۰
رییس مرکزمدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت:

اتوبوس های ایدز دوباره راه می افتند

13هزار مبتلا به ایدز در کشور تحت درمان قرار دارند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۹۹۲
اتوبوس های ایدز دوباره راه می افتند
سالم خبر: رییس مرکزمدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: 13 هزار مبتلا به ایدز در کشور تحت درمان هستند که 40 درصد آن ها آزمایشات مربوطه را انجام دادند و با توجه به نتایج آزمایشات حین درمان اطمینان پیدا کردیم که درمان تاثیر بسزایی در بهبود این بیماران گذاشته است.

به گزارش سالم خبر محمدمهدی گویا در نشست خبری با بیان این مطلب عنوان کرد: سیاست وزارت بهداشت بر این اساس بوده است که بیماران مبتلا به ایدز درمان شوند به طوری که درمان بلافاصله بعد از تشخیص بیماری در فرد آغاز می شود. در حال حاضر 13 هزار بیمار مبتلا به ایدز را شناسایی کرده ایم و تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به سیاست پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از مادر به کودک، گفت: مادرانی با رفتارهای پرخطر مواجه هستند شناسایی و درمان آن ها را پی گیریمی‌کنیم. زایمان این مادران در شرایط ویژه انجام می شود و پس از زایمان درمان همچنان ادامه خواهد داشت.

رییس مرکزمدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: 5/93 درصد کودکانی که از مادران مبتلا به ایدز به دنیا آمدند، با اقدامات انجام شده پس از تولد سالم بودند.

کمبود دارویی ایدز نداریم

گویا با بیان اینکه با کمبود داروی ضد ایدز در کشور مواجه نیستیم، گفت: بخشی از این داروها در داخل کشور تولید می شود و بخشی دیگر که از خارج از کشور فراهم
می‌شود به میزان کافی در کشور وجود دارد و به بیماران این اطمینان می دهیم نگران کمبود دارویی نباشند.

هیچ مانعی در توقف اتوبوس ایدز وجود ندارد

وی درباره خبر متوقف شدن اتوبوس های ایدز در سطح شهر که اخیرا بر سر زبان ها آمده است، اظهارداشت: این اتوبوس ها در شهرستان های مختلف همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. البته اطلاع رسانی کاری چند بخشی است که تنها بخشی از آن به وزارت بهداشت مربوط می شود و بخشی دیگر به سایر سازمان ها همچون بهزیستی مرتبط است.

رییس مرکزمدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتوبوس ایدز را از موفق ترین سیاست های وزارت بهداشت دانست که از این جهت با مانعی مواجه نیستیم.

گویا یادآور شد: در حال حاضر قادر هستیم که اطلاعات دقیق فعالیت مسیر اتوبوس های ایدز را ارائه کنیم و اظهارات مبنی بر توقف این فعالیت ها اظهارنظر سختی افراد تلقی می شود.

مصرف قارچ های سمی جان 11 نفر را گرفت

وی درباره شیوع مسمومیت بر اثر مصرف قارچ های سمی طی چند روز اخیر گفت: در دوفصل بهار و پاییز به دلیل میزان و تعداد بارش های پراکنده با رویش قارچ های سمی مواجه هستیم که امسال این مسمومیت در استان های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و همدان شیوع یافت. این مسمومیت ها به دلیل مصرف قارچ های وحشی که به صورت خودرو در مناطق جنگلی و کوهستانی رشد می کنند و ارتباطی با قارچ های خوراکی فروشگاه ها ندارد. ولی به قارچ های مناطق جنگلی و صحرایی و قارچ هایی که توسط دستفروش ها به فروش می رسند اعتماد نباید کرد.

رییس مرکزمدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد تا مردم از قارچ های بسته بندی در فروشگاه ها خریداری کنند.

گویا با بیان اینکه تاکنون 800 نفر به علت مصرف قارچ های سمی دچار مسمومیت شدند که این مسمومیت دارای سه مرحله است. علائم بیماری در مرحله اول طی 6 ساعت تا 3 روز به صورت اسهال و استفراغ است. در مرحله دوم مسمومیت با قارچ علائم تهوع داشته و به تدریج زردی ظاهر می شود و فعالیت کبد مختل می شود و افراد در این مرحله باید در بیمارستان بستری شوند. معدودی از این افراد وارد مرحله سوم می شوند که در این مرحله نیاز به پیوند می باشند و برخی نیز جان خود را از دست می دهند.

وزارت بهداشت سالک و وبا را در کرمانشاه کنترل کرده است

وی به خطر طغیان بیماری های سالک و وبا در مناطق زلزله زده کرمانشاه تاکید کرد و گفت: 25 هزارنفر از ساکنان مناطق زلزله زده که در معرض ابتلای شدید به این بیماری بودند واکسینه شدند. خوشبختانه موردی از آنفولانزای شدید و فوت به دلیل بیماری های سالک و وبا نداشتیم که این مسئله می تواند یکی از دستاوردهای مهم وزارت بهداشت باشد.

رییس مرکزمدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گسترش بیماری های سالک، مارگزیرگی، عقرب گزیدگی، وبا و حیوان گزیدگی را در فصل گرما دانست و افزود: اقدامات خوبی در زمینه آب آشامیدنی و غذا در کرمانشاه صورت گرفته است و موارد جزیی در سرپل ذهاب وجود دارد که خطر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: درباره بیماری سالک در مناطق زلزله زده نخاله های ساختمانی را جمع آوری کرده ایم که کاری سخت است در حالیکه جمع آوری این نخاله ها در زلزله بم چندین سال به طول انجامید. این در حالیست که 75 تا 80 درصد آواربرداری کرمانشاه انجام شده است.
وی درباره برنامه جونده کشی وزارت بهداشت اعلام کرد: این وزارتخانه جونده کشی را در دستور کار خود قرار داده و همچنین سم پاشی علیه حشرات صورت گرفته است.
 
 
کد مطلب : ۹۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما