محمد حسین یزدی، رئیس مرکز واکسن‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

نوع سیاست‌گذاری‌ها یکی از عوامل تعلل در خرید واکسن برای کشور است

10 فروردين 1400 ساعت 20:04

سالم‌خبر: تعلل در خرید واکسن در کشور متاثر چند عامل مختلف از جمله سیاست گذاری‌ها در این حوزه است.


سالم‌خبر: تعلل در خرید واکسن در کشور متاثر چند عامل مختلف از جمله سیاست گذاری‌ها در این حوزه است.

 محمد حسین یزدی، رئیس مرکز واکسن‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب به ابعاد مختلفی آمار پایین واکسیناسیون در کشور پرداخت و گفت: دلیل دیگر این تعلل می تواند این باشد که شاید کمپانی‌ها حاضر نیستند به راحتی با ایران کار کنند به رغم آنکه برخی از کمپانی‌ها هم به راحتی با ایران کار می‌کنند همچنین عوامل دیگری دخیل هستند به عنوان مثال شاید در توزیع واکسن عدم هماهنگی وجود داشته باشد.

محمد حسین یزدی، رئیس مرکز واکسن‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره تهیه و تولید واکسن کرونا گفت: در زمینه تهیه واکسن، آنچه که امکان پذیر باشد در حال رخداد است به عنوان مثال این امکان وجود ندارد که بخواهیم از یک کمپانی خاص دنیا تعداد زیادی واکسن خریداری کنیم زیرا فقط کشور ما خواستار تهیه آن واکسن نیست و ممکن است کشورهای دیگری هم بخواهند آن واکسن را خریداری کنند بنابراین نوع تقسیم‌بندی کشور تولیدکننده واکسن نیز عامل مهمی محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه بیان کرد: کنسرسیوم کووکس به این دلیل شکل گرفت که در توزیع واکسن عدالت به وجود آید و به نسبت جمعیت و آسیب‌پذیری کشورها اولویت‌هایی ترسیم شد؛ به عنوان مثال  اینکه در چه مرحله‌ای باید به کدام کشور از چه نوعی و به چه میزانی واکسن برسد. اگر ما بخواهیم ۸۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به کشور وارد کنیم؛ فروش این تعداد از سوی کمپانی به کشور ما محال است ضمن اینکه این شرایط نه تنها برای کشور ما بلکه برای همه کشورهاست زیرا کشورها و کمپانی‌های سازنده در تعداد تولید محدود هستند. 
 
یزدی درباره واردات واکسن مطرح کرد: اینکه چه نوع واکسنی را بخواهیم به کشور وارد کنیم نیازمند آن است که در ابتدا به توانایی‌هایمان توجه کنیم به عنوان مثال اینکه با چه کشوری می‌توانیم مذاکره کنیم. هرچه قدر تنوع واکسن‌ها بیشتر باشد دست ما نیز بازتر است. در حال حاضر سبد واکسن ما، سبدی متنوع است ضمن اینکه واکسن‌های داخلی نیز در حال طی‌کردن مراحل خود هستند و پس از آنکه نتیجه مطالعات و تحقیقات آنان به پایان رسید برای همه قابل استفاده‌اند.
 
رئیس مرکز واکسن‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین افزود: با توجه به تنوع واردات واکسن‌، اثرگذاری آنان نیز‌ متفاوت است اما نکته مهم این است که ما در جمعیت زیاد اگر واکسنی را با ۹۰ درصد تأثیرگذاری وارد کنیم و به افراد تزریق کنیم ممکن است کاهش میزان پاسخ‌دهی تا حدود ۶۰ درصد را شاهد باشیم و علتش هم این است که تعداد افراد بسیار است.

