۰
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونادر گفت‌وگو با سالم‌خبر:

هیچ ارگانی به جز سازمان غذا و دارو حق اظهارنظر در مورد واکسن را ندارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۹۱۱۴
هیچ ارگانی به جز سازمان غذا و دارو حق اظهارنظر در مورد واکسن را ندارد
سالم‌خبر: رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا درباره توزیع واکسن کرونا گفت: هیچ واکسن کرونایی برای فروش در بازار یا داروخانه موجود نیست؛ بنابراین هیچ فردی نمی‌تواند مطرح کند که واکسن را از محلی تهیه کرده است؛ همه واکسن‌هایی که به کشور وارد می‌شود، بارکد دارند ضمن آنکه در سامانه تیتک نیز به ثبت می‌رسند و در اختیار معاونت بهداشتی نیز قرار دارند.
 
مصطفی قانعی در گفت‌وگو با سالم‌خبر در ادامه بیان کرد: همه افراد، واکسن کرونا را مانند واکسن آنفلوآنزا براساس کد ملی در سامانه تیتک دریافت خواهند کرد؛ بنابراین امکان خرید، فروش و دسترسی به آن به صورت آزاد وجود ندارد ضمن اینکه در شرایط فعلی برای ارائه واکسن پولی دریافت نخواهد شد. 
 
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا درباره سامانه توزیع واکسن تصریح کرد: سازمان غذا و دارو متولی این است که دارو یا واکسن را به کشور وارد و آن را تحویل بگیرد و در سامانه تیتک ثبت کند اما اطلاعات همه مردم در سامانه سیب موجودست بنابراین مرحله اول توزیع واکسن از طریق سامانه تیتک
و مرحله دوم از سامانه سیب صورت می‌گیرد. سامانه تیتک و سیب با یکدیگر منافاتی ندارند و هر دو متعلق به وزارت بهداشت هستند.
 
قانعی درباره علت عدم مشارکت ایران در مطالعات بالینی واکسن دیگر کشورها عنوان کرد: ما اگر در مطالعات واکسن‌هایی شرکت می‌کردیم که هنوز تایید نشده بودند سوالی مطرح می‌شد که چرا مردم ما باید وسیله آزمایش واکسن کشورهای دیگر بشوند؛ امکان شرکت در مطالعات هر دو طرف بود اما با نظر مسئولین کشور و کمیته علمی ستاد کرونا تصمیم گرفته شد شش ماه گذشته مردم ما در مرحله ترایال و تحقیقات قرار نگیرند.
 
وی درباره اختلاف نظرهای موجود در زمینه واکسن‌ روسی عنوان کرد: مخالفت یک سازمان باید بر مبنای داده‌های علمی باشد. واکسن روسی از لحاظ فنی واکسنی نیست که ایرادی داشته باشد ضمن اینکه داروسازی آسترازنکا تمایل دارد با واکسن روسی همکاری کند. همچنین آلمان نیز برای دریافت  واکسن روسی درخواست داده و اروپا نیز از این واکسن استقبال کرده است.  

قانعی در خصوص همکاری ایران با روسیه در زمینه تولید واکسن
افزود: از زمانی که روسیه کار تحقیقاتی روی این واکسن را شروع کرد، ایران تقاضای همکاری و کار مشترک در زمینه ی تولید واکسن را داشت؛ روس ها ابتدا قبول نکردند اما در حال حاضر آماده همکاری با ایران هستند.

وی در خصوص اینکه در فضای مجازی و برخی رسانه ها گفته می شود که واکسن روسی واردشده، حاصل بخشی از فاز مطالعاتی این واکسن و همکاری مشترک ایران با روسیه است، یادآور شد: الان که کشورهای دیگر شروع به مصرف این واکسن کرده اند و فاز سه مطالعات آن تمام شده است، دیگر این موضوع مفهومی ندارد و در واقع ما واکسن را از کشور روسیه خریداری می کنیم.
 
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا همچنین افزود: گروهی متبحر، در زمینه مباحث فنی واکسن همه مدارک را ارزیابی می‌کنند و پس از ارزیابی مدارک نواقص فنی را بیان می‌کنند. اگر این واکسن نواقصی داشت اظهارات عنوان شده قابل پذیرش بود اما زمانی که فقط اظهار نظر می‌شود و نواقص فنی وجود ندارد باید آن گفته‌ها را فقط در حد اظهارنظر قلمداد کرد. 
 
قانعی در ادامه اظهار کرد: متولی واکسن سازمان نظام
پزشکی نیست و این موضوعات بر عهده سازمان غذا و دارو است به موجب قانون هیچ ارگانی جز سازمان غذا و دارو حق اظهار نظر ندارد. 
 
وی درباره اعمال محدودیت‌ها گفت: در تعیین محدودیت‌ها، رنگ‌ها از وضعیت هر منطقه بیان شده براساس میزان بستری است. براساس رنگ‌ها و میزان بستری محدودیت‌ها کاهش و افزایش دارند؛ این موضوع یک مدل و شیوه تصمیم‌گیری است به این معنا که زمانی که بستری‌ها کم می‌شود، محدودیت‌ها نیز کاهش می‌یابد و بالعکس زمانی که بستری‌ها بیشتر می‌شود محدودیت‌ها نیز افزایش می‌یابد.
 
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه اظهار کرد: اینکه بعد از رفع محدودیت‌ها، تماس‌ها بیشتر  و ممکن است آمار هم افزایش یابد، تردیدی وجود ندارد اما این مدل، مدلیست که پذیرفته شده است براین اساس زمانی که بیماری کمتر شد، محدودیت‌ها نیز اندکی کمتر می‌شود. اینطور نیست که بگویند مردم به طور دائم در خانه بمانند و مغازه‌ها، مترو و اتوبوس‌ها هم تعطیل باشند به میزان بهبودی اوضاع وضعیت تغییر
می‌کند.
 
قانعی درباره زمان ادامه و اعمال محدودیت‌ها مطرح کرد: محدودیت‌ها تا زمانی ادامه دارد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسینه شوند و زنجیره‌ی ابتلا قطع می‌شود و پس از آن محدودیت‌ها ادامه پیدا نمی‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه هر واکسنی که در کمیته تایید شود ایران می‌تواند آن را خریداری کند، عنوان کرد: درحال حاضر اینطور نیست که تصور کنیم انبوهی از واکسن در پشت درهای کشور وجود دارد و ما در حال انتخاب هستیم که کدام را به کشور وارد کنیم؛ در کل تا شهریورماه کمبود واکسن وجود خواهد داشت ضمن اینکه آثار تحریم‌ها همچنان وجود دارد اما ایران به شیو‌ه‌هایی که آشناست مواد و مایحتاج خود را تامین می‌کند.
 
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه به نظر من در حال حاضر زود است که مردم به واکسن اعتماد کنند، گفت: رسانه‌ها مطالب منفی را منتشر کرده‌اند اما به محض اینکه واکسیناسیون آغاز شود اندکی در رویکرد مردم تغییراتی ایجاد می‌شود ضمن اینکه نتایج مثبت واکسن هم باید رسانه‌ای شود.
کد مطلب : ۹۱۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما