بهرام نادری‌نبی، استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

توزیع هوشمند واکسن، امکان سوءاستفاده‌ را از بین می‌برد

13 اسفند 1399 ساعت 15:34

سالم‌خبر:  توزیع منابعی همچون واکسن کرونا باید هوشمند باشد. براین اساس لازم است برنامه‌ریزی خوب و مدونی صورت گیرد تا امکان سوءاستفاده افراد در این‌باره  وجود نداشته باشد.


سالم‌خبر: توزیع منابعی همچون واکسن کرونا باید هوشمند باشد. براین اساس لازم است برنامه‌ریزی خوب و مدونی صورت گیرد تا امکان سوءاستفاده افراد در این‌باره وجود نداشته باشد.

بهرام نادری‌نبی، استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره بیماری کرونا گفت: سال گذشته جهت مقابله با بیماری کرونا امکانات حفاظتی برای پرسنل بسیار کم بود به همین دلیل نیز تعداد قابل‌توجهی از کادر درمان را از دست دادیم .  به منظور مقابله با بیماری با توجه به اصطلاح (همه‌گیری) نیاز است که همه دست به دست یکدیگر دهیم؛ اینکه ما انتظار داشته باشیم فقط مسئولین بدون رعایت مردم اقداماتی را انجام دهند طبیعتا سرانجام خوبی نخواهد داشت .
 
وی در ادامه بیان کرد: اگر مسئولین مربوطه نتوانند برنامه مشخصی تدوین کنند که همه اقشار مختلف جامعه نیز بتوانند خود را با آن همگام کنند راهی به جلو پیش نخواهد رفت؛ براین اساس نیازست که جهت مقابله با ویروس با یکدیگر همدلی داشته باشیم این همدلی نه تنها در کشور بلکه باید فرامنطقه‌ای باشد. متاسفانه کشورهایی که توسعه یافته‌تر هستند در این زمینه عملکرد خوبی نداشته‌اند به عنوان مثال هنوز برخی از کشورها به  واکسن دسترسی ندارند در حالی که کشورهایی که از نظر اقتصادی توانمندتر هستند، واکسن را ذخیره کرده‌اند. شیوع ویروس کرونا برای بشریت و افرادی که ادعای دموکراسی آزمونی بود تا چهره‌های واقعی نمایان شود. 
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان اصطلاح همه‌گیری به خوبی توجیه نشده است، مطرح کرد: در همه‌گیری همه جامعه درگیر می‌شوند؛ قایقی است که همه ما در آن نشسته‌ایم در این میان اگر فردی اصول بهداشتی را رعایت نکند سبب غرق و فرونشست قایق سلامت می‌شود. با صبوری و درک متقابل مردم و مسئولین باید به درجه‌ای برسیم که یکدیگر بیشتر کمک کنیم.
 
نادری نبی همچنین افزود: درحال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که ما تصور کنیم چون وسایل حفاظتی بیشتری داریم توانمندتر هستیم یا اینکه موقعی پیش آید که سود بیشتری در صنف خاصی داشته و صنف‌های دیگر را در نظر نگیریم ضمن اینکه اینطور نیست که اگر فقط گروهی خاص بتوانند واکسن را تزریق کنند و ویروس هم تمام می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه این بیماری باید توسط مردم جدی‌تر گرفته شود، گفت: نباید فراموش کنیم کشور تحت فشارهای اقتصادی قرار دارد و این عامل سبب عدم برنامه‌ریزی مناسب توسط مسئولین می‌شود. جنگ اقتصادی موجود در کشور سبب آن می‌شود که توزیع عادلانه‌ای در بسیاری از زمینه‌ها وجود نداشته باشد. 
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ما باید برای واکسیناسیون برنامه شفافی داشته باشیم، اظهار کرد: این موضوع بسیار اهمیت دارد. باید از کادر درمانی که تاکنون هم ضعیف شده‌اند و تحت فشار هستند ، محافظت کنیم این درحالیست که بسیاری از کادر درمان به دلیل شرایط مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. مهاجرت کادر درمان در شرایط فعلی که به نیروهای متخصص نیاز داریم، صحیح نیست اما باید درک کنیم این افراد در صف اول مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند اینکه کادر درمان در اولویت تزریق واکسن نباشند درست نیست.