وی افزود: واکسنی با ۹۰ درصد تأثیرگذاری در مرحله کلینیکال ترایال یک جمعیت چندین هزار نفره بررسی می‌شوند زمانی که این جمعیت چند میلیون نفر باشد به طور قطع تاثیر آن کاهش می‌یابد. حداقل میزان پاسخ‌دهی ما باید ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد پس بنابراین از واکسن‌هایی استفاده می‌کنیم که در همین حدودها اثرگذاری دارند و اگر ما بتوانیم جمعیت ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفری را با واکسن‌هایی که حداقل ۷۰ درصد تاثیرگذاری دارند را واکسینه کنیم ردپای ویروس را کمرنگ‌تر خواهیم کرد. 
 
وی با اشاره به اینکه تعلل در خرید واکسن ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: ممکن است بخشی از آن مربوط به سیاست‌ها باشد و علت بخشی دیگری از آن هم این باشد که شاید کمپانی‌ها حاضر نیستند به راحتی با ایران کار کنند به رغم آنکه برخی از کمپانی‌ها هم به راحتی با ایران کار می‌کنند همچنین عوامل دیگری دخیل هستند به عنوان مثال شاید در توزیع واکسن عدم هماهنگی وجود داشته باشد.
 
یزدی در ادامه عنوان کرد: در حوزه دارو بخش‌های خصوصی نیز حضور دارند و به واردات مشغول هستند و دولت نیز نظاره‌گر است در زمینه واکسن کرونا کار فقط در اختیار دولت و سیستم‌های دولتی است البته نمی‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی هم به این زمینه وارد شود زیرا اگر بخواهد این کار را دنبال کند ممکن است بازار سیاه برای واکسن ایجاد شود و امکان کنترل بازار سیاه هم وجود نداشته باشد براین اساس بهتر است در شرایط کنونی تا زمانی که واکسن تولید داخل در حال طی‌کردن مراحل تولید هستند سیستم‌های چابک‌تری را به کار گیریم. 
 
رئیس مرکز واکسن‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد اندکی لازم است تعداد واکسن‌های وارداتی و افراد در خطر را افزایش دهیم، تصریح کرد: در حال حاضر برای تزریق واکسن اولویت‌هایی درنظر گرفته شده است شاید حال لازم باشد به این نتیجه برسیم که همه کادر درمان باید واکسینه شوند نه اینکه میان کادر درمان هم تفاوت قائل شویم لذا نیاز است ضوابط تامین واکسن تغییر کند این نیاز احساس می‌شود و امکان چشم‌پوشی هم وجود ندارد و نمی‌توان دلیلی برای آن مطرح کنیم که چرا تعلل می‌کنیم، این تعلل پذیرفتنی نیست. 
 
وی با تاکید بر اینکه هرچقدر سرعت و تعداد افرادی که در روز واکسینه می‌شوند بیشتر باشد بهتر است، گفت: اینطور نیست که بگوییم روزی ۱۰۰ هزار یا ۱۰ هزار تا واکسن تزریق کنیم خوب است هرچه این تعداد بیشتر باشد سریع‌تر از این بحران گذر می‌کنیم بنابراین باید همزمان واکسیناسیون چند گروه را برای همه افراد داشته باشیم. 
 
یزدی درباره تزریق واکسن در استانهای کشور خاطرنشان کرد: طی نتیجه یک آمایش سرزمینی، تزریق واکسن در استان‌های کشور به یک نسبت است؛ برخی از استان‌ها که میزان درگیری‌شان با بیماری کمتر بوده در تقسیم‌بندی واکسن در مراحل بعدی قرار گرفته‌اند ضمن اینکه استان‌هایی که جمعیت بیشتری داشته و کادر درمانشان بیشتر در معرض خطر بودند نیز واکسن را بیشتر تزریق کرده‌اند اما اینطور نبوده که به طور کلی واکسن در برخی از استان‌ها نبوده باشد.


کد مطلب: 9439

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/9439/نوع-سیاست-گذاری-ها-یکی-عوامل-تعلل-خرید-واکسن-کشور

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com