پاسخ رییس سازمان غذا و دارو به یک بیانیه در خصوص واکسن کرونا

26 بهمن 1399 ساعت 12:28

سالم خبر: رییس سازمان غذا و دارو به بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور درخصوص واکسن کرونا پاسخ داد.


سالم خبر: رییس سازمان غذا و دارو به بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور درخصوص واکسن کرونا پاسخ داد.

به گزارش سالم خبر و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در نامه ای به ریاست بسیج دانشجویی آورده است: «براساس آخرین آمار بدست آمده در خصوص تعداد واکسیناسیون انجام شده در دنیا در زمان تهیه این نامه که در حال افزایش است حدود ۵۳ میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده که تنها در امریکا ۱۲ میلیون دوز تزریق انجام شده است. لازم است مرجع مورد استفاده در خصوص آمار ۱۰ میلیون دوز در ۲۸ کشور جهان اصلاح و بروزرسانی شود .

در رابطه با موضوع تأخیر ۳ ماهه مورد ادعای نویسندگان نامه همانگونه که مستحضرید دستیابی به دانش تولید برای یک بیماری نوظهور و ناشناخته مانند بیماری ناشی از ویروس کرونا از نظر علمی منوط به تحقیقات علمی مستمر و زمانبری است که علیرغم تمامی مشکلات موجود، محققین کشور اهتمام ویژه ای به امر تحقیق و توسعه برای ساخت واکسن بر علیه کرونا داشته و دارند و قدم های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

در این راستا از ابتدا، مسیر لازم برای بررسی و تایید واکسن های تولید داخل تعیین و ضوابط و دستورالعمل های ضروری تهیه شد و تمامی مکاتبات و مستندات بین سازمان غذا و دارو و سازندگان از جمله شرکت شفا فارمد و موسسه رازی بطور همزمان در اختیار مراجع ذیصلاح  (مدیران ارشد وزارت بهداشت، مراجع اطلاعاتی و امنیتی، سازمان بازرسی و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های مرتبط ....) قرار گرفته و بررسی شده و هیچگونه شواهدی دال بر تأخیر در پاسخگویی بدست نیامده است و در نتیجه تلاشهای تولیدکنندگان و سازمان در حال حاضر ۲ مورد از واکسن های تولید داخل مجوز ورود به مطالعه بالینی فاز اول را دریافت کرده و در حال انجام مطالعه و یا انجام مقدمات آن می باشند و درخواست های دیگری نیز وجود دارند که مراحل بررسی های کارشناسی را می گذرانند. لذا القاء این قبیل شبهات را می توان ناشی از اطلاعات غیرصحیح دانست. 

در خصوص واکسن های اهدایی از خیریه آمریکایی، موردی که کاملا واضح است این است که از ابتدای امر واکسن تولیدی کمپانی فایزر بدلیل شرایط نگهداری منفی ۷۰ درجه سانتی گراد و نیاز به فریزرهای ویژه انتخاب سازمان غذا و داروی وزارت متبوع نبوده است. 

در رابطه با تدوین دستورالعمل تزریق واکسن به گروههای پرخطر و نظام اولویت بندی واکسیناسیون بر علیه کرونا به اطلاع میرساند، دستورالعمل مزبور تدوین و ابلاغ شده است. زیرساخت های لازم بمنظور راه اندازی سامانه برای ثبت دوزهای دریافتی هر واکسن در سامانه TTAC و ثبت و گزارش گیری عوارض احتمالی در معاونت بهداشتی وزارتخانه موجود است و در حال حاضر برای کلیه واکسن های مورد استفاده در واکسیناسیون همگانی در کشور بکار می رود که البته درحال تکمیل و بروزرسانی برای واکسن کووید ۱۹ می باشد.

در پایان و با توجه به هجمه رسانه ای عناصر معاند و ضد انقلاب انتظار می رود همکاران محترم در آن سازمان همچون سایر بخشهای فعال در سازمان بسیج مستضعفین (بسیج اصناف، بسیج جامعه پزشکی و ...) که در شرایط کرونا با اقداماتی جهادی و شبانه روزی، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را خالصانه یاری نمودند تا در شرایط سخت ترین تحمیل های تحریمی، نه تنها به نقطه ضعفی در تدارکات اقلام داروئی، تجهیزات پزشکی، مواد ضدعفونی کننده و ... تبدیل نگردد بلکه سند افتخاری بزرگ خلق گردد، آن سازمان نیز در بیان موارد با برخورداری از اطلاعات کافی، بهانه ای برای دشمنان قسم خورده این کشور و سیاستهای مقام معظم رهبری مدظله العالی ایجاد ننمایند.»

 


کد مطلب: 9130

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/9130/پاسخ-رییس-سازمان-غذا-دارو-یک-بیانیه-خصوص-واکسن-کرونا

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com