۰
یوسف غلام‌پور، فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

وزیر بهداشت برای مدتی شعر و شاعری را تعطیل کند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۹۲۹۲
وزیر بهداشت برای مدتی شعر و شاعری را تعطیل کند
سالم‌خبر: عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق از سوی وزارت بهداشت موجب کاهش اعتماد مردم به مسئولین شده است. به منظور رفع این مشکل باید از حلقه‌های حد وسط، یعنی پزشکان استفاده کرد اما مسئله اساسی این است که اطلاعات کافی هم در اختیار پزشکان نیز قرار نمی‌گیرد و وزارت بهداشت خود را مقید به آگاه‌سازی پزشکان نمی‌داند.

یوسف غلام‌پور، فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره بیماری کرونا گفت: به منظور کنترل یک بیماری واگیردار و مسری باید بتوانیم پوشش واکسیناسیون خوبی ایجاد کنیم به این معنا که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از مردم را واکسینه کنیم یا اینکه در حالتی دیگر، بیماری خود به طور دائمی ایمن ایجاد کند و در اثر ابتلاء تعداد زیاد مردم ایمنی گروهی ایجاد شود که تاکنون چنین وضعیتی را از ویروس کرونا شاهد نبوده‌ایم، در غیر این صورت باید تماس‌ افراد با یکدیگر کاهش یابد.
 
وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه زمانی که کرونا پیک می‌زند و افراد پرخطر مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند پس از مدتی شیوع و بروز بیماری کاهش می‌یابد در این میان اگر به مراقبت‌های بهداشتی نیز توجه نشود و رفت‌وآمدها
به روال قبل بازگردد؛ پیک بعدی بیماری نیز در انتظارمان خواهد بود لذا باید بدانیم اگر ما کرونا را فراموش کنیم کرونا ما را فراموش نخواهد کرد.
 
این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه تعطیلی‌ها مردم را دچار مشکلات اقتصادی شدیدی کرده است، مطرح کرد: بروز مشکلات اقتصادی موجب شده که مردم در مقابل تعطیلی‌ها مقاومت کنند؛ دولت نیز به جهت رفع مشکلات اقتصادی مشاغل تعطیل‌شده، ناچار به بازگشایی‌ها شده است چرا که توان پرداخت خسارات را ندارد و با توجه به این امر با منحنی سینوسی شیوع و بروز ویروس روبه‌رو هستیم.اگر دولت بتواند از مشاغل کمتر ضروری حمایت کند و تعطیلی‌ها همچنان ادامه یابد؛ تجمعات و برخوردهای مردم نیز کاهش می‌یابد تا با پیک بعدی مواجه نشویم و یا دیرتر مواجه شویم.
 
غلام‌پور با بیان اینکه اعتماد مردم به مسئولین کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: به منظور رفع این مشکل باید از حلقه‌های حد وسط یعنی پزشکان استفاده کرد زیرا آنان نقش مهمی را ایفا خواهند کرد اما مسئله اساسی این است که متاسفانه اطلاعات کافی هم در اختیار پزشکان نیز قرار نمی‌گیرد و وزارت بهداشت خود را مقید به آگاه‌سازی
پزشکان نمی‌داند ؛ براین اساس بازار شایعات و ناامنی از طریق واکسن داغ می‌شود.
 
وی همچنین افزود: توصیه من، به وزیر بهداشت این است که برای مدتی شعر و شاعری را تعطیل کند و مصاحبه‌های خود را نیز کمتر کند زیرا بیشتر حرف‌زدن آفت فکر کردن است و زمانی را به بازسازی اعتماد میان پزشکان و وزارت بهداشت اختصاص دهد ؛ اگر این اتفاق رخ دهد ۱۵۰ هزار پزشک، سفیر و رابط میان مردم و وزارت بهداشت در روند پذیرش مردم و حذف شایعات، موثر خواهند بود. 
 
