۰
علی عالمی دانشیار اپیدمیولوژی و رئیس دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

احتمال ورود واکسن به بازار سیاه وجود دارد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۹۲۶۶
احتمال ورود واکسن به بازار سیاه وجود دارد
سالم‌خبر: احتمال سوءاستفاده و ورود واکسن به بازار سیاه وجود دارد که برای جلوگیری از آن لازم است بخش‌های نظارتی بسیار دقیق عمل کند. عمده‌ترین نگرانی احتمال تولید واکسن تقلبی و فروش آن در بازار سیاه است به همین دلیل حتی اگر واکسن به صورت قاچاق در دسترس باشد، توصیه می‌شود به هیچ وجه از بازار سیاه واکسن تهیه نشود.

علی عالمی دانشیار اپیدمیولوژی و رئیس دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره شیوه مدیریت مسئولین و مردم در موج چهارم کرونا گفت: مسئولین و هم مردم جهت مدیریت موج چهارم کرونا مسئولیت‌هایی را برعهده دارند. مسئولیت مدیران، علاوه بر تداوم هشدار و آموزش، فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای رعایت دستورالعمل‌ها توسط مردم است. همچنین اگر توصیه می‌شود که مردم فاصله فیزیکی را در دورهمی‌های دوستانه-خانوادگی و مراسمات مختلف رعایت کنند و یا در چنین تجمع‌هایی حضور نیابند همزمان لازم است با توصیه به پرهیز از تجمعات، روش‌های جایگزینی را ارائه دهند.
 
وی در ادامه بیان کرد: راحت‌ترین کار این است که به مردم گفته شود «شرکت نکنید، حضور نداشته باشید، فواصل را رعایت کنید، ماسک بزنید، و ...». اما منطقی‌ترین کار این است که جایگزین‌های مناسبی نیز پیشنهاد
داده شود. برای یافتن جایگزین‌های مناسب، ناگزیریم پژوهش‌های مشارکتی را تقویت کنیم که ایجاد شرایط مناسب برای این امر بر عهده مسئولین است. 
 
رئیس دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به اینکه مسئولین وظایفی را بر عهده دارند، تصریح کرد: به نظر من، حداقل سه وظیفه مهم بر دوش مسئولین است که این وظایف شامل (فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های مناسب برای رعایت توصیه‌ها توسط مردم، ارائه پیشنهادات جایگزین و به رسمیت شناختن نقش مطالعات مشارکتی و ایجاد زمینه لازم برای انجام اینگونه مطالعات) است؛ ضمن اینکه مردم نیز باید تا حتی‌الامکان دستورالعمل‌های توصیه شده را رعایت کنند.
 
عالمی همچنین افزود: در حال حاضر ردیابی افراد در تماس با بیماران (تست مثبت) شناسایی شده در حد قابل قبولی در کشور در حال انجام است البته بدیهی است کیفیت ردیابی‌ها در زمان اوج موج‌های اپیدمی با شرایط آرام بین امواج همه‌گیری متفاوت است. در شرایط فعلی، شناسایی افراد مبتلا به کرونا موضوع بسیار مهمی است بنابراین به نظر می‌رسد برای شناسایی هرچه بیشتر مبتلایان لازم است تعداد انجام تست‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشند زیرا هرچه تعداد تست انجام‌شده بیشتر باشد، احتمال یافتن بیماران بیشتر و به تبع آن، ردیابی تماس‌ها
بیشتر خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مردم در تمام کشورهای جهان باید به زندگی روزمره و معمول خود بازگردند، تصریح کرد: لازمه‌ی این امر، تدارک زیرساخت‌های مناسب توسط دولت‌ها تدارک است. در حقیقت آنچه مورد نیاز است، انتخاب مناسب‌ترین شیوه زندگی در دوران پساکروناست؛ شیوه‌ای که مردم علاوه بر گذران زندگی خود تحت کمترین احتمال ابتلا به کووید-۱۹ باشند ضمن اینکه برای بازگشایی‌ها هم باید همین اصل کلیدی مورد توجه قرار گیرد و فقط هشدار، کافی نیست.
 