نادری‌نبی با بیان اینکه توزیع منابع باید هوشمند باشد، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم اقشار دیگری را واکسینه کنیم و کادر درمان را پوشش ندهیم طبیعتا فردی نخواهد بود که از بیماران مراقبت کند براین اساس لازم است برنامه‌ریزی خوب و مدونی صورت گیرد تا امکان سوءاستفاده افراد وجود نداشته باشد امیدواریم واکسن تولیدداخل هرچه سریعتر به بازار وارد شود تا بتوانیم با افتخار از واکسن خود استفاده کنیم.  
 
وی همچنین افزود: تولید از جمله تولید واکسن در هر کشوری خوب است. درحال حاضر با ویروس کرونا درگیر هستیم ضمن اینکه هیچ گارانتی وجود ندارد که در آینده با ویروس جهش یافته دیگری از همین جنس روبه‌رو نشویم اگر ما بتوانیم در زمینه‌های مختلفی همچون سلامت، صنعت و ... استقلال داشته باشیم مایه افتخار ما خواهد بود. تا زمانی‌ که واکسن تولید داخل به بازار وارد می‌شود می‌توانیم با درنظر داشتن شرایط سیاسی و اقتصادی از واکسن‌های تایید شده کشورهای دیگر بهره ببریم. 
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین افزود: متاسفانه در همه دنیا شاهد آن هستیم که گاهی مسائل اخلاقی زیر پا گذاشته می‌شوند براین اساس ممکن است در زمینه توزیع واکسن در کشور ما نیز این مشکل نیز به وجود آید در حالی که اگر برنامه‌ای مناسب تدوین شود می‌توانیم سوءاستفاده‌ها را کمرنگ‌تر کنیم؛ امیدواریم با نظارت وزارت بهداشت این سوءاستفاده را به حداقل برسد.
 
نادری نبی درباره وضعیت قرمز استان‌های جنوبی کشور گفت: درحال حاضر استان‌های جنوبی کشور در وضعیت قرمز قرار دارند ضمن اینکه ممکن است هر لحظه تغییری ایجاد شود و رنگ استان‌ها تغییر کند. این شرایط مربوط به همه دنیا است اما اگر دورهمی‌ها ادامه یابد شرایط خطرناک‌تر خواهد شد همه مردم از شرایط موجود خسته شده‌اند حتی در کشور قانون‌مندی مانند آلمان مردم اعتراضاتی داشته‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه تعداد واکسن‌های موجود در کشور محدود است، بیان کرد: وزارت بهداشت جهت تامین واکسن در تلاش است؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم از مسیرهای مختلف واکسن را تهیه کنیم تحریم‌های موجود سبب کاهش استانداردهای ملی در همه حوزه‌ها شده است.
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره وضعیت استان گیلان خاطرنشان کرد:در استان گیلان همه تلاش‌ها بر این است که از کادر درمان حفاظت شود به رغم اینکه اقدامات انجام شده تاکنون شایسته کادر درمان نبوده است اما این به معنا نیست که فردی مقصر است. متاسفانه در زمان اوج کرونا به استان گیلان توجه خاصی نشد اما با همدلی مردم و ازخودگذشتگی کادر درمان بحران را پشت سر گذاشتیم در حال حاضر تعداد محدودی واکسن تهیه و کادر درمان در بخش مراقبت‌های ویژه تزریق کرده‌اند، امیدواریم این روند ادامه یابد.


کد مطلب: 9281

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/9281/توزیع-هوشمند-واکسن-امکان-سوءاستفاده-بین-می-برد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com