۰
مدیر سایت رسمی وزارت بهداشت در حوزه ایدز در گفت و گو با سالم خبر:

تنها 200 شهروند ایرانی به تست رایگان در ورزشگاه آزادی رضایت دادند

ما نیز همچون کشورهای دیگر تعهد دادیم که تا سال 99، 90 درصد مبتلایان به ویروس HIV را شناسایی کنیم
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۳۲۲۲
تنها 200 شهروند ایرانی به تست رایگان در ورزشگاه آزادی رضایت دادند
 سالم خبر: مدیر سایت رسمی وزارت بهداشت در حوزه ایدز اعلام کرد: تنها 200 شهروند ایرانی به تست رایگان HIV در ورزشگاه آزادی رضایت دادند و براساس پیش بینی ها، خود را برای انجام  یک هزار تست آماده کرده بودیم که متاسفانه تعدادی از افراد به دلیل احساس عدم نیاز، اطمینان و عجله در تماشای فوتبال تراکتور سازی و پرسپولیس انجام تست HIV را نپذیرفتند.

وحید جهانمیری در حاشیه برگزاری فوتبال تراکتورسازی و پرسپولیس واقع در ورزشگاه آزادی در حین اجرای کمپین ایدز طی گفت و گو با سالم خبر گفت: در هفته جهانی ایدز توانستیم کمپین ایدز را در راستای آگاهی و اطلاع رسانی این بیماری با استقرار ده خودرو به همراه هفتاد مشاور، توزیع ده هزار بروشور  و تست رایگان HIV برای داوطلبان در محوطه ورزشگاه آزادی راه اندازی کنیم.

وی افزود: اما تنها 200 شهروند ایرانی به تست رایگان HIV در ورزشگاه آزادی رضایت دادند.

مدیر سایت رسمی وزارت بهداشت در حوزه ایدز گفت: نکته جالب این بود که از توزیع ده هزار بروشور فقط یک بروشور پاره شده بر روی زمین ورزشگاه به چشم می خورد که این مساله نشان از این است که مردم به افزایش آگاهی خود در حوزه HIV علاقه‌مند
هستند.

جهانمیری نتایج تست HIV این تعداد افراد در ورزشگاه آزادی را منفی اعلام کرد و گفت: اگر تست HIV در ورزشگاه آزادی بر روی یک هزارنفر انجام می شد، انتظار پیدا کردن یک یا دو نفر مبتلا به این بیماری را داشتیم. چون که ما توقع داریم 60 هزارنفر در ایران مبتلا به HIV  باشند که حدود 36 هزار نفر از آنان از بیماری خود آگاهی ندارند.

هدف بازتاب رسانه ای کمپین ایدز در ورزشگاه آزادی

وی با بیان این که کمپین HIV با همکاری وزارت بهداشت و درمان ، شبکه شمسا (کنترل ایدز)، انجمن احیا و توانیاب، مراکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه های پزشکی ایران در ورزشگاه آزادی برگزار شد و هدف اصلی ما در خصوص تست HIV  بازتاب رسانه ای این مساله بود که از بعد روحی و روانی تاثیرگذار باشیم، اظهار داشت: درنظر داشتیم نشان دهیم هر فرد می تواند بدون هیچ گونه علائمی مبتلا  به ویروس HIV باشد و باید خود را از موهبت درمان محروم نکند.

مدیر سایت رسمی وزارت بهداشت در حوزه ایدز از آقایان  شاهین محسنی، احمد محمد کرمی، عادل فردوسی پور و بهمنی مدیرعامل سازمان لیگ برنامه 90  در پخش کلیپ کمپین HIV و اهمیت دادن به این بیماری تشکر کرد.

اجرای طرح
90، 90، 90 در حوزه
HIV

جهانمیری به اجرای طرح 90، 90، 90 در حوزه HIV  در کشور اشاره کرد و گفت: ما نیز همچون کشورهای دیگر تعهد دادیم که تا سال 99، 90 درصد مبتلایان به ویروس HIV را شناسایی کنیم و 90 درصد افراد شناسایی شده را تحت درمان قرار دهیم و همچنین از 90 درصد موفقیت درمان این افراد با انجام آزمایشات تخصصی اطمینان حاصل کنیم.

وی افزود: دلیل این تعهد این است که در حال حاضر HIV عفونتی است که به راحتی با درمان کنترل می شود و هر فرد  مبتلا می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و با درمان از  پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران ممانعت شود.

مدیر سایت رسمی وزارت بهداشت در حوزه ایدز ادامه داد: با توجه به اینکه 90 دوم و سوم جزو وظایف وزارت بهداشت و درمان است، مشکلی نداریم و تا کنون هرفردی که به مراکز مشاوره های رفتاری مراجعه و به طور رایگان و محرمانه درمان کرده ، موفقیت درمان  90 درصد بوده است و این در حالی است که در 90 اول یعنی شناسایی بیماران  با مشکل مواجه هستیم که وزارت بهداشت و درمان  نمی تواند به تنهایی خود این کار را انجام دهد و این بخش مرتبط به مسائل فرهنگی جامعه نیز می شود و سازمان ها و نهادهایی همچون آموزش
و پرورش، صدا و سیما و مطبوعات می توانند نقش فرهنگی خود را ایفا کنند.

 جهانمیری گفت: در حال حاضر در اجرای طرح 90، 90، 90 به میزان 40 درصد به موفقیت  رسیدیم که این عدد را باید تا پایان سال 99 به 90 برسانیم.

وی بیان این که در حال حاضر 60 هزار بیمار مبتلا به HIV زنده داریم، تصریح کرد: از این تعداد فقط 24 هزارنفر شناسایی شده است. بنابراین امسال تصمیم گرفتیم که کمپین های بزرگی را در راستای آموزش و اطلاع رسانی HIV را داشته باشیم.

هزینه 16 هزار دلاری خدمات درمانی HIV

مدیر سایت رسمی وزارت بهداشت در حوزه ایدز با اشاره به این که خدمات درمانی HIV  در برخی مواقع گران است، گفت: سالانه 16 هزار دلار برای خدمات درمانی بیماران مبتلا به HIV دولت هزینه می کند و مشکل بزرگ ما ترسی است که مردم از ابتلای این بیماری دارند و برخی برخی باور ندارند که این خدمات بدون دریافت دفترچه، کارت شناسایی و نه ریالی هزینه رایگان است.

جهانمیری افزود: این آموزش را با باید به مردم بدهیم که اسامی مبتلایان به HIV هیچ مرکزی ثبت نمی شود و کاملا محرمانه است. اما یک کد به فرد مبتلا اختصاص داده می شود تا با اعلام کد داروهای لازم را دریافت کند.   
 
کد مطلب : ۳۲۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما