از آسیب‌های روانی مردان در زمان کرونا نباید غافل شد

29 بهمن 1399 ساعت 11:57

سالم خبر: امروز با توجه به شیوع کرونا، یکی از مهمترین مواردی که نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب‌های روانی است که آنها و در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی کرونا، تحمل می‌کنند.


سالم خبر: امروز با توجه به شیوع کرونا، یکی از مهمترین مواردی که نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب‌های روانی است که آنها و در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی کرونا، تحمل می‌کنند.

به گزارش سالم خبر، سعید نمکی  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ در پیام ویدیویی به پنجمین کنگره ملی سلامت مردان که به صورت مجازی برگزار می شود، سالها سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه، تامین و ارتقای سلامت گروه آسیب پذیر که از دید آنها زنان و کودکان بودند را مورد توجه داشت اما دست اندرکاران سلامت جهان، متوجه شدند که از یک جمعیت بسیار مهم و تاثیرگذار و مهم در جهان، یعنی مردان، غافل شده اند.

وی افزود: در همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه ها هستند. 

نمکی ادامه داد: مردان، فعالیت های اصلی اقتصادی خانواده را اداره می کنند، در شرایطی که زنان در مظلومیت و محرومیت قرار می گیرند باید مدافعان سرسخت اولیه حقوق خانواده باشند و اگر نباشند، شیرازه خانواده و به ویژه کودکان از هم پاشیده می شود. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در جوامعی مانند ایران که از نظر فرهنگی، توجه به سلامت مردان علاوه بر بی توجهی سازمان های بین المللی، مغفول می ماند یکی از مشکلات این است که مردان معمولا زیاد توجهی به کنترل دوره ای سلامت خود ندارند. اصولا زمانی متوجه می شویم که یک مرد دچار فشارخون قبلی است که با نارسایی یا سکته مغزی و قلبی، وارد آی سی یو و سی سی یو می شود. 

نمکی تصریح کرد: در فرهنگ ما متاسفانه اینگونه جا افتاده که مردان بزرگ، چون درختان ستبر، ایستاده می میرند یا مرد باید که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد. متاسفانه از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی به ما می آموزند که مردان نباید گریه کنند و باید غم را در خودشان فرو ببرند و مسائل بهداشت روان برای مردان در کشورهایی مانند ما، یکی از اصلی ترین معضلات اجتماعی و نظام سلامت است. 

وی یادآور شد: غیر از سرطان های شایع و مشکلات سلامت در مردان که در این کنگره به آن پرداخته می شود، امروز با توجه به شیوع کرونا، یکی از مهمترین مواردی که نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب های روانی است که مردان در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی کرونا، تحمل می کنند. تطویل دوران کرونا، بیشترین آسیب را به بنگاه های اقتصادی و دستگاه های می زند که از منابع دولتی استفاده نمی کردند. 

وزیر بهداشت ادامه داد: بیکاری مردان، کمبود درآمد مردان در شغل های آزاد و مواردی از این قبیل باعث شده که مردان علاوه بر فشار اقتصادی، دچار فشار بسیار سنگین روانی هم شوند. بنابراین توجه به مردان در دوران کرونا چه از دید بهداشت روان و چه از دید مشکلات معیشتی، یکی از رسالت هایی است که تمام دست اندرکاران جمهوری اسلامی ایران دارند. 

نمکی گفت: از همه عزیزانی که به جنبه های مختلف سلامت مردان در کشور توجه دارند، تشکر می کنم و خوشحالم که اعلام کنم سند ملی سلامت مردان با مشارکت 28 دستگاه دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شد و در نشستی که با نمایندگان دستگاه های مختلف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی داشتیم، تصویب شد و مراحل آن در این شورا مصوب و اجرایی خواهد شد. 

وی اظهار داشت: امروز ما نیازمندیم که مردان را در همه عرصه ها به شکل ویژه ببینیم. علاوه بر عرصه سلامت، توجه به تاثیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت که مردان در این بین ممکن است بیشترین آسیب را ببینند و آسیب دیدگی مردان در این عرصه می تواند در دو گروه آسیب پذیر دیگر جامعه یعنی زنان و کودکان هم تاثیر بسیار مهمی داشته باشد، می طلبد که رسیدگی به سلامت مردان را فراتر از وزارت بهداشت یعنی در دستگاه های دیگری که در معیشت و رفاه اجتماعی مردان مداخله دارند، پیگیری کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که امروز باید مورد توجه همه ما باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند به عنوان گروهی که با طی کردن دوران جوانی که در آن دوران هم خیلی از آنها به عنوان مردان مولد مطرح نبود و در زمان جوانی و قدرت کار، به علت نبود زیرساخت های کار در کشور، خودشان را به گونه ای سربار می دانستند، امروز همان افراد با همان احساس پا به مرحله سالمندی می گذارند. 

نمکی یادآور شد: یکی از معضلات آینده ما، جمعیت مرد سالمندی است که علاوه بر آشفتگی روان و روح، مشکلات جسمی عدیده ای خواهد داشت و باید از امروز تلاش کنیم تا نظام های حمایتی کشور مانند بیمه و به ویژه بیمه های تکمیلی را برای دوران سالمندی مردان کشور آماده تر کنیم که هنوز این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی کشور، نمی بینم.

پنجمین کنگره ملی سلامت مردان همزمان با هفته سلامت از امروز(چهارشنبه) تا دوم اسفند ماه برگزار می شود.


کد مطلب: 9152

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/9152/آسیب-های-روانی-مردان-زمان-کرونا-نباید-غافل

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com