رئیس دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد در ادامه مطرح کرد: اگر زیرساخت‌های مناسب فراهم شود و بهترین و مناسب‌ترین شیوه‌ها برای بازگشت به هر فعالیت اجتماعی انتخاب شوند، ممکن است پس از بازگشایی‌ها، آمار ابتلا به بیماری افزایش چشمگیر و نگران‌کننده‌ای نداشته باشد.
 
عالمی، نکته اساسی جهت تقویت اعتماد مردم در تزریق واکسن را علاوه بر شفافیت در اطلاع‌رسانی، ارائه نتایج مطالعات مرتبط با واکسن‌های وارداتی و تولید داخل به مردم دانست و گفت: این اطلاعات باید به صورت مکرر به اطلاع مردم رسانده شود. ضمن اینکه تلاش جهت کسب تاییدیه واکسن‌ها از سازمان‌های خوشنام و تخصصی بین‌المللی و ملی نیز می‌تواند در تقویت اعتماد مردم راهگشا باشد.
 
وی
همچنین افزود: درحال حاضر تعداد قابل توجهی از واکسن در سطح جهان در حال تولید است. به نظر من، هر واکسنی که مراحل و فازهای پژوهشی مربوطه را طی کند و مجوزهای لازم را دریافت کند،  (داخلی و خارجی) قابلیت استفاده را خواهد داشت.
 
رئیس دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد درباره نحوه توزیع واکسن اظهار کرد: باتوجه به توصیه مجامع و سازمان‌های بین‌المللی برنامه نوبت‌بندی توزیع واکسن در بسیاری از کشورها از جمله ایران در حال اجراست و اگر بر همین اساس که اعلام شده توزیع واکسن انجام شود، مناسب خواهد بود. همچنین احتمال سوءاستفاده و ورود واکسن به بازار سیاه هم وجود دارد که برای جلوگیری از آن لازم است بخش‌های نظارتی بسیار دقیق عمل کند. به نظر من ، عمده‌ترین نگرانی احتمال تولید واکسن تقلبی و فروش آن در بازار سیاه است به همین دلیل حتی اگر واکسن به صورت قاچاق در دسترس باشد، توصیه می‌شود به هیچ وجه از بازار سیاه واکسن تهیه نشود.
 
عالمی با بیان اینکه باید بدانیم هنوز دانش بشر در مورد این بیماری و عامل آن کافی نیست، عنوان کرد: باتوجه به این موضوع به صورت قطعی نمی‌توانیم راجع رفتار ویروس و وضعیت آینده بیماری اظهارنظر کنیم.
 
وی درباره افزایش شیوع کرونای انگلیسی در کشور گفت: باتوجه به ورود و گسترش نوع انگلیسی
کرونا ویروس در ایران، می‌توان پیش‌بینی کرد اگر تمهیدات مناسب توسط دولت و رعایت های لازم توسط مردم صورت نگیرد، احتمال ایجاد موج جدیدی از بیماری دور از ذهن نیست به‌ویژه اینکه مردم برای خریدهای پایانی سال بیشتر در جامعه حضور دارند ضمن اینکه تعطیلات عید نوروز هم در راه است؛ اگر این دو پدیده، به درستی مدیریت نشود، احتمال مواجهه کشور با موجی حتی بزرگتر از موج سوم اپیدمی وجود دارد.
 
رئیس دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد درباره تست‌های سریع توسط تیم‌های سیار در مناطق جنوبی کشور مطرح کرد: به نظر من انجام این اقدامات در شرایط فعلی که از گسترش ویروس در جامعه نگرانی وجود دارد، می‌تواند اقدامی بسیار اثربخش باشد اما لازم است اقداماتی جهت جلوگیری از آلودگی محیطی نیز صورت گیرد. 
 
عالمی درباره هوابرد ویروس کرونا بیان کرد: در حال حاضر مشخص شده است که اصلی‌ترین راه انتقال عامل بیماری کووید-۱۹ از طریق هوا است و عمدتا در اثر تماس‌های نزدیک منتقل می‌شود؛ باتوجه به این موضوع رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۲ متر، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و سربسته و پرهیز از شرکت در مراسمات می‌توانند احتمال انتقال و گردش ویروس در جامعه را تا حد زیادی کاهش دهند.
کد مطلب : ۹۲۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما