۰
کیهان آزادمنش، مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور تشریح کرد:

چرا واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های دیگر قیمت مناسب‌تری دارد؟

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۹۱۴۳
چرا واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن‌های دیگر قیمت مناسب‌تری دارد؟
سالم‌خبر: مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور گفت: به رغم آنکه انواع ناقلان ویروسی وجود دارند که هر کدام مزایا یا معایبی دارند اما معروف‌ترین واکسن‌های موجود در بازار بر پایه ویروس آدرنو هستند که نسبت به واکسن های دیگر از قیمت مناسب‌تری برخوردارند.
 
به گزارش سالم خبر، کیهان آزادمنش در چهارمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) در مورد نسل‌های مختلف تولید واکسن گفت: این ویروس‌ها یعنی آدنو ویروس‌ها معمولا ویروس‌های قوی نیستند و بیماری ایجاد نمی‌کنند؛ اگر ایجاد کنند عفونت‌های خفیفی ایجاد کرده و سال‌ها استفاده می‌شود و کاملا امن هستند. قدرت تحریک مناسبی برای سیستم ایمنی دارد و تجربه تولید آن در کشور وجود دارد و در ضمن قیمت مناسبی هم دارد. به همین دلیل واکسن آسترازنیکا با قیمت ۴ دلار عرضه شده، ولی واکسن‌های دیگر با قیمت‌های بالای ۱۰ و تا ۳۵ دلار عرضه شده است.

وی با بیان اینکه نسل اول بر پایه ویروس غیرفعال شده، نسل دوم بر اساس پروتئین‌های نوترکیب و نسل سوم بر اساس ناقلان ژنی شامل DNA است، افزود: یک چهارم بستر‌هایی که در دنیا برای ساخت واکسن کرونا استفاده می‌شود، ناقل‌های ژنی است که بعضی از آن‌ها تکثیرشونده
هستند و برخی دیگر تکثیرشونده نیستند. تکثیرشونده‌ها در بدن مثل ویروس طبیعی غیربیماری‌زا تکثیر می‌شود و غیرتکثیرشونده هم ایجاد بیماری نمی‌کند و فقط سیستم ایمنی بدن را تحریم می‌کنند.

مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور تاکید کرد: در این روش ژن‌های ویروس را برای واکسن کرونا می‌گیریم. ما از پروتئین‌ اسپایک و پروتئین‌های داخلی این ویروس استفاده کردیم و آن را به داخل ویروس بردیم تا به عنوان پروتئین‌های داخلی ویروس، آنتی‌بادی در بدن فرد تولید کند. این یک استراتژی‌ است که در دنیا کمتر استفاده شده است.

وی افزود: نقش ویروس ناقل این است که ژن را به داخل بدن برده و به این شکل یک بیماری ضعیف ایجاد می‌کند و بدن به شکل یک عفونت ضعیف به آن پاسخ می‌دهد. در واقع از ویروس دیگری برای انتقال ژن ویروس بیماری‌زایی این بیماری استفاده می‌شود.

آزادمنش توضیح داد: انواع ناقلان ویروسی وجود دارند که هر کدام مزایا یا معایبی دارند. معروف‌ترین واکسن‌های موجود در بازار بر پایه ویروس آدرنو هستند.

وی در توضیح مزایای این روش گفت: این ویروس‌ها یعنی آدنو ویروس‌ها معمولا ویروس‌های قوی نیستند و بیماری ایجاد نمی‌کنند؛ اگر
ایجاد کنند عفونت‌های خفیفی ایجاد کرده و سال‌ها استفاده می‌شود و کاملا امن هستند. قدرت تحریک مناسبی برای سیستم ایمنی دارد و تجربه تولید آن در کشور وجود دارد و در ضمن قیمت مناسبی هم دارد. به همین دلیل واکسن استرازنیکا با قیمت ۴ دلار عرضه شده، ولی واکسن‌های دیگر با قیمت‌های بالای ۱۰ و تا ۳۵ دلار عرضه شده است.

آزادمنش خاطرنشان کرد: البته معایبی هم دارد؛ این‌که برای ویروس ناقل، ایمنی‌زایی در بدن فرد داشته باشیم. قسمتی از ویروس را که مسئول فرآیند تکثیر هست برمی‌داریم و در این مورد خاص ژن کووید را می‌گذاریم و بعد از مهندسی ژنتیک، تکثیر می‌کنیم.

وی توضیح داد: این فناوری از قبل بوده ولی ما برای تولید واکسن پروژه‌های جانبی انجام دادیم. امیدواریم به مشکلات از جمله ایمنی‌زایی موجود در بدن انسان غلبه کنیم.

مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور با اشاره به اینکه یک شرکت هندی هم در حال تولید واکسن بر اساس همین فناوری است گفت: ما در مرحله تولید نیمه صنعتی هستیم؛ بعد کارآزمایی بالینی، آزمایش بر روی میمون و بعد انسان را باید پشت سر بگذرانیم. در واقع از یک ویروس علیه یک ویروس دیگر و ایجاد واکنش ایمنی در بدن کمک می‌گیریم.
کد مطلب : ۹۱۴۳
نام شما

آدرس ايميل شما