۰
حمیدرضا مومنی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

هر دارو و واکسنی را می‌توانیم تامین و تحویل وزارت بهداشت دهیم

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۹۹۱۵
هر دارو و واکسنی را می‌توانیم تامین و تحویل وزارت بهداشت دهیم
سالم‌خبر: حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان غذا ودارو با مناطق آزاد تجاری خبر از توانایی و آمادگی برای واردات سه میلیون دوز واکسن با تمام الزامات و چارچوب‌ها و مکانیزم‌های تعیین شده داد و گفت: می توانیم از این واکسن‌ها برای شهروندان و حتی گردشگران استفاده کنیم.

وی گفت: در حال حاضر امارات برای واکسن ویزا می دهد و شرط تزریق واکسن اقامت ١۵ روزه در هتل‌های گردشگری مناطق آزاد آنجا بوده است.دولت محدودیت هایی دارد و دستگاه های اجرایی هم مسئولیت هایی دارند. باید توجه کرد که ماموریت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو حساسیت خاصی دارد، چرا که با سلامت مردم در ارتباط است.

مومنی ادامه داد: در حوزه غذا و دارو و سایر بخش
های حوزه سلامت، به ویژه کرونا از تمام مناطق آزاد خواستیم پای کار بیایند و تا جایی که در توان دارند در حوزه پشتیبانی به کمک وزارت بهداشت بیایند.  ما در قشم بیش از ١۵ میلیارد تومان در حوزه کرونا هزینه کردیم و ۴ ماه پیش برای خرید یک اکسیژن ساز در قشم‌ اقدام کردیم که اگر این دستگاه‌ها نبودند بیماران از دست می رفتند.

وی گفت: باید تفویض اختیار به مناطق آزاد صورت گیرد؛ چرا که مناطق آزاد منابع خوبی دارند و می‌توانند کمک کننده سازمان غذا و دارو و دستگاه های اجرایی شوند. مناطق آزاد در حوزه واردات انواع محصولات می توانند کمک کنند و حفظ استانداردها برای ورود به کشور اهمیت بالایی دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: باید ظرفیت های مناطق آزاد در چارچوب ماموریت‌های غذا و دارو قرار گیرد و آزمایشگاه‌هایی
با استاندارد بالا ایجاد شود و خلأها در حوزه آموزش برطرف و سمینارها و نشست‌ها برای ارتقای آموزش برگزار شود.

مومنی اظهار کرد: ما علاقه مند هستیم در حوزه محصولات حلال در مناطق آزاد فعالیت کنیم. معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است تا سقف ٨٠ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کنند و ما با تمام توان و تجهیزات آماده هستیم پای کار بیاییم و اقدامات در حوزه دارو و غذا می تواند الگویی برای مناطقی باشد که تبدیل به مناطق آزاد می‌شوند و در قالب تفاهم نامه سازو کار مناطق آزاد جدید شکل می‌گیرد. مناطق آزاد نسل سه باید در چارچوب‌های جدید اقدام کنند.

وی با اشاره به ظرفیت واردات سه میلیون دوز واکسن در مناطق آزاد گفت: ما توان داریم ٣ میلیون دوز واکسن با تمام الزامات و چارچوب‌ها و مکانیزم‌های تعیین شده وارد کنیم
و از این واکسن‌ها برای شهروندان و حتی گردشگران استفاده کنیم. در حال حاضر امارات برای واکسن ویزا می دهد و شرط تزریق واکسن اقامت ١۵ روزه در هتل‌های گردشگری مناطق آزاد آنجا بوده است. لازم است این  اقدام به صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد کلید بخورد و ما خودمان را مکلف می‌دانیم که هم افزایی ها را افزایش دهیم تا در این زمینه موفق عمل کنیم.
 
مومنی در حاشیه این مراسم نیز گفت: ما پیش از این به مسئولان وزارت بهداشت و وزیر بهداشت مکتوب اعلام کرده ایم که مناطق آزاد با توجه به اختیارات و وظایفی که دارند می توانند در زمان تحریم منشأ اثر در حوزه دارو و تامین مایحتاج کشور باشند و اعلام کرده ایم هر دارویی را با قیمت و استاندارهای تعیین شده در سازمان غذا و دارو، تامین کرده و تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم. 
 
کد مطلب : ۹۹۱۵
نام شما

آدرس ايميل شما