۰
کوروش هلاکویی، دبیر و نائب رییس انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران تاکید کرد:

اثربخشی و عوارض واکسن‌های وارداتی در شرایط بومی کشور باید ثبت و تدوین شود

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۹۱۱۹
اثربخشی و عوارض واکسن‌های وارداتی در شرایط بومی کشور باید ثبت و تدوین شود
سالم‌خبر: کورش هلاکویی نایینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر و نایب رئیس انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران  در یادداشتی بر ثبت و گزارش تاثیر، اثربخشی و عوارض واکسن‌های کرونا در شرایط بومی کشور تاکید کرد.

در این یادداشت آمده است: برای افزایش اعتماد و کسب اطمینان از سلامت و اثر بخشی واکسن های در اختیار، یکی از کارها و مطالعاتی  که باید انجام شود، پیگیری هزاران دریافت کننده واکسن های وارداتی، تحت نظارت ستادی وزارت بهداشت است، تا اینکه عوارض، efficacy و effectiveness این واکسن ها ذر شرایط بومی، بررسی و گزارش شود. صرفا تبت افراد واکسینه کفایت نخواهد کرد.

این پیشنهاد فراتر از ثبت عوارض است، در حقیقت ما هنوز efficacy و effectiveness این واکسن ها را به ویژه در شرایط بومی خود نمی دانیم.
 تعجب می کنم که چگونه بی محابا بدون در نظر گرفتن ایمنی زایی و مصونیت بخشی واکسن های ناشناخته در سطح جامعه، اقدام به واکسیناسیون هزاران نفر می کنیم، اگر بر اساس فوریت امر، مستندات لازم در دست نمی‌باشد، حداقل خود ما می توانیم تحقیقات مدونی را تدوین کنیم.

 برای تامین این هدف باید قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا نمونه گیری انجام شود. برای بررسی و ارزیابی واکسن ها دراین حوزه باید، متخصصان ایمونولوژی و اپیدمیولوژی در گیر این نوع ارزشیابی ها در همگروه افراد واکسینه شده با گروه مقایسه باشند.

متاسفانه دوستان به ابن نکات مهم توجه ندارند، دوباره باز بر انبوه مشکلات قبلی با اهمال کاری‌ها مشکلات جدیدی اضافه خواهد شد، شاید این از وظایف ستادی معاونت محترم فناوری وزارت بهداشت باشد، که شرایط لازم، پشتیبانی ها، مشوق ها و در کل نقشه راه این امر را تدوین و هدایت نماید.
 
کد مطلب : ۹۱۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما