۰

احقاق حقوق فراموش شده­‌ی مسئولین فنی

علی‌اکبر روحانی رییس هیات مدیره انجمن مسوولان فنی صنایع غذایی استان چهارمحال و بختیاری
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۵۵۲۴
احقاق حقوق فراموش شده­‌ی مسئولین فنی
با توجه به نیاز مبرم به حضور افراد سالم و پویا در سطح جامعه، سلامتی و تندرستی آنان ارتباط مستقیم با محصولات غذایی و آرایشی­ بهداشتی سلامت محور مورد استفاده دارد. تولید محصولات غذایی و آرایشی­ بهداشتی با ضریب ایمنی و بهداشتی بالا محقق نمی­ شود مگر در سایه­ ی تفکر سالم در زمینه­ ی تولید و واردات محصولات سلامت محور که این امر مستلزم ارتقاء سطح علمی و عملی افراد دخیل در امر تولید و واردات به ­ویژه مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت صنایع غذایی و آرایشی،بهداشتی و آگاهی­ بخشی به صاحبان صنایع مذکور در جهت تولید و عرضه­ ی محصول سالم است تا ضامن امنیت غذایی و سلامت آن جامعه باشد.

در حال حاضر مشکلات عدیده ­ای گریبان­گیر صنایع غذایی و آرایشی، بهداشتی است. در این شرایط، امرِ نظارت برای سازمان غذا و دارو و تولید محصولات داخلی با کیفیت بالا با سرپرستی و نظارت مسئول فنی بسیار مشکل است و این امر مستلزم تدوین ساز و کار نظارت بر واردات و بالا بردن سطح کیفی محصول تولیدی و حضور «مسئولین فنی مستقل» در شرکت­های تولیدی و جلوگیری
از هرگونه تقلب و مشابه­ سازی است.

بنده از زمان قبول مسئولیت در انجمن، تعریف گروه شغلی برای مسئولین فنی، اصلاح جدول حقوقی شامل درج حق انجام یا نظارت بر آزمایشگاه، حق مسافت، حق جذب یا مزایای شغلی و حقوق پایه مسئول فنی را انجام دادم اما در ادامه با واکنش­ها و مقاومت­ها روبه رو شدیم اما به لطف خدا و با حمایت معاونت غذا و دارو، مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی استان و همراهی اداره تعاون کار، نهادینه شد. 

همچنین، در حل منازعات کارفرما و مسئول فنی با ارائه مستندات و مکاتبات، نظر انجمن صنفی مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفی در احقاق حق مسئول فنی را به عنوان یک شاهد وگواه مستند برای شورای حل اختلاف نهادینه کردیم. در بحث آموزش مسئولین فنی با همکاری اساتید دانشگاه، شرکت­های دانش بنیان و آموزشگاه­های تخصصی عملکرد موفقی داشتیم. امروز به لطف خدا، انجمن استان چهار محال و بختیاری، دارای تعداد زیادی مسئولین فنی می­ باشد که دانشجوی مقطع دکتری هستند. علاوه بر عضویت در کانون انجمن کشور و ارتباط با انجمن های سایر استان­ها، سعی در تبادل
اطلاعات و استفاده از تجارب سایر استان­ها شد که اقدامات هیئت مدیره طی این سال­ها و مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی استان جای تقدیر دارد.

نظر بنده بعد از یک دهه فعالیت صنفی در خصوص رفع مشکلات عدیده مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی شامل موارد ذیل می­باشد:
  1. تشکیل «یک سازمان مرکزی» جهت پیگیری حقوقی و پشتیبانی امـور مسـئولین فنی که تحـت حمایت تمام ارگان­های مرتبط باشد و به رسمیت کامل شناخته شود. بدین منظور لازم است لایحه ای متناسب با این مقوله توسط وزارت بهداشت در دولت مطرح و تصویب گردد که این امر می تواند در راستای اصل 44 و ایجاد تامین اصالت وجود مسئول فنی موثر واقع گردد.

    امکان پرداخت حقوق مسئول فنی به حساب سازمان غذا و دارو وجود ندارد و از اساس اشتباه است؛ چون دریافت مزد از خزانه دولتی دارای تعریف و ردیف است. بهتر است مزد ماهیانه به حساب سازمان صنفی واریز و به­ دست مسئولین فنی برسد؛ مشابه آنچه در سازمان مهندسین فنی و ساختمانی در حال اجرا است که محقق شدن این امر مهم منجر به امنیت غذایی،
    تولید سلامت محور و تضمین سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی خواهد شد.
  1. مشکلات مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت از جمله عدم اجرای صحیح و تحت نظارت واریز حقوق ماهیانه، امنیت شغلی و ... جز با تدوین یک آیین ­نامه­ ی جدید، تصویب آن در مجلس اسلامی و تشکیل یک نهاد ناظر صنفی حل نمی شود.
در این سال­ها تمام مشکلات مسئولین فنی را هر جا که قدم گذاشتیم، بصورت شفاهی یا کتبی، جمعی یا فردی گفتیم و فریاد زدیم. امروز به فضل خدا، در فضای مجازی و رسانه ­ای یک کانون فکری و حمایتی تشکیل شده است که انشاءالله ثمره­ ی آن تثبیت جایگاه والای مسئولین فنی صنایع غذایی و آرایشی،بهداشتی و رفع موانع و مشکلات در جهت نظارت قاطع و بدون وابستگی بر امر تولید در صنایع مذکور شود.  

خوشبختانه کارگروهی در جهت احقاق حقوق فراموش شده­ ی مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفی احیای جایگاه شغلی آنان با تلاش فعالان حوزه­ی سلامت و همراهی اکثریت قریب به اتفاق انجمن­های کشور شکل گرفته است. امید است با انسجام و حمایت همه­جانبه به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
 
کد مطلب : ۵۵۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما