مهدی پیرصالحی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران:

بخشنامه‌های خلق‌الساعه وزارت بهداشت؛ خود مانع تولید است

در جست‌وجوی موانع تولید(1)

17 فروردين 1400 ساعت 15:27

سالم‌خبر: صدور بخشنامه‌های خلق الساعه‌ و مانع تولید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به رغم توصیه و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی برسرراه تولید از روزهای نخست سال 1400 آغاز شد.


سالم‌خبر: صدور بخشنامه‌های خلق الساعه‌ و مانع تولید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به رغم توصیه و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی برسر راه تولید از روزهای نخست سال 1400 آغاز شد.

‌مهدی پیرصالحی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان این مطلب افزود: سال 1400 با تاکید مقام معظم رهبری بر تولید، پشتیبانی و مانع زدایی بر سر راه تولید در کشور آغاز شد. درخواست بخش تولید نیز این است که به این فرمایشات توجه شود و باز به عنوان حمایت از تولید، کمیته یا ستادی در نهادهای دولتی تشکیل نشود و این توصیه ی مهم تنها در قالب یک شعار باقی بماند.

وی افزود: امسال باید سعی همه بر این باشد که حمایت از تولید بر خلاف سال گذشته با اقدامات عملی تحقق یابد و بدون حضور سندیکاها و ذینفعان در این حوزه تصمیم گیری نشود. بخشنامه های خلق الساعه به عنوان موانع تولید ایجاد نشود که از ابتدای سال نو شاهد صدور این بخشنامه ها از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بودیم.

پیرصالحی همچنین تاکید کرد که از ابتدای سال جدید با چندین بخشنامه ای که عملا مانع تولید می‌شود و به جای رفع موانع تولید خود موانعی را برای تولید ایجاد کرده است، رو به رو شده ایم.

وی با بیان اینکه امیدواریم وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و نهادهای دیگر مانند گمرک و بانک با یکدیگر همکاری کنند تا این مانع زدایی از تولید محقق شود ا، اظهار داشت: مسال شرایط ارزی کشوربه مراتب سخت‌تر از سال‌های دیگر و در پی آن تولید که در کشور بالذاته سخت  است سخت‌تر می شود. پس امسال را دیگر دولت خود مزید بر علت و مانع تولید در کشور نباشد. در این شرایط تحریم و پاندمی کرونا انشالله دولت کمک کند مانع زدایی بر سر راه تولید انجام  شود و این مساله مستلزم آن که حرف ذینفعان را قبل از هر تصمیم‌گیری بشنوند و براساس آن تصمیم بگیرند. و امیدواریم  با کمک صنعت و دولت سال بهتری برای مردم و کشور رقم بخورد.

پیرصالحی همچنین گفت: تعداد بخشنامه‌های خلق‌الساعه و مانع تولید از سال گذشته بی شمارند از جمله بخشنامه ی مرتبط با IRCها وهزینه های آن که به رغم تمامی تلاش‌ها به نتیجه نیز نرسید .امسال اولین بخشنامه ای که برای صنایع داروسازی و همه‌ی شرکت‌های حوزه سلامت صادر شد در حوزه ای است که از سالیان قبل با الزام  ثبت بارکد یونیک و دو بعدی شرکت‌ها در سامانه تی تک آن را ثبت می کردند اما امسال در بخشنامه ای باید از اسکرچ استفاده کنند که برای تولید داخل نیازی نیست و کد اضافه ای است که استفاده نمی‌شود و کاربردی برای تولید داخل ندارد. این درحالیست که هم هزینه های زیادی را  بر صنعت و تولید کشور تحمیل می کند،هم بسیار زمان بر است.

وی ادامه داد: ضمن آنکه در این بخشنامه اولتیماتوم نیز داده شده است که تا اردیبهشت ماه سال جاری باید توسط صنایع دارویی کشوراجرا شود که نه در این زمان کوتاه که تا پایان سال هم شدنی نیست و در صورت تحقق آن فرایند زایدی محسوب می شود که نه به تولید ما و نه فرایند توزیع و نظارت ما کمکی نخواهد کرد.

پیرصالحی اضافه کرد: کد یونیک در بحث نظارتی بسیار موثر و مفید بوده است و همه از آن استفاده می کنند اما کد اسکرچ برای استعلام فراورده‌های تولید، کار مازادی است که نتیجه ای جز هزینه ی اضافی و ایجاد مانع برای تولید کشور ندارد.در صورت اصرار بر اجرای این مساله  فعالیت  بسیاری از تولید کنندگان  متوقف می شود و این مساله خلاف فرمایش و توصیه ی مقام معظم رهبری‌ست.

روز دوم فروردین ماه مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در نامه‌ای با مهر قرمز رنگ هشدار؛ خطاب به شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌‌کننده دارو اعلام کرد: کلیه فرآورده‌های دارویی تولید داخل تا آخر فروردین ماه ۱۴۰۰ باید دارای "شناسه رهگیری و ردیابی منحصربفرد (UID) روی واحد فرآورده (الصاق یا پرینت شده) باشند. همچنین شناسه رهگیری و ردیابی کلیه فرآورده‌های دارویی تولید داخل تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ باید دارای "شناسه کنترل اصالت (کد ۱۶ رقمی اصالت) با لایه پوشاننده" به صورت الصاق یا پرینت شده باشند

در این بخشنامه حیدر محمدی همچنین تاکید کرده است که شرکت‌های توزیع‌کننده دارو موظف هستند از تاریخ‌های ذکر شده، از دریافت فرآورده‌های دارویی فاقد شناسه خودداری کنند که در صورت عدم اجرای ضوابط مذکور، محصولات تولیدی به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و اصالت محصولات مورد تائید این اداره کل نخواهد بود.
  
 


کد مطلب: 9483

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/9483/بخشنامه-های-خلق-الساعه-وزارت-بهداشت-خود-مانع-تولید

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com