۰
محمد عبده‌زاده مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

قیمت بخش عمده ای از داروهای تولید داخل نسبت به قیمت تمام شده همچنان ضررده است

نمی‌توانیم برای یک صنعت از دو نوع ارز استفاده کنیم و بعد قیمت گذاری واحد داشته باشیم
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۳۷۸۱
قیمت بخش عمده ای از داروهای تولید داخل نسبت به قیمت تمام شده همچنان ضررده است
سالم خبر: قیمت گذاری دارو از مباحث مزمن و مورد مناقشه ی تولید کنندگان و دست اندرکاران دارو با سازمان غذا و دارو بوده است. اما ظاهرا با مدیریت جدید سازمان و پیگیری های ویژه مدیرکل امور دارویی آن سازوکارهای جدیدی برای قیمت گذاری دارو در حال شکل گیری است.

چنانچه محمد عبده‌زاده مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست  بررسی مشکلات صنعت دارو عنوان کرد که جلسات مربوط به تعامل و تعیین سازوکار مناسب برای قیمت گذاری دارو با سندیکای صنایع داروهای انسانی هر هفته از شهریورماه سال جاری آغاز شده است و درخواست شرکت‌ها به سندیکا با یک هفته تا ده روز اختلاف بررسی می‌شود و تا آخر سال با همین سیاق پیش خواهیم رفت.

وی افزود: در لیست قیمتی داروهای تولیدی بخش عمده‌ای از اقلام با توجه به قیمت تمام شده همچنان ضررده هستند اما باید تاکید کنم پرونده هیچ کدام از شرکت‌هایی که جایزه می‌دهند
در کمیسیون مطرح نخواهد شد. در واقع هزینه جایزه از جیب تامین کننده می‌رود و اگر پخش هم جایزه می‌دهد باید تامین کننده مانع شود و آن را کنترل کند.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل با اشاره به گزارش وضعیت موجودی‌های صنعت دارو گفت: گزارش دقیقی تا ۳۰ آبان ۱۳۹۷ از ثبت سفارش و وضعیت تامین و تخصیص ارز داریم. در حوزه مواد اولیه شرکت‌های تولیدی یک میلیارد و صد و هشتاد و نه میلیون دلار ثبت سفارش داشته‌اند یعنی نسبت به سال ۹۵ این مبلغ تقریبا ۱۹۰٪ افزایش سقف سفارش داشته‌ایم. با توجه به این گزارش در ۹ ماهه امسال از کل سال ۹۶ جلو هستیم.

عبده‌زاده با اشاره به بحث ترخیص از گمرک و شرایط آن گفت: شرکت‌های دارویی ما در وضعیتی نیستند که ثبت سفارش ۵۰ میلیون دلاری انجام دهند، نه در بخش تولید و نه در بخش واردات. در بین کل شرکت‌های دارویی از ابتدای سال تا الان و از مجموع ۴۱۲ شرکت فعال، فقط شش شرکت تولید
کننده یا وارد کننده ارز کل سال شان تامین شده و میزان آن بالای ۵۰ میلیون دلار است. از این میزان ارزی که دریافت شده است، همه آن به کالا تبدیل و ترخیص شده و در پخش نشسته است که رقمی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد را شامل می‌شود. یعنی در حوزه دارو کاملا شفاف عمل کرده‌ایم.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت تاکید کرد: با توجه به این شرایط در حوزه ثبت سفارش‌ها و با افزایش ۱۹۰ درصدی، در حوزه ترخیص خوب پیش رفته‌ایم و تامین ارز هم در این ۹ ماهه بیش از سال گذشته بوده است. از آن‌جا که هدف اصلی تامین داروهای مورد نیاز مردم است تا همین دیروز سیاست‌ گذاری کل داروهایی که مشابه داخلی ندارند - و در جمع ۴۴۴ قلم هستند- مشخص و مقرر شده است. مباحث تخصیص، ترحخیص، ثبت سفارش و همه موارد قبلی و موجود هم در نظر گرفته شده‌اند تا به عدد دقیق نیاز سال آینده دست پیدا کنیم.

عبده‌زاده شرایط فعلی و تعداد درخواست‌های ورودی را متناسب
یک سازمان ریگولاتری ندانست و گفت: کارگروهی در اداره دارو تشکیل شده است تا هر کار و مسئولیتی که به صورت منطقی قابل واگذاری به سندیکاها، دانشگاه‌ها و... هست، انجام شود تا تعداد ارباب رجوع سازمان غذا و دارو کم و متناسب با ظرفیت‌های این سازمان شود.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت گفت: بعضی از قیمت گذاری‌ها منطقی و قابل توجیه نیست، در واقع این چنین مواردی از آنچه ما (سازمان غذا و دارو) با سندیکای مواد اولیه توافق کرده بودیم، پیروی نمی‌کند و در جلسه هفته آینده سعی می‌کنیم که به رویکرد مشترک و جمع‌بندی برسیم تا به نتیجه قابل دفاعی برسیم.

وی درباره ارز ماشین آلات گفت: نمی‌توانیم برای یک صنعت از دو نوع ارز استفاده و بعد قیمت گذاری واحد داشته باشیم. دکتر هاشمی یکی دو هفته قبل از استعفا با موضوع اختصاص ارز به ماشین آلات صد در صد موافقت کرده بود، اما فرصتی برای عملی شدن آن پیش نیامد.


 
کد مطلب : ۳۷۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما