۰

مرثیه‌ای به نام واکسیناسیون کرونا در ایران؛ به بهانه نامه‌های دکتر رنانی به مقام رهبری

پیمان سلامتی، پزشک متخصص و استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ یادداشت
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۹۳۴۹
مرثیه‌ای به نام واکسیناسیون کرونا در ایران؛ به بهانه نامه‌های دکتر رنانی به مقام رهبری
سالم‌خبر: براساس آخرین آمار از برنامه واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف ، اسرائیلی ها تاکنون موفق شده اند به 58درصد از شهروندان خود حداقل یک دوز واکسن تزریق کنند و کشورهای امارات متحده عربی با واکسیناسیون 35درصد، انگلیس 33درصد، شیلی 22درصد و آمریکا 18درصد از شهروندان خود در رتبه های بعدی از نظر پوشش این برنامه قرار دارند.

 انتشار نامه‌های سه گانه دکتر محسن رنانی اندیشمند فرهیخته کشورمان با عنوان "گفتاری درباره واپسین فرصت افق‌گشایی و آخرین آزمون توسعه خواهی جمهوری اسلامی ایران" به مقام معظم رهبری، یکی از اقدامات مهم روزهای اخیر بود که به طور شایسته در فضای عمومی انعکاس نیافت. 
 
 نگاهی به برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران نسخه ای عینی جهت فهم بهتر محتوای این نوشتارهاست. در این نامه ها، ناکارآمدی فاحش سیستم حاکم بر کشور، فارغ از جناح بندی های رایج سیاسی، تشریح شده و مقطع زمانی موجود آخرین فرصت توسعه نظام تلقی می شود.

دکتر رنانی اظهار می‌دارد:"نظام مدیریت ملی در ایران گرفتار انبوهی از معضلات و بحران‌هایی است که حاصل بیماریهای ساختاری و مزمن است و این بحران‌ها با شیوه اندیشه و نظام فکری مدیرانی که در پدید آوردن آنها نقش کلیدی داشته‌اند، قابل درمان نیست؛ این ساختار و این نظام فکری باید متحول شود تا بتواند بحران‌هایی را که خودش خلق کرده است، مدیریت و درمان کند."
 
 در طی هفته های اخیر معتبرترین مجلات علوم پزشکی دنیا، نتایج واکسیناسیون کووید با واکسن‌های موجود را منتشر کرده و دیگر تردیدی در اثربخشی مثبت آنها وجود ندارد. 

همچنین کاهش چشمگیر روند ابتلا و مرگ در کشورهای پیشتاز در امر واکسیناسیون، نوید بخش روزهایی بهتر برای جهانیان است. علاوه بر این، با اثبات موضوع جهش پذیری ویروس و امکان فرار آن از واکسن، دانشمندان بر نیاز بر ایمن سازی هر چه سریعتر عموم مردم تاکید دارند. 
 
 چندین ماه است که شاه بیت اخبار مسئولین و رسانه های دولتی، تولید داخل و خرید انبوهی واکسن از خارج در آینده نزدیک است.
به عنوان مثال، ریاست محترم جمهوری به دفعات به ضرورت این موضوع اشاره کرده و گفته: " نگران تهیه واکسن کرونا نیستیم" یا ضمن تاکید بر نداشتن مشکل مالی گفته است:" برای ساخت و خرید واکسن کرونا هر ارز و ریالی نیاز باشد، تامین می‌کنیم."
 
 طبق زمان بندی انجام شده قرار بود که در فاز اول، واکسیناسیون یک میلیون و سیصد هزار نفر از گروه اول افراد اولویت دار تا انتهای سال جاری انجام بشود.  

در حالی که پایان کارآزمایی های بالینی واکسن‌های داخلی و امکان استفاده عمومی آنها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، با استناد به آخرین گزارش رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا کنون کمتر از  700 هزار دوز واکسن (با احتساب دوزهای اهدایی) از سه کشور روسیه، چین و هند وارد کشور شده است.

به عبارت دیگر، کل واکسن ورودی به کشور تا این تاریخ کمتر از آن چیزی است که برخی کشورها در طی یک روز به مردم خود تزریق می کنند.   
گرچه مسئولین اطلاعات دقیقی از تعداد افراد واکسینه شده تاکنون را در اختیار نگذارده‌اند اما با توجه به آنکه در برنامه جاری فقط از واکسنهای روسی استفاده شده و با عنایت به آنکه هر فرد نیاز به تزریق دو دوز با فاصله حدود یک ماه دارد، کاملا بدیهی است که برنامه زمان بندی شده فوق محقق نخواهد شد و بدین ترتیب است که در حال حاضر ایران با واکسینه کردن کمتر از یک درصد مردم خود رتبه ای همتراز با برخی کشورهای آفریقایی دارد.  

در حالی که چند روز پیش سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار امیدواری کرد که اولین محموله واکسن کرونا از طرح بین المللی کووکس تا هشتم فروردین ماه وارد کشور شود بد نیست بدانیم که این طرح ماحصل کمک 80 کشور به 92 کشور نیازمند در امر واکسیناسیون است و متاسفانه ما در گروه دوم قرار گرفته ایم.
 
در کنار اینها باید در نظر داشت که در شرایط موجود انجام فوری واکسیناسیون مورد توافق تمامی جناحهای سیاسی حاکم بوده و در جایی که آحاد مردم ایران در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری قرار دارند به نظر نمی رسد که عدم توفیقات لازم، این بار قربانی زد و خوردهای جناحی شده باشد. 
 
جان کلام آنکه، در جایی که عموم مسئولین نظام و جناحهای سیاسی ضمن تائید نظر دانشمندان، تاخیر در واکسیناسیون را جایز نمی دانند و مدتهاست که مدعی هستند که به زودی مشکلات ساماندهی خواهند شد، ناکارآمدی سیستم حاکم کاملا مشهود بوده، به طوری که خروجی قابل اعتنایی ندارد.

متاسفانه این گونه رویکردها باعث شده تا از سایر کشورها به شدت عقب افتاده و از عرصه توسعه جهانی به بیرون پرتاب شویم. به گفته‌ی دکتر رنانی ساختار نظام جمهوری اسلامی نیاز به یک جراحی بزرگ فوریتی دارد. 
کد مطلب : ۹۳۴۹
نام شما

آدرس ايميل شما