۰

حاشیه ای بر یک نظرسنجی تلگرامی

معصومه شهریاری، سردبیر
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۵۸۷۴
حاشیه ای بر یک نظرسنجی تلگرامی
سالم خبر: طی دو روز گذشته قرارگرفتن یک پست نظرسنجی حاوی سوالی مبنی بر  "به نظر شما موفق‌ترین مجموعه تامین‌کننده دارویی کشور در یک دهه میلادی اخیر (۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰) کدام مجموعه است؟ " نظرات متفاوت بسیاری را برانگیخته است .  در صورتی که تدابیری در تحت تاثیر قرار دادن نتایج این نظر سنجی هرگونه کارکرد علمی این حرکت را  نیز  زیر سوال برده است تدابیر بکار گرفته شده حاوی اعلام یک پیام تبلیغاتی  به موازات نظر سنجی در سایر کانال ها و گروه های فضای مجازی حوزه دارویی و سلامت و بهداشت است که مضمونی  با این محتوا دارد :"این آدرس کانال خبری ... است. لطفا روی لینک کلیک کرده و به شرکت X رای دهید" لذا از سایرین و با شاخص های غیر مرتبط با این حوزه دعوت  به شرکت در  این نظرسنجی و با برنامه از پیش تعیین شده  ترغیب به رای به شرکت خاص دارویی می کند.
 
با پیگیری هایی که بعمل آمد چندین کانال تلگرامی درمدت زمان کوتاهی پا به عرصه ی وسیع فضای مجازی گذاشته اند تا نتایج آرای این نظرسنجی را تکان محکمی بدهند حتی اگر رای دهندگان در وادی دارو و داروسازی و صنعت دارو هیچ دانشی نداشته باشند.
 
به طور مسلم مخاطبان این گونه نظرسنجی ها ، خارج از حوزه های دارو و بهداشت و سلامت نمی توانند و نباید باشند چون تشخیص یک مصرف کننده عام دارو در تمیزدادن تامین کنندگان موفق دارو آن هم طی سالهای محدود امری قابل اعتنا  به نظر نمی رسد چرا که الزاما شرکت های تامین کننده دارو به ویژه واردکنندگان برای مصرف کنندگان دارو قابل تفکیک و تشخیص نیست و لزومی هم ندارد که باشد . و یا اینکه  طراح این نظرسنجی ظاهرا از خود ابتدا سوال نکرده است که چند نوع مخاطب و با چه شاخص هایی هدف این نظر سنجی می توانند باشند ؟ 
 
 و یا بطور خیلی ساده کنارهم قرار دادن شرکت های تولید کننده و وارد کننده دارو و حتی هلدینگ های دارویی با تنوع بسیارخدمات در صنعت دارویی  برای ارزیابی عملکرد آنها در این نظرسنجی به طور قطع ضریب خطای بالایی را در فرایند این نظرسنجی و نتایج آن به دنبال خواهد داشت. 
 
پیش بینی  نتایج مطلوب برای تدوین کنندگان در کانال مبدع نظر سنجی خیلی سخت نیست   اما طراحی یک نظرسنجی مناسب و باکیفیت و با حداقل  استاندارد های متداول نیازمند صرف زمان کافی با پشتوانه ی فکری و علمی است . اینکه قبل از ساخت یک فرم نظرسنجی اهداف آن نیز باید تعیین شود و برای طراحان آن این مساله محرز باشد که چرا می‌خواهند فرم نظرسنجی برای همه منتشر شود و قصد بر این است که چه داده هایی  طی این فرایند کسب و نتایج مشخصی اثبات شود به طور مسلم هدفی غیر از شفاف سازی را دنبال و  تحت تاثیر قرار دادن مخاطب  بخصوصی در برنامه پیگیری می شود  
 
تب بالای بهره گیری از نظر سنجی در سایت ها یکی از روش هایی است که بیشتر با هدفی برای معرفی و تبلیغ  تجاری بکار گرفته می شوند و در علم رسانه بعنوان عملکردی برای فضا سازی است و نه درخور اعتنا در این وانفسای کمبود تدبیر و مدیریت !
کد مطلب : ۵۸۷۴
نام شما

آدرس ايميل شما