۰

احیای بینایی با ایمپلنت شبکیه

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۹۲۹۴
احیای بینایی با ایمپلنت شبکیه
سالم خبر: محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان واقع در سوییس فناوری جدیدی ارائه کرده اند که قابلیت احیای بخشی از حس بینایی را در افراد نابینا فراهم می‌کند.

به گزارش سالم خبر از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این فناوری شامل یک عینک هوشمند مجهز به دوربین، یک میکروکامپیوتر و ایمپلنت است که درون شبکیه قرار می‌گیرد. این ایمپلنت به گونه‌ای طراحی شده است که با استفاده از الکترودها، سلول‌های مویی شبکیه را تحریک کرده و نوعی دید مصنوعی را در افراد نابینا ایجاد کند.

شبکیه داخلی‌ترین لایه چشم و شامل میلیون‌ها سلول‌ گیرنده نور و نورون است. این لایه بسیار نازک ۷۵ درصد مساحت کره چشم را در بر می‌گیرد. شبکیه یک لایه حساس به نور را تشکیل می‌دهد و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به مغز فرآیند بینایی را امکان‌پذیر می‌کند.

دوربین موجود در عینک هوشمند جدید محققان، تصاویر موجود در دامنه دید شخص را دریافت کرده و اطلاعات را برای میکروکامپیوتری که در انتهای دسته آن قرار دارد، ارسال می‌کند. میکروکامپیوتر داده‌ها را به سیگنال‌های نوری تبدیل کرده و آن‌ها را به الکترودهای درون ایمپلنت موجود در شبکیه مخابره می‌کند. این الکترودها نیز سلول‌های شبکیه را تحریک کرده و یک نسخه سیاه و سفید از تصویر را ایجاد می‌کنند.

این سیستم به دلیل زمانبر بودن فرایند اخذ مجوز آزمایش های انسانی، هنوز روی انسان آزمایش نشده است، اما محققان آن را با استفاده از یک نرم‌افزار واقعیت مجازی مورد آزمایش قرار داده و توانستند آنچه را کاربر مشاهده می‌کند، ببینند.

محققان بر این باورند که این عینک برای بازیابی بینایی برخی از بیماری‌های شبکیه کاربرد دارد.

 
کد مطلب : ۹۲۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما