۱
مهدی محمد زاده رییس انجمن علمی مدیریت اقتصاد و داروی ایران

نقش تجاری سازمان غذا و دارو بزرگ شده است

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۹۷۴
نقش تجاری سازمان غذا و دارو بزرگ شده است
سالم خبر: شرکت های داروسازی درشرایط فعلی عمدتا قدرت مالی بازاریابی ندارند چون قیمت گذاری دولتی در این صنعت اجازه نمی‌دهد که این شرکت ها برای بازاریابی هزینه ای صرف کنند.

دکتر مهدی محمد زاده رییس انجمن علمی مدیریت اقتصاد و داروی ایران در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: به طور متوسط در دنیا ۲۱ درصد قیمت فروش دارو به بازاریابی تعلق دارد، یعنی از هزار میلیارد دلار مصرف دارویی مردم جهان در سال گذشته 210 میلیارد دلار از آن به بازاریابی اختصاص پیدا کرده است.

او همچنین با انتقاد از مقررات موجود، آن را  دلیل دیگری برای انفعال شرکت ها در بازاریابی شمرد و گفت: در حالی که باید دست شرکت برای چگونگی ساخت محصول، نامگذاری و حتی بسته بندی آن باز باشد و برای نحوه عرضه آن به مشتری برنامه داشته باشد، ناگهان مقررات دولتی جلوی او قد علم می کنند و مانع بازاریابی مناسب می‌شوند.

محمد زاده افزود: کدهای اخلاقی جهانی در بازاریابی دارو وجود دارد که باید رعایت شوند. به این مفهوم که اگر در بازاریابی لوازم آرایشی می‌توانیم کمی غلو کنیم، اما در بازاریابی دارو مجاز نیستیم. حتی در بازاریابی محصولات دارویی نمی‌توانیم بگوییم محصول ما بهتر از بقیه شرکت هاست بلکه واقعیت را باید بگوییم. در واقع باید ویژگی‌های محصول خود را با اثرات جانبی و درمانی آن بیان کنیم. ما این قوانین را در کشور به طور مدون نداریم یا اگر داریم بسیار مبهم و غیرقابل فهم است.

 او در ادامه می افزاید: باید دست شرکت ها باز گذاشته شود تا برند انتخاب کنند و برای معرفی آن تلاش کنند و در ذهن مشتریان خود، اعم از پزشک و بیمار و داروساز اعتبار محصول خود را جا بیندازند و اثبات کنند که محصول دارویی ما این اثرات جانبی را ندارد، این اثرات درمانی را دارد و یا جدیدتر است.

این استاد دانشگاه در انتها نوک پیکان انتقادات خود را به طور مشخص به سمت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو گرفته و می گوید برای اینکه بازاریابی در کشور ما راه بیفتد باید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو کمی از این حالت رفتار پدر سالارانه با صنعت دارو دست بردارند و باور کنند که وظیفه آنها بیزینس و دخالت در صنعت و تجارت نیست.

 او با بیان اینکه نقشه بیزینسی سازمان غذا و دارو طی این سال ها بزرگ شده و بخش کیفی آن را تحت شعاع قرار داده می گوید: تنها در بخش کیفی می‌شود به مارکتینگ توجه کرد، پس به جای دخالت های نابه جا و قبل از اینکه شرکت های داروسازی ما نابود شوند به آن ها یاد بدهیم که چطور بازاریابی کنند. همچنین وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما باید بازاریابی اجتماعی انجام دهند و به مردم بباورانند که کیفیت دارو های ایرانی از داروهای خارجی پایین‌تر نیست.
 
کد مطلب : ۹۷۴
نام شما

آدرس ايميل شما