۰
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد؛ 

بیماری بدون علامت آب سیاه را جدی بگیرید

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۹۵۴۸
بیماری بدون علامت آب سیاه را جدی بگیرید
سالم خبر: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر ضرورت معاینه و چک فشار چشم در افراد بالای ۴۰ سال برای جلوگیری از عوارض بیماری آب سیاه تاکید کرد. 

به گزارش سالم خبر، آرزو میرآفتابی، با اشاره به برگزاری چهارمین همایش بهاره چشم پزشکی در روزهای ۲۷ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، گفت: این همایش با کمک و همراهی گروه‌ها و مراکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی و همکاری اساتید چشم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود و هدف آن، ارائه نوآوری‌ها وچالش ها در زمینه های مختلف تشخیصی و درمانی  در چشم پزشکی است.  
  
دبیرعلمی چهارمین همایش بهاره ۱۴۰۰ تاکید کرد: این همایش به صورت مجازی و به همت انجمن چشم پزشکی ایران برگزار می‌شود. 

این متخصص گلوکوم در ادامه به بیماری گلوکوم اشاره کرد و افزود:این بیماری دومین عامل نابینایی در دنیا است و متأسفانه آمار فزاینده‌ای دارد به طوری که از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، تعداد افراد مبتلا به گلوکوم از حدود ۶۴ میلیون نفر به ۷۶ میلیون رسیده و تا ۲۰ سال آینده این آمار به حدود ۱۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. 

وی با عنوان این مطلب که ۵۰ درصد افراد مبتلا به گلوکوم در دنیا از بیماری خودشان اطلاعی ندارند، گفت: این بیماری اکثرا بدون علامت و درد است و به دلیل بی علامت بودن ، آن زمان که فرد متوجه از دست رفتن میدان دید می‌شود یا زمانی که احساس می‌کند دید چشمانش کم شده، زمانی است که ممکن است فرصت طلایی اولیه برای شناسایی موارد ابتدایی از دست رفته باشد. 

میرآفتابی ادامه داد: توصیه ما این است که افراد بالای ۴۰ سال حداقل یکبار فشار چشم خود را چک کنند و بعد با توصیه چشم پزشک   اقدامات مورد نیاز را در صورت لزوم انجام دهند. 

وی افزود: از طرف دیگر تمام کسانی که افراد درجه یک خانواده آنها به خصوص پدر، مادر، خواهر و برادر دچار گلوکوم هستند حتماً باید فشار چشم خود را در اولین فرصت بدون در نظر گرفتن سن چک کنند چون احتمال چند برابری ابتلاء به گلوکوم نسبت به افراد عادی دراین افراد وجود دارد. 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: تمام افرادی که سابقه ضربه به چشم دارند و کورتون مصرف می‌کنند یا سابقه جراحی‌های چشم دارند یا جراحی عیوب انکساری داشته یا نزدیک بین هستند، بهتر است فشار چشم آنها چک شده و یک معاینه کامل چشم  داشته باشند

دکتر میرآفتابی ادامه داد:علی رغم شیوع بیشتر  بیماری در سنین بالا باید توجه داشت که امکان ابتلا به اب سیاه در هر سنی حتی در بدو  تولد  وجود داردو ممکن است با علایمی مانند اشک ریزش،ترس از نور و جمع کردن چشم ها خود را نشان دهد. 
این متخصص گلوکوم تاکید کرد: نوع کمتر شایع  بیماری گلوکوم با تهوع، استفراغ و سردرد و تاری دید و علائم حاد خودش را نشان می‌دهد و فرد می‌بایست به صورت اورژانس نزد چشم پزشک برود زیرا میتواند باعث از دست رفتن دید شود. اما، باید توجه داشت این بیماری در اکثر مواقع بی علامت بوده و چک منظم فشار و معاینه دقیق چشم می‌تواند فرد را از ابتلاء به بیماری آب سیاه آگاه کند.
کد مطلب : ۹۵۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما