۰
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

کانتینرهای مملو از واکسن در مرزهای کشور برای ما صف نکشیده‎‌اند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۹۴۷۷
کانتینرهای مملو از واکسن در مرزهای کشور برای ما صف نکشیده‎‌اند
سالم‌خبر: برای تامین و تهیه ی واکسن کرونا در حال حاضر هیچ صف طویلی از کانتینرهای مملو از واکسن در مرزهای ما صف نکشیده اند تا برخی افراد براساس سلیقه ی خود آن را انتخاب و وارد کشور کند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره خرید واکسن از کشورهای دیگر 
گفت: تاکنون تهیه واکسن‌های فعلی با مذاکرات بسیار و تعاملات موجود میان کشورها ضمن حمایت وزارت امور خارجه فراهم شده است درحالی که برخی افراد تصور می‌کنند کانتینرهای حاوی واکسن در اطراف مرزهای ما صف کشیده‌اند و در ایران به صورت سلیقه‌ای آن را انتخاب می‌‌کنند. 
 
جهانپور درباره واردات واکسن از کشور روسیه بیان کرد: کشوری مانند روسیه، که تاکنون ۷ میلیون دوز بیشتر واکسن تزریق نکرده است نزدیک به
۴۰۰ هزار دوز از این تعداد واکسن را به کشور ما داده است ضمن اینکه ۵۰ کشور نیز متقاضی واکسن کشور روسیه هستند؛ پس حداکثر تلاشی را که می‌توانستیم در جهت دریافت واکسن انجام دهیم را انجام داده‌ایم.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کشورهای همجوار ما واکسن‌هایی را تولید کرده‌اند که مورد تایید ما نیست، عنوان کرد: در کشور ایران مجوز مصرف این واکسن‌ها را نداریم درحالی که ممکن است برخی دیگر از کشورهای همجوار همان واکسن‌ها را تهیه و مصرف کنند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که واکسنی مجوز ندارد و مستندات فنی‌اش به صورت کامل ارائه نشده است و ما نیز ارزیابی کاملی از آن نداریم طبیعتا آن را به کشور وارد نخواهیم کرد، حتی اگر از آن واکسن‌ میلیون‌ها دوز در دنیا تولید شود. این میزان
از واکسنی که وارد کشور شده است مستندات قابل قبول و مجوز داشته و تحت داوری قرار گرفته است؛ ضمن آنکه حداکثر میزانی است که در شرایط تولید فعلی واکسن در دنیا قابلیت واردات به کشور را داشته است. 
 
جهانپور با اشاره به اینکه قرار بود موضوع واکسن به حوزه سیاسی وارد نشود، مطرح کرد: متاسفانه این اتفاق رخ داد و جزئیات واکسن‌ مانند خرید، واردات و صادرات آن کاملا به حوزه‌ی سیاسی ورود کرده است؛ چه ما بخواهیم و چه نخواهیم بسیاری از مسائل حاشیه‌ای پیرامون واکسن در دنیا ناشی از مسائل سیاسی است. 
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین افزود: پروتکل تدوین شده وزارت بهداشت در راستای اولویت تزریق واکسن‌های وارداتی توسط ما نقض نشده است؛ در فاز یک تزریق واکسن اولویت‌ تزریق با کلیه کارکنان سلامت (در
بخش دولتی، خصوصی)، کارگران پاکبان درگیر فرآیند پسماند به ویژه پسماندهای عفونی و کارکنان آسایشگاه‌های جانبازان و معلولین  و سالمندان مقیم آسایشگاه بوده است . متاسفانه بارها این سوال پرسیده شده که چرا واکسن به جانبازان تزریق نمی‌شود در حالی که در این نوبت فقط جانبازان مقیم آسایشگاه باید در اولویت نخست واکسن تزریق می‌کردند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: تزریق واکسن اولویت‌های مشخص شده در فاز یک برای هر یک از گروه‌ها به فاصله یک هفته انجام شده است. اگر فردی تخلف کرده است آن را باید به صورت موردی اعلام کنند هیچ بعید نیست که فردی را به این اولویت‌ها وارد کرده‌ باشند و قضیه آن جداگانه است . 
 
جهانپور درباره اولویت‌بندی در تزریق واکسن اظهار کرد: پروتکل تدوین شده توسط وزارت بهداشت مشخص است اما جبهه خط
مقدم ویروس که بیشترین میزان ارتباط با ویروس را در بخش (ICU) داراست باید قوی‌ترین واکسن، (اسپوتنیک) را تزریق کند.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: بعد از واکسن اسپوتنیک نیز به سراغ واکسن کووکسین خواهیم رفت؛ در این میان بیماران خاص که مواجهه مستقیمی با ویروس کرونا ندارند را با دیگر واکسن‌های موجود واکسینه می‌کنیم، واکسن‌ها نیز به دلایل فنی اولویت تزریق دارند؛ این حرکت بسیار حساب شده پیش می‌رود.
 
وی با بیان اینکه تا زمانی که تزریق واکسن در فاز یک تکمیل نشود ما به سراغ فاز دوم نخواهیم رفت، اظهار کرد: اینکه انتظار باشد که در فاز یک واکسن به همه کادر درمان تزریق شود و تزریق واکسن به گروه پرخطر دیگری درنظر نباشد ، انتظار منطقی نیست و در پروتکل تدوین شده هم نیست .
کد مطلب : ۹۴۷۷
نام شما

آدرس ايميل شما