۰
با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر بهداشت؛

اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی منطقه به بهره برداری رسید

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۹۳۲
اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی منطقه به بهره برداری رسید
سالم خبر: اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی منطقه با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.
 
به گزارش سالم خبر با عقد قرارداد مشترک برای تولید انبوه سلول با مصارف بالینی بین شرکت دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان سرمایه گذار و پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی به عنوان دارنده دانش فنی، شرکت تک سل فارمد به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در حوزه تولید صنعتی محصولات و فرآورده های سلولی در بهمن ماه سال 92 تاسیس شد.
 
از اهداف تاسیس این شرکت می توان به تولید انبوه سلول، تجاری سازی محصولات سلولی، ژن درمانی و مهندسی بافت، همکاری با مراکز و موسسات پژوهشی و تحقیقاتی برای توسعه محصولات جدید و حرکت به سوی صادرات فناوری اشاره کرد.
 
در حال حاضر این مجموعه با ساخت اولین کارخانه تولید انبوه سلول با ظرفیت 4500 محصول سلولی خودی (اتولوگ) توانسته گام مهمی را در توسعه و تجاری سازی پزشکی بازساختی و سلول درمانی در کشور بردارد.
 
کارخانه تولیدی سل تک فارمد در فضایی بالغ بر 1300 متر مربع در شرکت دارویی تولید دارو واقع شده که شامل پنج خط تولید مجزا، آزمایشگاه های کنترل کیفی، انبارهای دارویی، امکانات اتوماسیون و سرورهای کنترلی است.
 
این کارخانه با داشتن بالاترین استانداردها بر اساس معیارهای آمریکا و اروپا، از نظر ظرفیت تولید در حال حاضر یکی از ده مرکز تولید محصولات سلولی در سطح جهان است و در صورت استفاده از فرآورده سلولی غیر خودی(آلوژن)، ظرفیت تولید این کارخانه به حداقل 50 هزار ویال سلولی در سال قابل افزایش است.
 
وزیر بهداشت نیز در این مراسم  وحدت و علم را نیاز امروز جوامع اسلامی بویژه ایران برشمرد و با اشاره به افتتاح اولین مجموعه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی در کشور گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت متعهد می‌شود طی یک ماه آینده ضابطه مراکز درمانی که کار سلول درمانی انجام می‌دهند را تدوین و این استانداردها را به تمام کشور اعلام کند.

دکتر سیدحسن هاشمی همچنین افزود : استفاده از سلول‌ها در درمان (سلول‌های درمانی) نزدیک به نیم قرن قبل در دنیا مطرح شد. پیش از انقلاب نیز در ایران افرادی بودند که در این حوزه فعالیت می‌کردند که این فعالیت تا اوایل دهه هفتاد ادامه داشت. در این دهه مسولان جهاد دانشگاهی از جمله مرحوم کاظمی گام‌های بلندی از جمله در تاسیس موسسه رویان برداشتند. این موضوع به موازات آن در مراکز دانشگاهی و وزارت بهداشت دنبال شد.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ ایران در دنیا و رتبه اول در منطقه در زمینه استفاده از سلول درمانی تصریح کرد: ما دانشمندان بسیار خوبی در این زمینه داریم که امیدواریم این مجموعه‌ای که کار تولید انبوه سلول انجام می‌دهد، بتواند آنها را به هم پیوند زند. در این صورت هم‌افزایی حاصل می‌شود که می‌تواند فاصله ما را با کشورهای رقیب افزایش دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این مجموعه تقسیم سلول انجام می‌شود که در درمان برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج موثر است. بیش از ۲۵ سال است که درمان سرطان خون از طریق پیوند سلول‌های بنیادی انجام می‌شود، با وجود این، فناوری‌های جدید کمک می‌کند که ثمره بهتری در درمان بیماری‌ها داشته باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: حدود ۱۵ سال پیش رفتارهای ناصحیح و روش‌های غیر علمی در زمینه سلول درمانی در مراکز علمی کشور اتفاق افتاد و از طریق رسانه‌ها تبلیغ شد و مردم را به زحمت انداختند. دانشمندان نیز دچار تردید شدند. با راه‌اندازی این مرکز این مشکلات نیز برطرف می‌شود. معاونت درمان وزارت بهداشت نیز متعهد می‌شود که طی یک ماه آینده ضابطه مراکز درمانی که کار سلول درمانی انجام می‌دهند را تدوین و این استانداردها را به تمام کشور اعلام کند.
هاشمی با اشاره به برخی تخلفاتی که در زمینه سلول درمانی در کشور اتفاق می‌افتد، افزود: این تخلفات در این حوزه کم نیست و بخشی از آن از چشم ما پنهان است. اگر بخش بالینی و علمی با هم پیوند بخورند، این دانش نیز در مسیر صحیح خود قرار داده می‌شود. نباید مقاومتی برای بخش بالینی ایجاد شود. این مجموعه نیز درگیر بحث بالینی نشود و روی تولید سلول و دانش حرکت کند.

هاشمی، علم و وحدت را دو عامل اساسی برای پیشرفت جوامع اسلامی به ویژه ایران خواند و ادامه داد: آنچه در حوزه علمی اهمیت دارد،  مغز، دانش، ایمان و همت افراد علاقه‌مند به کشور است. مهم بستری است که این افراد را شناسایی و استعداد آنها را شکوفا می‌کند. این بستر نیز در آرامش حاصل می‌شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچ بشری نمی‌تواند در دعوا، یاس و ناامیدی رشد کند. کشور امروز و به خصوص در دو - سه ماه آینده نیاز به آرامش دارد که در گروه همدلی و وحدت به دست می‌آید.

وزیر بهداشت با انتقاد از بعضی رفتارهای رسانه‌ای افراد اثرگذار و گروها و جریانات سیاسی ادامه داد:‌ وقتی ورزشکاری می‌خواهد در مجموعه بین‌المللی رقابت کند، او را با دعا بدرقه می‌کنیم. ما بارها در بیان مقام معظم رهبری درباره دیانت، وفادرای و انقلابی بودن دیپلمات‌های خود شنیده‌ایم و ما در شرایطی هستیم که آنها نیاز به روحیه دارند. همه ما برای کشور و انقلاب جمع شده‌ایم. باید مراقب باشیم؛ چراکه کوچک‌ترین خطا در تاریخ  به پای ما ثبت می‌شود. اگر جمهوری اسلامی و مسیر شهدای انقلاب را دوست دارید و به یکپارچگی وطن وفادار هستید، باید وحدت و توسعه علمی را دنبال کنیم.  چون آنها باقی مسیر را باز می‌کنند. طی سه دهه گذشته نیز رهبر انقلاب و امام راحل بر این دو محور تاکید داشتند.

هاشمی در پایان تصریح کرد: خودخواهی‌ها و خودشیفتگی‌ها بلای جان جمهوری اسلامی شده است. ما می‌خواهیم دیده شویم و به این که گفته‌هایمان چه هزینه‌ای برای کشور، جوانان، ‌ دین و تاریخ دارد، فکر نمی‌کنیم.
کد مطلب : ۹۳۲
نام شما

آدرس ايميل شما