۰
حیدر محمدی مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

تولید واکسن اسپوتنیک در ایران در گرو تامین مواد اولیه است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۹۹۲۳
تولید واکسن اسپوتنیک در ایران در گرو تامین مواد اولیه است
سالم‌خبر: مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون واردات واکسن را از کشورهایی داشته‌ایم که با ما همکاری داشته‌اند اگر قصور یا خلف وعده‌ای تاکنون در تهیه ی واکسن پیش آمده است از سوی تامین‌کنندگان واکسن بوده است  زیرا کشورشان در شرایط خاصی قرار داشته و نمی‌توانستند به ما نیز واکسن دهند.

حیدر محمدی،در وبینار عدالت و دسترسی به واکسن کرونا در ایران درباره برنامه سازمان غذا و دارو در زمینه واکسیناسیون، گفت: در حال حاضر همه‌ی جهان برای تامین واکسن در شرایط اورژانسی قرار دارند ضمن آنکه هم اکنون مسیرهای دریافت مجوز برای تولید یا واردات واکسن یا انعقاد قرارداد واکسن با شرایط عادی بسیار متفاوت است. 
 
وی درباره فعالیت‌های درحال انجام تهیه و تامین واکسن در کشور عنوان کرد: در حال
حاضر ما در کشور خود برای تهیه و تامین واکسن در سه حوزه فعالیت داریم. در حوزه واردات چهار پلتفرم، با هدف دسترسی سریع مردم به واکسن به صورت بسیار فوری تایید شده است. پرونده این چهار شرکت تولید کننده واکسن در اختیار ما بود که باتوجه به شرایط فعلی روند پیگیری امور را سرعت بخشیدیم . 
 
محمدی همچنین افزود: واردات واکسن را از کشورهایی داشتیم که با ما همکاری کردند. اگر قصوری هم پیش آمد از سوی تامین‌کنندگان واکسن بود زیرا کشورشان در شرایط خاصی قرار داشت و نمی‌توانستند به ما نیز واکسن ارائه دهند. 
 
مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن داخلی عنوان کرد: با درنظر گرفتن کمیسیون ماده ۲۰ ، برای واکسن برکت برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد. واکسن برکت پیشتازترین واکسن ما محسوب می‌شود که هم‌اکنون در فاز سوم
بالینی قرار دارد. همچنین به دلیل درخواست مجموعه شفافارمد و مشاهده نتیجه خوب فاز اول دیگر فازهای واکسن را در پی یکدیگر انجام دادیم در صورتی که معمولا تا زمانی که نتایج فاز ۲ واکسن به اتمام نرسد فاز ۳ شروع نخواهد شد اما ما همزمان با پایان فاز ۲ واکسن ، فاز ۳ را نیز شروع کردیم. نتایج آزمایش داوطلبین شرکت‌کننده در فاز ۲ واکسن نیز در روزهای گذشته نهایی شده و نتایج در حال بررسی است و اگر مجوزهای مربوطه (KFC و CFD) را دریافت کرد به احتمال بسیار زیاد مجوز تزریق اورژانسی نیز صادر خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه فاز ۱ و ۲ واکسن مجموعه ی پاستور که با همکاری کشور کوبا در حال انجام است تصریح کرد: به دلیل یکسری نواقص، ما از کشور کوبا پرونده بالینی درخواست کرده‌ایم که اگر به دست ما برسانند به احتمال بسیار زیاد نتایج تحقیقات ما کامل می‌شود ضمن
اینکه نتایج ظاهری فاز ۳ تاکنون خوب بوده است و مطالعات نهایی پس از مشاهده ناظران و داوران مطالعات بالینی کامل خواهد شد.
 
محمدی در ادامه گفت: این احتمال وجود دارد که مجموعه انستیتو پاستور بتواند به زودی مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو دریافت کنند.
 
مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به احتمال بسیار زیاد فاز ۲ واکسن میلاد نور را در مردادماه و واکسن رازی را در شهریور یا مهر ماه داشته باشیم، اظهار کرد: همچنین واکسن اکتوور و سیناژن به صورت قراردادی هستند و احتمالا در تیر یا مردادماه وارد می‌شوند. باتوجه به اینکه اکتوور مانند همان واکسن اسپوتنیک را تولید می‌کند اگر مشکل مواد اولیه‌اش حل شود بسیار سریع‌تر وارد خواهد شد .
 
وی با اشاره به اینکه فاز نخست مجموعه سیناژن در استرالیا انجام شده است،
خاطرنشان کرد: اگر این واکسن در فاز ۲ نتایج مثبتی داشته باشد این واکسن نیز تولید می‌شود. سیناژن و اکتوور تولیدکننده داروهای بیولوژیک هستند و باتوجه به سابقه‌ای که در این حوزه دارند انتظار ما این است تولیدات مناسبی هم در زمینه واکسن داشته باشند. 
 
محمدی درباره زمان واکسیناسیون مردم عنوان کرد: برنامه‌ریزی ما این است حداقل امسال بتوانیم حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت کشور را واکسینه کنیم و این امر هدف اصلی ما است و تصور می‌کنیم تا اواخر پاییز به این هدف دست یابیم. معاونت بهداشت ما با همکاری مجموعه بسیج واکسیناسیون را به روزی ۲۵۰ هزار دوز رسانده است اما اگر به واکسن نیز دسترسی خوبی داشتیم وعده‌هایی داده شده بود که تزریق روزانه واکسن نیز افزایش یابد. امیدواریم سرعت واکسیناسیون با تولیدات واکسن‌های داخلی افزایش یابد.
کد مطلب : ۹۹۲۳
نام شما

آدرس ايميل شما