۰
یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران:

بیماران مبتلا به تالاسمی بزرگترین قربانیان تحریم‌ها در کشور بودند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۹۹۱۳
بیماران مبتلا به تالاسمی بزرگترین قربانیان تحریم‌ها در کشور بودند
سالم‌خبر: از روزهای نخست اجرای تحریم‌ها در کشور، بیماران مبتلا به تالاسمی بزرگترین قربانی تحریم‌ها به شمار می‌روند کمااینکه تاکنون حدود ۲۱۷ نفر از آنان فوت شده‌اند ضمن آنکه ۷ هزار بیمار نیز به دلیل عدم دسترسی به داروها، مواد اولیه تهیه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز با مشکلاتی دچار شده‌اند.

یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران درباره تفاوت داروی ایرانی و خارجی برای بیماران مبتلا به تالاسمی گفت: درحال حاضر ما حدود ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
که نیازمند مصرف دارو به صورت مادام‌العمر هستند. از روزهای نخست اجرای تحریم‌ها در کشور این بیماران بزرگترین قربانی تحریم‌ها به شمار می‌روند. 
 
وی در ادامه بیان کرد: زمانی که داروی برند این بیماران به کشور وارد نمی‌شود یا اجازه دسترسی داروی برند به بیماران داده نمی‌شود چه دلیلی دارد که بیمار تصور کند با آخرین روش روز دنیا درحال درمان است! به ۵ قلم از داروهای ژنریک مجوز داده می‌شود و بسیار سریع هم به بازار وارد می‌شود این در حالیست که بیمار فرصت
مقایسه و سنجش کیفیت داروهای ایرانی و خارجی را ندارد که بداند یک دارو اثربخشی یا عارضه‌ای دارد. 
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه این شرایط نتایج مدیریت عجیب و خاص سازمان غذا و دارو است، مطرح کرد: درحال حاضر کیفیت زندگی بیماران تالاسمی به نسبت دهه ۸۰ کاهش یافته است ضمن آنکه نگرانی‌هایی در نحوه مدیریت، واردات و توزیع داروهای بیماران وجود دارد. اگر داروهای بی‌کیفیت وجود نداشتند شاید آمار فوت‌شدگان کمتر از ۲۱۷ نفر بود.
 
 عرب با انتقاد از
شرکت‌های تولیدکننده داروهای ژنریک در کشور تصریح کرد: ورود ژنریک‌سازها برای جذب سهم بیشتر در بازار سبب آزرده‌خاطری مردم شده است آسیب این موضوع مربوط به افرادی نیست که شاید یک تا دو بار دارویی را در طول عمر مصرف کنند متاسفانه آسیب این داروها متوجه افرادی است که ناچارند همه عمر از آن‌ها استفاده کنند. 
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران همچنین افزود: بیماران مبتلا به تالاسمی، بارها انجمن و وزارت بهداشت را مورد  انتقاد قرار داده‌اند که به چه علت داروهای خارجی
به صورت قطره‌چکانی به دستشان می‌رسد یا با کمبود آن در کشور مواجه می‌شویم.
 
عرب درباره انجمن پزشکان درمانگر اظهار کرد: وجود انجمن علمی پزشکان درمانگر نیز در این باره مشکل دیگری است زیرا رئیس انجمن علمی باتوجه به استانداردهای مالی، مصرف داروها را توصیه می‌کند و اعضای انجمن نظرات دیگری دارند در حالی که این موضوع سبب ایجاد چندگانگی در تامین دارو و درمان بیماران می‌شود ضمن اینکه در نهایت بیمار متوجه نخواهد شد که داروی ایرانی یا خارجی مدنظر کادر درمان است.
کد مطلب : ۹۹۱۳
نام شما

آدرس ايميل شما