این فوق تخصص ریه درباره عدم هماهنگی میان اعضای ستاد علمی کرونا اظهار کرد: صحبت‌های وزیر بهداشت و اعضای کمیته علمی کرونا نشان می‌دهد که میان اعضای ستاد، اتفاق‌نظر و هماهنگی وجود ندارد؛ تصور من این است که وزارت بهداشت و کمیته علمی کرونا تحت تاثیر عوامل بیرونی سازمان قرار دارند و به جای دلیل برای استفاده از واکسن‌های خریداری شده بیشتر واکسن‌های خریداری شده را توجیه می‌کنند در صورتی که این چند صدایی، پیام خوبی را به کارشناسان و مردم انتقال نمی‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه در زمینه واکسن‌های وارداتی چاره‌ای جز خرید واکسن از روسیه
و چین نیست، عنوان کرد: خرید واکسن از روسیه صورت گرفته و چین نیز یک محموله دو هزار و ۵۰۰ هزار دوزی به ایران هدیه کرده است ضمن اینکه ما برای خرید واکسن گزینه دیگری نیز نداریم. میزان اثربخشی واکسن چینی سینوفارم را ۷۹/۳۴ و واکسن اسپوتنیک روسیه را ۹۱ درصد اعلام کرده‌اند. باتوجه به تزریق پارت اول واکسن روسی، عارضه جدی گزارش نشده است و دلیل اضطراب کنونی مردم ناشی از عدم شفافیت وزارت بهداشت است ضمن اینکه متاسفانه در مورد واکسن‌های داخلی نیز اطلاعات زیادی ارائه نشده است.
 
غلام‌پور درباره نحوه توزیع و اولویت‌بندی واکسن کرونا گفت: به منظور توزیع و اولویت‌بندی واکسن برنامه‌ای تدوین شده است که ابتدا کادر درمان و افراد پرخطر واکسینه شوند؛ امیدواریم که مسئولین مربوطه در اجرا به این طرح پایبند باشند.
 
این فوق تخصص ریه در ادامه گفت: تجربه نشان می‌دهد که امکان سوءاستفاده و راهیابی به خارج از سیستم توزیع در هر کالایی به صورت محدود وجود دارد اما اگر توزیع به صورت سیستماتیک باشد، این امکان وجود نخواهد داشت. اغلب کشورهای منطقه در پوشش واکسیناسیون از ما پیشی گرفته‌اند و اگر بیماری به
همین شکل ادامه پیدا کنند باید شاهد مسافرت مردم به کشورهای ترکیه و امارات جهت تزریق واکسن باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه ویروس جهش یافته انگلیسی  قدرت سرایت بیشتری دارد، عنوان کرد: باتوجه به این موضوع ممکن است شیوع مجدد ویروس را در همه استان‌های کشور داشته باشیم؛ گذر زمان، خستگی و افسردگی مردم نیز در این مسئله نقش مهمی دارد براین اساس مردم تعطیلات عید نوروز را فرصتی مناسب می‌پندارند که این تصور آنان به بروز مشکلات بیشتر دامن می‌زند. 
 
غلام‌پور درباره واکسینه شدن کادر درمان گفت: پروتکل‌های درنظر گرفته شده جهت واکسیناسیون   کادر درمان نقض نشده‌اند و هم‌اینک کادر درمان در اولویت تزریق واکسن قرار دارند اما تعداد واکسن‌های وارد شده نسبت به کادر درمان ناچیز است بنابراین تعداد افراد واکسینه شده به چشم نمی‌آید. نکته قابل توجه این است که جهت جلوگیری از گردش ویروس و جهش‌های آن باید به سرعت کار درمان و افراد پرخطر را واکسینه کرد و پس از آن به سراغ مردم عادی جامعه برویم وگرنه با واکسینه کردن کادر درمان به تنهایی موفق به کاهش شیوع و بروز بیماری نخواهیم شد.
کد مطلب : ۹۲۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما