۰
محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

ارز 4200 تومانی انسولین به نام بیماران به کام قاچاقچیان

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۹۶۷۰
ارز 4200 تومانی انسولین به نام بیماران به کام قاچاقچیان
سالم‌خبر: دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: با اختصاص ارز 4200 تومانی به برخی کالاها مانند دارو اگرچه قرار بود این سوبسید به بیماران اختصاص یابد اما این ارز در حوزه تولید، واردات و عرضه‌ی دارو مخاطراتی را ایجاد کرده است.

محمدرضا دری در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره کمبود داروهای فعلی در کشور گفت: در حال حاضر بیشتر در زمینه داروهای خاص و آنکولوژی که مورد استفاده بیماران صعب‌العلاج است با کمبود دارو مواجه هستیم ضمن اینکه در داروهای فاموتیدین، داکسی سایکلین کمبودهایی وجود دارد چون این داروها در برخی از پروتکل‌های درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل مصرف زیاد آنها در پاندمی کرونا دچار بحران و کمبود شده‌ایم.
 
وی در ادامه بیان کرد: در حال
حاضر انسولین جزو داروهای ضابطه‌مندی محسوب می‌شود که بیماران برای تهیه آن دچار مخاطراتی می‌شوند ضمن اینکه جهت تحویل انسولین به بیماران پروتکل‌هایی تدوین شده است. تحویل انسولین به بیمار کمی منظم‌تر شده است و این نظم در تحویل منجر به این هم شده است که آسان‌تر در دسترس بیماران باشد. 
 
دری با اشاره به اینکه کمبود انسولین به مفهوم نبود آن نیست، تصریح کرد: باتوجه به نظمی که برای تحویل انسولین به بیماران درنظر گرفته‌اند وضعیت آن نیز منظم‌تر شده است. باتوجه به اینکه انسولین در همه داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود بیماران تصور می‌کنند که با کمبود آن مواجه هستیم در صورتی که مراکز منتخب انسولین را توزیع می‌کنند البته انسولین به صورت فراوان در دسترس نیست اما به نسبت
ماه گذشته وضعیت بهتری دارد.
 
دبیر انجمن داروسازان تهران درباره قاچاق انسولین به کشورهای همسایه عنوان کرد: سیاست کلی این است که دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند برخی دیگر از کالاها به دست بیماران برسد به رغم اینکه این مسئله در حوزه تولید، واردات و عرضه مخاطراتی را ایجاد کرده است. ما از ابتدا در جلسات متعددی که در سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت برگزار می‌شد، مطرح کردیم که اگر سیاست‌های پشتیبانی از بیماران وجود دارد و می‌خواهید به بیماران سوبسید بدهید این امر باید از سوی بیمه‌ها صورت گیرد و ارز به صورت تک نرخ و به صورت ارز بازار به صنایع دارویی داده داده شود اما متاسفانه این موضوع مورد توجه مسوولان وزارت بهداشت و سیاست کلی آنان قرار نگرفت.

این موضوع سبب شده که ریسک
قاچاق انسولین افزایش یابد ضمن اینکه این ریسک منجر به تشویق افرادی می‌شود که این داروها را از کشور خارج و به کشورهای همجوار و همسایه قاچاق می‌کنند. 
 
وی در ادامه اظهار کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به‌منظور مقابله با قاچاق‌ در حوزه‌ی دارو و اقلام بهداشت و سلامت سامانه تیتک را راه‌اندازی کرده‌اند. در این سامانه در زمینه داروهای خاص باید کلیه اطلاعات دریافت کننده، پزشک تجویز کننده و داروخانه تحویل دهنده ثبت شود. این الگوی نظارتی مانع از اختلال فرآیند توزیع و عرضه داروها می‌شود امیدواریم با این الگوهای نظارتی، قاچاق به کشورهای همسایه رخ ندهد و یا قاچاق‌ها به درصد قابل توجهی به حداقل برسند.
 
دری با بیان اینکه درحال حاضر صنعت داروسازی کشور به بحران‌های
بسیاری دچار است، بیان کرد: نمی‌توانیم به واسطه دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب عقب‌ماندگی صنعت دارو در کشور شویم. این صنعت باید به روز باشد و بتواند جریان تولید خود را مانند سایر کالاها در کشور نیز به روز کند.
 
دبیر انجمن داروسازان تهران درباره کمبود داروی دپاکین، پلاویکس و داروهای نازایی گفت: برخی از برندهای دارویی دچار مخاطراتی در تولیدشان هستند این در حالیست که این برندها، برندهای مشابه ایرانی نیز دارند. برخی از شرکت‌های وارد‌کننده و تولیدکنندگان که داروهای خارجی تحت لیسانس را تولید می‌کنند در زمینه تولید با مشکلاتی مواجه هستند اما این موضوع به این معنا نیست که آن دارو توسط شرکت‌های ایرانی دیگری هم تولید نمی‌شود بنابراین معنای کمبود ندارد.
 
کد مطلب : ۹۶۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما