در صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی:

رابطه مالی مسوولین فنی و کارفرما باید قطع شود

تهمینه رنجبر،دبیر انجمن صنفی مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفی استان لرستان

28 ارديبهشت 1398 ساعت 11:46


سالم خبر: مفهوم واژه پیشگیری در حوزه تولیدات غذایی و بهداشتی  به معنای جلوگیری از به مخاطره افتادن سلامت مواد غذایی بهداشتی و آرایشی است.

مهمترین رکن پیشگیری از بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی و بهداشتی و آرایشی ناسالم  نظارت دقیق و صحیح مسئولین فنی در عرصه تولید و بسته بندی و یا واردات این محصولات است.

این نظارت صحیح و کنترل های موثر بر روی کیفیت محصولات چگونه اتفاق می افتد؟

همه آگاهند که مسئولین فنی که همان ناظرین کیفی و بهداشتی این محصولات هستند بایستی علاوه بر تخصص و مهارت دارای امنیت شغلی نیز باشند.

با عنایت به رویکرد و اقدامات مسئولین محترم سازمان غذا و دارو در بحث امنیت و سلامت محصولات غذایی و بهداشتی  آرایشی  و رابطه مستقیم این مهم با جایگاه مسئولین فنی و نقش سامانه تی تک در تضعیف قدرت نظارت مسئولین فنی این سوالات اساسی مطرح  می گردد:

آیا سازمان غذا و دارو  در کنار اولویت قراردادن  نظارت بر نگهداری و مهندسی تجهیزات پزشکی  که مرتبا به آن اشاره می شود  یا در کنار اولویت دادن  تجویز و مصرف منطقی دارو یا علاوه  بر ساخت داروهای جدید  بهتر نیست برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر و ناشی از مصرف مواد غذایی فراوری شده غير ایمن و یا مواد غذایی آلوده  که در اثر عدم نظارت بهداشتی و عدم کنترل کیفیت دقیق بوجود آید اقدام کند؟ که شاهد کاهش وقوع بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم در جامعه باشیم!

به طورقطع این سازمان ازمهمترین نهادهای متولی سلامت در کشور است ضمن آنکه قدرت و امنیت شغلی مسوولین فنی در عرصه تولید و بسته بندی و واردات محصولات یکی از بازوهای اجرایی این سازمان می تواند محسوب شود.

یکی  از این عوامل برای رسیدن به امنیت شغلی این افراد “قطع رابطه مالی مسوولین فنی با کارفرما" است که مسوول فنی در هر شرایطی در حین نظارت بدون اغماض و یا نگرانی بخاطر ازدست دادن شغل از مخاطرات و یا تخلفات احتمالی پیشگیری کند. متاسفانه سازمان محترم غذا و دارو به رغم پیگیری های انجمن و ارایه راهکارها و تدوین آیین نامه برای تحقق این موضوع و تشکیل صندوق جهت این امر توسط انجمن صنفی استان  و برگزاری جلسات با مسولین مختلف و موافقت اکثریت آنان با کلیات موضوع و نیز پیگیری های دیگر استانها تا کنون هیچگونه اقدامی ننموده  و با بی پاسخ گذاشتن مکاتبات  و مراجعات و نامه های متعدد ارسال شده به این سازمان،  قدمی برنداشته است.

برای چندمین بار مکاتبات متعدد با متن وموضوع مشابه  از سوی انجمن های کشور به این سازمان ارائه شد و هیچ پاسخی به آنها داده نشده است  

عامل دیگر در ایجاد این امنیت شغلی  داشتن قراردادهای دائمی مسئولین فنی است که این بدان معنا نیست که اگر مسولین فنی تخلفی در رابطه با شرح وظایف و اختیاراتشان  داشته باشند نمیتوانند مواخذه شوند یا کار خود را ترک کنند چرا که در قانون مربوط به حدود و اختیارات موارد پیگیری تخلف و تعلیق پروانه و ...برای مسول فنی دیده شده است.

در موضوع "سامانه ای شدن صدور پروانه مسئول فنی و تأیید و صلاحیت مسئول فنی " نیز متاسفانه" قرارداد قانونی کار مصوب ""برای مسئول فنی جزء  فاکتورهای لازم برای بارگذاری در سامانه دیده نشده است .که اگر این در نظر گرفته نشود امکان عقد قراردادهای غیر قانونی و کوتاه مدت هست که میتواند بدلیل متزلزل شدن جایگاه مسئول فنی در واحد مربوطه  عدم نظارت و کنترل صحیح را در برداشته باشد و جهت اصلاح و تکمیل روند سامانه ای شدن"" بارگذاری تصویر قرارداد قانونی کار و تایید شده توسط انجمنهای صنفی"" بسیار ضروری و مهم میباشد.

برای مسئول فنی که می داند برای مثال دوماه دیگر قراردادش به پایان می رسد و از مزایای حداقلی هم برخوردار نیست آیا میتوان روی نظارت و کنترل دقیق او حساب کرد؟

آیا بهتر نیست به همراه افزایش تختهای بیمارستانی و مجهز کردن مراکز درمانی و متحمل شدن  هزینه های سنگین درمانی  توسط دولت به پیشگیری از این بیماری ها توجه کرد؟

با توجه به پیگیریهای این انجمن در ارتباط با بحث سلامت و ایمنی مواد غذایی و بهداشتی تولیدی  که مهمترین نقش را در این رابطه مسئولین فنی محترم  واحدهای تولیدی ایفا می کنند

ازمقام عالی محترم وزارت بهداشت درخواست می شود, همانطور که در خدمات پزشکی درمانی اقدامات بسیار موثری انجام داده اید در این امر مهم نیز اقدام مقنضی در جهت سلامت محصولات غذایی و بهداشتی و آرایشی مبذول فرمایید.
 
 
 
 


کد مطلب: 4717

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/note/4717/رابطه-مالی-مسوولین-فنی-کارفرما-باید-قطع-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com