۰

روسیه خود واردکننده‌ی واکسن اسپوتنیک‌وی است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۹۴۲۹
روسیه خود واردکننده‌ی واکسن اسپوتنیک‌وی است
سالم‌خبر: روسیه فرمول واکسن اسپوتنیک‌وی را در اختیار کشورهای هند و کره جنوبی قرار داد.

روسیه که تاکنون به عنوان کشوری پیش‌رو در تولید و صادرات واکسن کرونا مطرح بود، حالا به واردات واکسن از هند و کره جنوبی رو آورده است.
 
این کشور طی ماه‌های گذشته هیاهوی زیادی برای صادرات واکسن تولیدی خود اسپوتنیک‌وی Sputnik V به آفریقا، آمریکای لاتین و حتی برخی کشورهای اروپایی به راه انداخته و آن را راهکار مهمی برای مشکل کمبود واکسن کرونا در سراسر دنیا عنوان کرده است. اما خبر زیادی درباره واردات واکسن به این کشور پخش نشده است.

به گزارش نیویورک تایمز، دولت روسیه ساخت واکسن اسپوتنیک‌وی را به کره جنوبی واگذار کرده و قصد دارد قرارداد مشابهی نیز با شرکتی در هند امضا کند. بر این اساس، روسیه بعد از این، بخشی از واکسن مورد نیاز خود را از این دو کشور وارد می کند. اتکای مسکو
به واردات واکسن، نشان می‌دهد که حتی کشورهایی که در ساخت واکسن موفق بوده‌اند نیز برای تأمین نیاز داخلی خود وابسته به تجارت خارجی هستند.

روسیه حدود 3 ماه قبل ۲ محموله واکسن اسپوتنیک‌وی را از کره جنوبی وارد کرد و قرار است محموله دیگری را نیز در روزهای آینده دریافت کند. به گفته دیپلمات‌های هندی، این کشور نیز قرار است محموله واکسن روسی را به مسکو صادر کند. روسیه ۴ قرارداد برای ساخت واکسن با هند امضا کرده که طبق یکی از این قراردادها سالانه ۲۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌وی تولید خواهد شد.

واردات واکسن به روسیه که انتظار می‌رود در هفته‌ها وماه‌های پیش رو افزایش پیدا کند، به سرعت گرفتن فرایند واکسیناسیون در داخل این کشور کمک می‌کند. مقام‌های روسی پاییز سال گذشته گفته بودند که واکسن‌های ساخت خارج می‌تواند تا حدودی پاسخگوی نیازهای داخلی این
کشور باشد، اما از آن زمان به بعد درباره واردات محصولی که ساخت آن را دستاورد بزرگی برای دانشمندان کشورشان می‌دانند، سکوت کرده‌اند.
ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک‌وی از تابستان سال گذشته  که مورد تأیید قرار گرفت، برای واکسیناسیون ۸.۹ میلیون نفر در سراسر این کشور توزیع شده است. وزیر صنعت این کشور نیز پیش‌بینی کرده سرعت واکسیناسیون ظرف یک ماه آینده ۲ برابر شود.

با این حال، واکسیناسیون در روسیه بسیار کندتر از کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است. تاکنون ۴.۴ درصد از جمعیت این کشور واکسینه شده‌اند؛ آماری که در اتحادیه اروپا ۱۰ درصد و در آمریکا ۲۶ درصد است.

کرملین هفته گذشته اعلام کرد که کمبود واکسن عامل اصلی تأخیر در تصمیم‌گیری پوتین برای واکسینه کردن خود بوده است.

مشخص نیست که واردات واکسن چه تأثیری در
فرایند واکسیناسیون در روسیه و کاهش آمار مرگ‌ومیر کرونا خواهد گذاشت. اما به هر حال این کشور را بیشتر تبدیل به وارد کننده واکسن می‌کند تا صادرکننده آن. با این حال، مقام‌های روسیه بیشتر ترجیح می‌دهند روی صادرات واکسن مانور بدهند. تاکنون بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله آرژانتین، مجارستان و الجزایر از واکسن روسی  استفاده کرده‌اند.

روسیه اعلام کرده است که قصد دارد واکسن‌هایی که به کشورهای دیگر می فرستد را از کارخانه‌های تولید کننده اسپوتنیک وی در خارج تأمین کند؛ اما مشکلی که وجود دارد، ناسیونالیسم در فرایند تولید واکسن است. برای مثال هند به عنوان تولیدکننده اصلی واکسن کرونا در جهان، چند روز پیش فرایند صادرات واکسن را به دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان در این کشور متوقف کرد. روندی که پیش از آن نیز اتحادیه اروپا در پیش گرفته بود.
 
کد مطلب : ۹۴۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما