۰
مرتضی ایزدی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) و ‌نایب رییس انجمن متخصصین عفونی کشور در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

بحران کرونا در کشور خود دچار بحران مدیریت است

بیمارستان بقیه‌الله به عنوان یکی از سه بیمارستان اصلی پذیرش بیماران کرونا تنها 30 درصد از کارکنان آن واکسینه شده‌اند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۹۵۶۵
بحران کرونا در کشور خود دچار بحران مدیریت است
سالم‌خبر: بحران کرونا در کشور خود با بحران مدیریت مواجه شده است؛ به این معنا که در مصیبت همه‌گیری ویروس کرونا در مدیریت آن نیز با مصیبتی دیگر روبه‌رو هستیم.  
 
مرتضی ایزدی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) و ‌نایب رییس انجمن متخصصین عفونی کشور در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره مدیریت بیماری کرونا در کشور ایران گفت: درحال حاضر در بخش درمان تیم پزشکی(پزشکان،پرستاران وسایر کادر پزشکی) تعهد اخلاقی، وجدانی و دینی دارند براین اساس باید هرکاری که در توانشان باشد را انجام دهند اگر این تعهد کاری و اخلاقی علاوه بر اخلاق دینی در سیستم سیاسی و سیاستگذاران کشور نیز وجود داشت، وضعیت بهتری داشتیم . 
 
ایزدی با بیان اینکه در بحران دقیقه و ثانیه مهم است، مطرح کرد: ما متاسفانه زمان را به هفته تبدیل کرده‌ایم به عنوان مثال گفته می‌شود شهر تهران تا پنج‌شنبه باید در قرنطینه باشد در صورتی که تا پنج شنبه صدها نفر از عزیزانمان‌ را از دست می‌دهیم؛
وضعیت فعلی به گونه‌ای است که کودکان بسیاری والدین خود و بسیاری از والدین فرزندان خود را از دست داده‌اند‌. 
 
نایب رییس انجمن متخصصین عفونی درباره تامین واکسن بیان کرد: درحال حاضر مدیریت واکسن بسیار ضعیف است؛ بخش خصوصی نیز به بحث واردات واکسن وارد شده است اما متأسفانه بعضاً گفته می‌شود سازوکار درستی وجود ندارد و سرنوشت بسیاری از واکسن‌ها مشخص نیست. واکسیناسیون حدود یک میلیون دوز در کشور معنا ندارد زیرا ایران دومین کشور  بحران‌زده بعد از چین بود. متاسفانه در زمینه تهیه و تامین واکسن عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌ایم.
 
 وی درباره انجام واکسیناسیون کشوری تصریح کرد: واردات واکسن کرونا داشته‌ایم، اما سوال این است که این واکسن با چه اولویتی توزیع شده است؟ آیا سازوکار توزیع واکسن صحیح بوده است؟ ضمن اینکه بیمارستان بقیه الله که من در آن فعالیت دارم با وجود اینکه جزو سه بیمارستان اصلی تهران در پذیرش و درمان بیماران کرونایی محسوب می‌شود اما افراد کمتر از ۳۰ درصد
واکسینه شده‌اند و امیدواریم با پیگیری موثر این امر تا پایان فروردین صورت گیرد. 
 
ایزدی همچنین افزود: فردی که وضعیت بیماری‌اش نامساعد می‌شود اما ارگان‌های بدن از کار افتاده نشده‌اند برای او می‌توان کاری انجام داد اما زمانی که همزمان چند ارگان از کار بیفتند دیگر برای بیمار نمی‌توان کاری انجام داد؛ در حال حاضر متاسفانه وضعیت کشور در زمینه مدیریت و کنترل بیماری در این مقطع قرار دارد . 
 
نایب رییس انجمن متخصصین عفونی با اشاره به اینکه به نظر من، باید کشور را به حالت دوران جنگ بازگردانیم، اظهار کرد: باید برای کشور قرارگاه عملیاتی درنظر گیریم ضمن اینکه در این قرارگاه سیاستمداران و افراد اهل فن و عمل وارد میدان شوند تا اوضاع فعلی کشور به خوبی اداره شود . به‌عنوان مثال اینکه به مردم گفته شود، شمال نروید که کافی نیست، باید مانع از مسافرت‌های مردم شد باتوجه به این عدم ممانعت‌ها آشکار است که دیگر امکان کنترل و اداره کشور دشوار خواهد بود. 
 
وی با بیان اینکه بارها
التماس کردیم که مرزها را ببندید اما کسی گوش نداد، عنوان کرد: متاسفانه رفت‌و‌آمدها همچنان وجود دارد ضمن اینکه با یک تست PCR که نمی‌توانیم بگوییم فرد آلوده نیست یا هست؛ فرض باید این باشد که هرکسی از خاک هر کشوری می‌آید آلوده است مگر آنکه ۱۴ روز در قرنطینه مانده باشد. 
 
ایزدی در واکنش به صحبت‌های وزیر بهداشت که ما در امر واکسیناسیون عقب نیستیم، گفت: ما اصلا در صف واکسیناسیون قرار نداریم وزیر بهداشت صف واکسن را نمی‌بیند براین اساس می‌گوید ما در واکسیناسیون عقب نیستیم درحالی که ما در صف نیستیم به عنوان مثال ما میخواهیم نان بگیریم اما به مغازه لبنیاتی مراجعه می‌کنیم در این میان می‌گوییم که کسی هم در صف نان نیست  درحالی که برای دیدن صف باید به نانوایی رفته و بعد از مشاهده صف اظهارنظر کنیم ؛ ما صف را اشتباه گرفته‌ایم. 
 
نایب رییس انجمن متخصصین عفونی با بیان اینکه پاکبانان در اولویت اول و دوم تزریق واکسن نیستند، عنوان کرد: هنوز کادر درمان واکسینه نشده‌اند افرادی
که هر روز با بیماران بسیاری مواجه هستند. در این شرایط پاکبانان می‌توانند به تعداد کافی ماسک بزنند و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. همچنین مشخص هم نیست که تاکنون چه افرادی خارج از پروتکل تدوین شده واکسن را تزریق کرده‌اند زمانی خلاف این موضوع آشکار می‌شود که تعداد واکسن با کد ملی افراد به صورت شفاف اعلام شود پس از انجام این امر متوجه خواهیم شد چه تعداد نفر با پروتکل تدوین شده واکسینه شده‌اند.
 
ایزدی درباره واکسن‌های تولید داخل گفت: واکسن‌های تولید داخل تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند ضمن اینکه با فراز و نشیب‌هایی هم روبه‌رو بوده‌اند. کشور ایران در برابر کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا و انگلیس بسیار خوب پیش رفته‌ایم ضمن اینکه اگر تا مهرماه واکسن‌های داخلی تولید شوند بسیار خوب است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه این بیماری ویروسی نیست که به این زودی‌ها ریشه‌کن شود باتوجه به تغییرات ویروس سالیان سال با این بیماری درگیر هستیم.
کد مطلب : ۹۵۶۵
نام شما

آدرس ايميل شما