاده ادامه داد: وضعیت افتخار آمیزی که اعلام کردم، ماحصل زحمات همین چهار ارگان است. چطور می‌توانیم قبول کنیم که با گذر از نظرات این چهار مرجع یک طرح را مطرح کنیم؟. حتما این طرح آینده موفقی را برای پزشکی کشور رقم نمی‌زند. وانگهی ظرفیت ما از سال ۱۳۹۲ تاکنون، ۵۰ درصد در ورودی رشته‌های پزشکی افزایش یافته است. دانشکده‌های پزشکی ما قبل از انقلاب ۱۳ مورد بودند، اکنون ۶۴ دانشگاه پزشکی داریم از ۵ هزار دانشجوی پزشکی به ۸۰۰۰ رسیدیم. در عین حال
افزایش ظرفیت و توسعه آموزش در رشته‌های پزشکی، حتما متفاوت با سایر رشته‌ها است. دانشجوی پزشکی به انواع آزمایشگاه‌ها، سالن تشریح، بخش بالینی، بیمار بستری و هیات علمی بالینی نیاز دارد.

وی افزود: اگر ظرفیت متناسب با این زیرساخت‌ها افزایش نیابد، منجر به فارغ‌التحصیلی دانشجویان پزشکی با کیفیت بسیار پایین خواهد شد و در آینده بزرگترین آسیب را به سلامت جامعه می‌زند. این مورد اعتراض جدی ماست. حتما و حتما ما بیش از هر کسی دیگری نگران سلامت مردم هستیم. زیرا شبانه روز با این موضوع درگیر هستیم. ما بنا به این دلایل مخالفیم که بدون نظر کارشناسی این چهار نهاد، اقدامی در این حوزه انجام شود. خیل عظیم نیروهای بی‌کیفیت، اگر در هیچ حوزه‌ای قابل قبول نیست، در جامعه پزشکی مطلقا قابل قبول نیست. زیرا با سلامت مردم ارتباط دارد. همان‌قدر که سلامت جان مردم اهمیت دارد، کیفیت در آموزش رشته‌های پزشکی هم اهمیت دارد و هیچکس حق ندارد با این موضوع بازی کند. در غیر این صورت با جان مردم بازی کرده است.

در آموزش پزشکی "انحصار" نداریم

وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان چیزی به عنوان انحصار در آموزش پزشکی نداریم. اساتید و مسئولان حوزه سلامت متعلق و دلسوز این کشورند و متناسب با زیرساخت‌ها آموزش را گسترش می‌دهند. وزارت بهداشت این موضوع را تا ۱۴۰۸ کارشناسی کرده است. قضاوت نازلی است که کسی فکر کند که جامعه پزشکی و مسئولان حوزه سلامت، برای اینکه دست زیاد نشود، با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفند. چنین حرفی نشان می‌دهد که به متولیان‌مان در حوزه پزشکی اعتماد نداریم که موضوع خطرناکی است. اگر اعتماد نداریم، پس چه کسی وضعیت جامعه پزشکی را به این وضعیت رسانده است.
کد مطلب : ۱۱۰۱۶
نام شما

آدرس ايميل شما