۰

سه بار به بخش خصوصی برای واردات واکسن فرصت داده شد، نتوانستند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۹۸۶۴
سه بار به بخش خصوصی برای واردات واکسن فرصت داده شد، نتوانستند
سالم‌خبر: حداقل سه بار به بخش خصوصی فرصت داده شد که واکسن وارد کشور کنند و به رغم برخی حرف‌ها مبنی بر واردات۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون دُز اسپوتنیک و... مشخص شد که این سخنان غیرواقعی بود.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب افزود: متاسفانه بعضا فضاسازی‌های می‌شد که گویا میلیون‌ها دُز پشت مرزهای کشور مانده و دولت و وزارت بهداشت نمی‌خواهد آن‌ها را وارد کند. 

وی افزود: اگر دقت کرده باشید، با توجه به کندی روند تولید و محدودیت‌هایی که وجود دارد، اسپوتنیک هیچ‌جا نتوانسته حتی یک محموله ۳ میلیون دوزی را به
کشوری تحویل دهد. به هر حال وقتی اعداد و ارقام جمع زده می‌شد، انگار بخش خصوصی ما می‌توانست ده‌ها میلیون دوز واکسن را وارد کند. در حالی که ظاهرا بخش خصوصی کشورهای دیگر هم در این زمینه توانایی نداشتند.

جهانپور ادامه داد: به هر حال این فرصت برای بخش خصوصی کشور فراهم شد تا در حوزه واردات واکسن کرونا ورود کند. به طوری که بیش از ۳۵ مورد مجوز اولیه صادر شد و مشخصا تا امروز وارداتی از سوی بخش خصوصی در زمینه واکسن کرونا نداشتیم. یعنی مواردی که حتی داعیه واردات ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون دُز واکسن را داشتند، حتی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته نتوانستند
۱۰۰ هزار دوز هم وارد کنند. 
 
وی افزود: همچنان هم امیدواریم با روند رو به رشد تولید واکسن در دنیا در ماه‌ها و هفته‌های آتی، باز هم بخش خصوصی بتواند حتی محدود وارداتی داشته باشد، اما آنچه در هفته‌های گذشته مشخصا مشاهده شد، البته قبل از آن هم قابل پیش‌بینی بود، اما بعضا دوستان نمی‌پذیرفتند. در نهایت به لحاظ عملی مشخص شد که چنین ادعاهایی عملی نیست و بیشتر ادعاهایی است که روی کاغذ انجام می‌شود.

جهانپور درباره میزان واردات در خرداد گفت: با توجه به وعده طرف‌های خارجی به ما اعم از کووکس و خرید مستقیم از کشورهای دیگر انتظار داریم
حداقل تا پایان خرداد حدود هفت میلیون دُز واکسن از منابع مختلف دریافت کنیم. البته این موضوع به توان تولید و توزیع طرف‌های خارجی بستگی دارد و اگر وعده‌ها محقق شود تا پایان خرداد می‌توانیم بیش از ۷ میلیون دُز واکسن دریافت کنیم، اما این موضوع کاملا تابعی از روند تولید در آن کشورها و سیاست‌های شرکت‌های تولیدکننده خارجی است.

وی درباره سرنوشت قرارداد ۶۰ میلیون دوزی با اسپوتنیک روسیه گفت: آن قرارداد منعقد شده، اما هیچ کدام از قراردادهای قبلی چه با اسپوتنیک و چه با کشورهای دیگر، تا امروز ضریب تحقق ۱۰۰ درصد یا حتی ۵۰ درصد نداشته همه در ارسال
واکسن به نوعی تاخیر دارند. 
اسپوتنیک هم توافق کرده که طی شش ماه از اواخر بهار تا پایان پاییز، به ما ۶۰ میلیون دوز واکسن دهد، اما هنوز طبق بررسی‌های ما روند تولید واکسن اسپوتنیک در روسیه و خارج از روسیه کند است، اما امیدواریم که محقق شود.

جهانپور تاکید کرد: برنامه‌ریزی که انجام شده، حتی با ضریب تحقق ۵۰ درصد برنامه‌ریزی شده است، بر این اساس در صورت تحقق ۵۰ درصد واکسن‌ها چه از محل تولید داخل و چه از خرید خارجی، باعث می‌شود که ما از برنامه واکسیناسیون‌مان جلوتر باشیم. این ۵۰ درصد حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون دوز واکسن می‌شود.
کد مطلب : ۹۸۶۴
نام شما

آدرس ايميل شما