۰
محسن اعرابی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

ردگیری تک‌تک واکسن‌ها در پروسه‌ی توزیع ضروری است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۹۱۹۳
ردگیری تک‌تک واکسن‌ها در پروسه‌ی توزیع ضروری است
سالم‌خبر: ثبت الکترونیک و ردگیری تک‌تک واکسن‌ها در توزیع و تزریق می‌تواند برای همه اعتماد و اطمینان حاصل کند ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود مسیر توزیع و تزریق واکسن مورد طمع افرادی برای سوء استفاده قرار گیرد اما نهادهای مسئول وظیفه دارند که این فرآیندها را با نظارت واضح و شفاف رصد کنند.

محسن اعرابی، متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره موج چهارم بیماری کرونا گفت: بر اساس شواهد موجود در کشورهای مختلف،  رویکرد اصلی جهت کاهش بار این اپیدمی رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بوده است. ضمن آنکه یکی از عوامل تشدید بیماری در موج‌های قبلی این بیماری در شهرها و استان‌های مختلف گشت‌و‌گذار و عدم رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه جهت سرکوب زنجیره انتقال ویروس باید همه احساس مسئولیت کنند، تصریح کرد: درحال حاضر به منظور کاهش بار اپیدمی به مشارکت فعال و همه جانبه دستگاه.های دولتی و نیمه دولتی و خصوصی و ... برای محافظت از سلامت خود و افراد جامعه نیاز داریم. متاسفانه به رغم تاکیدات متخصصین همچنان شاهد تجمع افراد در مکان‌هایی مانند بانکها، ادارات، مغازه‌ها و هستیم.
 
 این
متخصص اپیدمیولوژی انجام تست و پیگیری افراد مشکوک به بیماری را ضروری دانست و گفت: یکی از تجربیات موفق کشورهایی مانند تایلند، کره جنوبی، ویتنام و سنگاپور این است که هر فرد مشکوک و دارای علائم را در منزل خود ایزوله می‌‌کنند و خدمات مورد نیاز وی توسط ارگانهای مربوطه تامین می‌شود. اینکه یک فرد دارای علامت و مشکوک به بیماری کووید19 جهت دریافت خدمات میان مطب پزشک، درمانگاه و داروخانه و آزمایشگاه در گردش باشد از عوامل مهم برای گسترش بیشتر ویروس در جامعه و آلودگی تعداد افراد بیشتر محسوب می‌شود.
 
اعرابی در ادامه بیان کرد: در صورت وجود سیستم رهگیری فعال، همه موارد در تماس با بیمار شناسایی خواهند شد و از آنان نیز تست گرفته می‌شود این امر می‌تواند خوشه‌های بیماری را بشکند و انتقال در جامعه را متوقف کند. 
 
این متخصص اپیدمیولوژی اعمال محدودیت‌ در مسافرت‌ و تعطیلی‌ در سطح جامعه را یکی دیگر از عوامل مهم در پیشگیری از انتقال بیماری برشمرد و اظهار کرد : تعطیلی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها، گسترش ویروس را محدود می‌کند. باتوجه به تجربیات کسب شده در تعطیلات نوروز 1399 با آغاز محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها در اسفند‌ماه و تعطیلات نوروز کاهش موارد ابتلا را شاهد بودیم. 
 
وی
درباره پیگیری افراد با تست مثبت در ایران مطرح کرد: استفاده از راهکار تست افراد مشکوک همراه با ردیابی و پیگیری همه افراد در معرض تماس از جمله تجربیاتی است که کشورهای بسیار موفق از آن بهره برده‌اند اما در کشور ما نیز به دلیل محدودیت‌های دسترسی به تست و غافلگیری در ماه‌های نخست اپیدمی، پیگیری افراد با تست مثبت با تاخیر صورت گرفت.
 
اعرابی همچنین افزود: نقطه اوج پیگیری موارد مثبت پس از اجرای طرح محله‌محور و خانه به خانه شهید سلیمانی قابل مشاهده است اگر نظارت کافی و مستمر برای آن وجود داشته باشد، شاهد موفقیت خواهیم بود. دسترسی به تست قابل اعتماد و دقیق به تعداد بالا و همچنین نیروهای مجری بسیار اهمیت دارد ضمن اینکه استفاده از رویکردهای نوین همچون استفاده از اپلیکیشن‌ها قابل استفاده در تلفن همراه (مثل کره جنوبی) یا شبکه‌های مجازی مانند (چین) موضوعی مهم جهت تحقق اهداف تست افراد مشکوک همراه با ردیابی و پیگیری همه افراد در معرض تماس محسوب می‌شود.
 
 این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که از روزهای نخست توسط سازمان‌های جهانی مورد تاکید قرار گرفته است، جلب مشارکت فعال و مسئولانه گروه‌های مختلف مردم و گروه‌های مختلف در اجتماع است، تصریح کرد: برای
دستیابی به این امر مهم، نیازمند وجود سیاست‌های واضح و شفاف اطلاع‌رسانی و تبادل داده با مردم هستیم تا ضمن جلب اعتماد کامل مردم، احساس مالکیت نسبت به ایفای نقش در گروه های مختلف ایجاد کنیم. در همه کشورها شاهد مواردی از عدم رعایت توصیه‌های ستاد ملی یا مسئولین کشوری هستیم و این وابستگی جدی به اعتماد و اطیمنان مردم دارد. همچنین قوای سه‌گانه مسئولیت‌های خود را دارند و نمی‌توانند تاخیر در اعمال مدیریت‌های موثر خود را برای کنترل اپیدمی به حساب مردم بنویسند. همانگونه که مردم نیز مسئولیت‌های خود را دارند و کوتاهی در آن را نباید به گردن قوای سه گانه بیندازند. 
 
وی درباره نحوه توزیع واکسن کرونا گفت: در حال حاضر توزیع واکسن جهت پوشش گروه‌های آسیب‌پذیر در اولین زمان ممکن یکی از عوامل مهم و ضروری به شمار می‌رود. گروه‌هایی که بیشترین تعداد مرگ و بستری در بخش های ویژه را در آنها شاهد هستیم، افراد بالای 65 سال هستند که اغلب به بیماری‌های زمینه‌ای نیز مبتلا هستند. همچنین پوشش نیروهای ارائه دهنده خدمات مورد نیاز در نظام سلامت در بیمارستان‌ها و در سایر بخش‌های نظام سلامت نیز دارای اهمیت ویژه است که مورد توجه قرار گرفته است. 
 
 
کد مطلب : ۹۱۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما