۱
سعید تاملی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

در آستانه‌ی موج چهارم کرونا و در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار داریم

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۹۱۴۰
در آستانه‌ی موج چهارم کرونا و در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار داریم
سالم‌خبر: معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره موج چهارم بیماری کرونا گفت: هنوز وارد موج چهارم کرونا نشده‌ایم اما به رغم ثبات وضعیت در حال حاضر در شرایط بسیار شکننده ای قرار داریم.

 سعید تاملی در گفت‌وگو با سالم‌خبر تاکید کرد: مردم همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و از تجمع و تردد در فضاهای شلوغ خودداری کنند و در صورت قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت باید به تهویه‌ی مناسب آن توجه داشته باشند.

وی رهگیری موارد تماس بیماران تست مثبت را امری ضروری برشمرد و گفت: نظام سلامت در حال انجام و پیگیری این موضوع است و در این باره در طرح شهید سلیمانی سازمان‌های دولتی و مردم نهاد نیز به کمک نظام سلامت آمدند؛ باتوجه به این پیگیری، موارد مثبت شناسایی و رهگیری می‌شوند و حداقل از  ۱۰  نفر تست گرفته می‌شود که اگر نتیجه تست مثبت شد باید نکات بهداشتی را رعایت و دو هفته در منزل بمانند. اما نکته مهم در این باره این است که این پیگیری‌ها
باید مستمر باشد.

تاملی درباره آغاز واکسیناسیون و عادی‌انگاری مردم عنوان کرد: باتوجه به اینکه واکسیناسیون آغاز شده مردم نباید دچار عادی‌انگاری شوند و تصور کنند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیگر لازم نیست.

وی ادامه داد: با توجه به گفته‌های سخنگوی ستاد کرونا تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ که همه مردم واکسینه می‌شوند  پروتکل‌های بهداشتی باید به طور صددرصدی توسط مردم رعایت شود .

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هرگاه که مردم دچار عادی‌انگاری شدند ما ضربه خوردیم، مطرح کرد: به عنوان مثال زمانی که در هر موج آمار مبتلایان کاهش یافت و به امر پیشگیری (فردی و اجتماعی) توجه نشد، در همان مقطع مشکلاتی به وجود آمد. حضور مردم در تجمعات مراسمات و عروسی‌ها سبب انتقال ویروس می‌شود هرچقدر زنجیره انتقال ویروس کوتاه شود بیماری نیز کاهش می‌یابد.

وی درباره در نظر گرفتن مجازات درصورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: افرادی که به هشدارهای
بهداشتی بی‌توجه هستند در سراسر دنیا مشمول اعمال قانون و برخورد با جرائم قرار می‌گیرند. ما نیز باید در این مسیر جدی‌تر عمل کنیم اینکه ما برخوردی قانونی برای متخلفین نداریم یا در حد بازدارندگی افراد نیست همواره یکی از مشکلات کنونی به شمار می‌رود. هدف ما از اعمال قانون و تعیین جریمه برای معدود افرادیست که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند این جریمه باید به صورت نقدی و یا محرومیت از برخی فعالیت‌ها و امکانات دولتی باشد تا شاهد نتیجه‌ای موثر باشیم.

تأملی در ادامه اظهار کرد: طی یک ماه اخیر ما تغییرات چندانی نداشته‌ایم و اینطور نیست که بگویم در شرایط رو به کاهش یا رو به افزایش بیماری قرار داریم اما شرایط کاملا لغزنده و شکننده است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ما بسیار نگران هستیم، افزود: برخی از شهرها اوضاع بدتری دارند و ممکن است به سوی موج بعدی بیماری پیش روند بنابراین ما باید بیشتر مراقبت کنیم اگر مراقبت‌ها
ادامه نیابد این ویروس با کسی شوخی ندارد تا زمانی که به طور کامل واکسیناسیون انجام نشود، مردم همچنان باید به نکات بهداشتی توجه کنند .

وی درباره توزیع واکسن بیان کرد: در کمیته کشوری کرونا سندی جهت واکسیناسیون تنظیم شده و تصمیمات خوبی در نظر گرفته شده است و ما نیز مانند دیگر کشورها، اولویت تزریق واکسن را به نظام سلامت و قشر سالمند کشور داده‌ایم قریب به ۸۰ درصد از افرادی که تاکنون جان باخته‌اند سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسنی که تا پایان سال به کشور وارد می‌شود در مرحله اول به کارکنان نظام سلامت اعم از پزشکان، پرستاران بهیاران و ...  تزریق می‌شود و گروه بعدی، سالمندان و افراد در معرض خطر هستند.

تأملی درباره خطر سوءاستفاده از واکسن کرونا عنوان کرد: در هر فعالیتی عده‌ای در کمین جهت سوء استفاده هستند؛ امیدواریم با تدابیر درنظر گرفته شده از این رخداد پیشگیری شود ضمن اینکه باید دقت بیشتری صورت گیرد.
 
کد مطلب : ۹۱۴۰
نام شما

آدرس ايميل شما