پنج پاتک به حمله های میگرنی

14 بهمن 1396 ساعت 10:42


سالم خبر: میگرن یکی از شایع ترین علل سردردهای ناخوشایند در جوامع شهری است. براساس آخرین پژوهش ها بطور متوسط 60 درصد از جمعیت میگرنی ها در جوامع و کشورهای مختلف را زنان تشکیل می دهند. اگر چه علائم قبل از ایجاد از میگرن کامل مانند اختلالات بینایی می تواند از جمله علائم آغاز دوره ی میگرن هر شخص باشد اما هر فرد در معرض حمله منظم میگرن می تواند با رصد و شناسایی عامل ایجاد میگرن خود از رنج و درد وحشتناک آن بکاهد. در انگلستان که شیوع میگرن به گونه ای است که از هر هفت نفر یک نفر را درگیر خود کرده است .

پژوهشگران این کشور طی تحقیقات گسترده ای 5 راه برای درمان حمله میگرنی توصیه می کنند که یک فرد دچار حمله ی میگرنی می تواند با این اقدامات موثر خود را از حملات دردناک آن برهاند یا آن را کاهش دهد.

1. میزان آبرسانی به بدن

یکی از علل غیرقابل انکار بروزمیگرن، کمبود آب است. اگر مقدار آب خون کم و غلظت آن زیاد شود، میزان خون کاهش یافته و به طبع میزان جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز کاهش می یابد وموجب ایجاد سرگیجه می شود. پس به فرد دچار حمله ی میگرن توصیه می شود که به طور دائم آب بخورد تا مغز عملکرد خود را به طور طبیعی ادامه دهد و حتی مانع استفراغ هنگام این حملات شود.

2. تاریکی

اگر چه نور برای هر فرد مبتلا به سردردهای معمول دردناک و موجب تشدید آن می شود اما این امربرای فرد مبتلا به میگرن بسیارخسته       کننده است. پژوهشگران توصیه می کنند که فرد دچار حمله میگرن در زمان حمله میگرنی به یک اتاق تاریک آرام رفته و استراحت کند. خاموش کردن محیط و فعالیت روزانه برای ساعاتی موجب می شود که فشار در سرتان کاهش یافته و آرام شود. اگر شما در محل کار هستید و قادر به پیدا کردن یک اتاق تاریک نیستید از صفحه کامپیوتر خود دور شوید و از عینک آفتابی استفاده کنید . حتی کاهش جزئی نور دردرمان میگرن و کاهش درد موثر است.

3. قرار گرفتن در محیط های سرد و گرم (کمپرس سرد و گرم)

اگر شما به طور منظم از حملات میگرنی پی در پی رنج می برید، ممکن است در معرض حرارت بالا و محیطی گرم قرار گرفته اید. برای برخی قرار گرفتن در یک محیط سرد می تواند جریان خون در رگ ها  را تسریع بخشیده و برخی از فشار ها را که موجب سردرد می شود را کاهش دهد. از سوی دیگر،قرار گیری در محیط سرد، موجب لرزش و تکان خوردن عضلات می شود  که به موجب آن موجب حرکت اعصاب مغز می شود و جریان  خون  را در رگ ها افزایش می دهد. بنابراین، محیط  گرم (کمپرس گرم) به عنوان آرامبخش عضله می تواند عمل کند یک کیسه یخ یا یک حوله گرم و گذاشتن بر روی پیشانی، شقیقه ها یا پشت گردن ، فشار دردناک حملات بر سر را  کاهش می دهد و ماهیچه ها را آرام می کند. در عوض، سعی کنید دما را از گرمی تا سرد عوض کنید، یا پا را در آب گرم بگذارید و کمپرس آب سرد را روی گوش های  خود قرار دهید.

4. به فوریت های پزشکی توجه کنید

به هنگام تجربه حملات میگرن به طور مسلم از علائم ابتدایی که منجر به حملات و سردردهایی می شود که درمان های معمول هم پاسخگو نیست مطلع باشید.اگر سردرد ناگهانی شدید داشته باشید و به همراه آن  سطح کاهش آگاهی، استفراغ، ضعف اندام یا میگرن شما بیش از سه بار در هفته دوباره اتفاق می افتد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید ، زیرا ممکن است  این نشانه ها مربوط  به علائم بیماری دیگر یا  شدیدتر از آن باشد . برای بیماران مبتلا به میگرن،  انواع دارو وجود دارد که می توان آنها را به طور روزانه تجویز کرد تا میزان و شدت حملات میگرنی را کاهش داد.

5. شیوه زندگی خود را تغییر دهید

تغییراتی هر چند جزئی در سبک زندگی می تواند به جلوگیری ازحملات میگرنی در آینده منجر شود. شناسایی برخی غذاهایی  که منجر به  تشدید  حملات میگرنی می شوند و حذف کردن آن ها در برنامه غذایی موجب کنترل تغذیه برای پیشگیری از این نوع حملات در مدت زمان طولانی می شود  . شکلات، قهوه و شراب موجب تشدید میگرن  می شود. کمتر نوشیدن این اقلام، خوردن غذا های سالم تر و اجتناب ازمصرف غذاهای کنسرو یا منجمد شده شامل ترکیبات شیمیایی گلوتامات مونوسدیم ( MSG) در وعده های غذایی کمک می کند تا از حمله های  میگرنی جلوگیری شود.


کد مطلب: 105

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/report/105/پنج-پاتک-حمله-های-میگرنی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com