۰

پای چه کسانی به واردات واکسن باز شده است؟

یادداشت سردبیر، معصومه شهریاری
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۹۵۹۸
پای چه کسانی به واردات واکسن باز شده است؟
سالم‌خبر: پس از گذشت چند ماه از ایجاد محدودیت‌ها و بی پاسخ ماندن تقاضای بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا از سوی سازمان غذا و دارو، بالاخره چند هفته پیش طی بخشنامه ای از سوی اداره کل امور دارویی این سازمان، فراخوانی مبنی بر رضایت بر واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی صادر شد که طی آن خواسته شده بود تا بخش خصوصی در امر واردات واکسن کرونا به یاری وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو بشتابد.

 اگر چه بسیار دیر و پس از وقت کشی‌های بسیار این فراخوان اعلام شد اما با این حال شرکت هایی که از دیرباز دستی بر آتش داشتند و هر سال نه واکسن کرونا که واکسن های مورد نیاز کشور را تامین می کردند وارد عرصه شدند و پروسه کاغذبازی‌های بوروکراسی حاکم بر سازمان را برای اخذ مجوز، کلید زدند.

طی سخنان حسن روحانی، رییس‏‌جمهوری مبنی بر باز گذاشتن دست بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا و حتی پولی کردن و عرضه ی آن به شکل آزاد در داروخانه ها، زمزمه‌های مخالفت وزارت بهداشت در مقابل این خواسته ی رییس جمهوری به گوش می رسید تا اینکه سعید نمکی عنوان کرد نه به سیمان فروش مجوز واردات واکسن می دهد نه آهن فروش.

سیاسی شدن واردات واکسن با این سخن نمکی و پیغام و پسغام‌های اعضای دفتر رییس جمهوری و وزیر بهداشت و درمان کلید خورد و تا آنجا وسعت یافت که تامین واکسن کرونا نیز در محاق سیاست و سیاست‌بازی‌های برخی مسوولان نه چندان کم حرف قرار گرفت. و آنچه در این میان اتفاق افتاد تردید و استیصال برخی شرکت های معتبر وارد کننده ی واکسن بود در این میدان پرهمهمه و بازی های سیاسی بود که بالاخره در این شرایط حساس و بحرانی پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با کرونا حال باید چه کنند؟

پس از تکرار سخنان رییس جمهوری در این باره و صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و پس از گیرودارهای مختلف اما امروز قرار است بخشی از واردات واکسن کرونا را شرکت های بخش خصوصی که دستی در واردات واکسن های مورد نیاز در کشور دارند برعهده بگیرند اما با اخباری که به گوش می رسد ظاهرا همانند واردات واکسن ناکام آنفلوانزا برخی شرکت های غیر دارویی و غیر مرتبط مجددا برای واردات واکسن کرونا پیشقدم شده و مجوز کسب کرده اند.

و همین مساله موجب نارضایتی و ناخشنودی شرکت‌های بخش‌ خصوصی شده است که با وجود سوابق دیرینه، شفافیت عملکرد در حالی باید راهی پر مانع را برای واردات واکسن بپیمایند که به موازات آنها شرکت‌های غیر مرتبط، تنها در پوشش هلدینگ های بزرگ نیز می توانند به امر واردات واکسن بپردازند.

بخشی از تردید بخش خصوصی از سازوکار این شرکت‌های بی ربط با صنعت دارو از آنجا ناشی می شود که بخش خصوصی خود  بنا را بر واردات واکسن و تحویل بی قید و شرط آن به وزارت بهداشت گذارده اند که مسیر ورود و مصرف آن روشن است اما با ورود چنین شرکت هایی به عرصه ی واردات واکسن، به طور قطع مانند واکسن آنفلوانزا یا واکسن سر موعد نمی رسد یا بخشی از واکسن های وارداتی به بازارهای سیاه مانند ناصر خسرو درز خواهد کرد که روسیاهی آن را طبق معمول بخش سیاسی باید به رخ بکشد.

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو طی سخنان خود طی هفته ی اخیر چندین بار بر مساله ی جلوگیری از ورود شرکت های غیرمرتبط به موضوع واردات واکسن تاکید کرده و اظهار داشته است که در صورت احراز ورود شرکت های بدون صلاحیت و اخذ پروانه، شرکت های معتبر بخش خصوصی و واردکننده واکسن از چرخه ی واردات واکسن خارج خواهند شد.

اگرچه تاکنون وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در مورد این مساله هیچ گونه هیچ‌گونه موضعی اتخاذ نکرده است اما با تنگی وقت پیش رو و بریدن امان همگان توسط ویروس کرونا باید مسوولان برای این مساله چاره ای بیندیشند تا پروسه ی واکسیناسیونی که با تعلل، چندین ماه دچار عقب افتادگی شده است، به جریان بیفتد.

 و این امر میسر نخواهد شد جز شفاف سازی مواضع وزارت بهداشت در این باره از سوی مسوولان آن و برخلاف رویه‌ی همیشگی،  ایجاد دلگرمی و زدودن احساس عدم امنیت در این راه پر فراز و نشیب برای شرکت های بخش خصوصی که با دلی قرص در این امر گام بردارند.
 
کد مطلب : ۹۵۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما