۰
حسن رودگری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

تاثیر مثبت واکسیناسیون در کاهش بار اپیدمی در انگلیس

تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۹۱۱۲
تاثیر مثبت واکسیناسیون در کاهش بار اپیدمی در انگلیس
سالم‌خبر: با آغاز واکسیناسیون در برخی کشوره از جمله انگلیس، سیر نزولی میزان ابتلا به حدود ۱۸هزار نفر در روز رسیده و آمار مرگ و میر نیز سیر نزولی به خود گرفته است.

حسن رودگری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر واکسیناسیون عمومی در وضعیت اپیدمی کشورهایی که پیش از این واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند، توضیح داد: واکسیناسیون
به طور قطع موثر بوده و نمونه آن کشور انگلستان است که نخستین برنامه واکسیناسیون ملی را در جهان آغاز کرد. این کشور علاوه بر ابتلا به سوش رایج کرونا، در انتهای آذر دچار گسترش سریع یک واریانت جدید شد که چالش بزرگی بر سر راه برنامه مقابله با کرونا و واکسیناسیون در این کشور بود. بر اساس آمار، در ۱۹ دی ماه آمار رسمی ابتلای جدید روزانه در بریتانیا حدود ۶۸ هزار نفر بوده (آخرین پیک)
اما اکنون که در حدود ۱۷ درصد جمعیت این کشور یعنی تقریبا ۱۱ میلیون نفر دوز اول واکسن و حدود ۵۰۰هزار نفر نیز دوز دوم را گرفته و قرنطینه هم اعمال شده، سیر نزولی میزان ابتلا به حدود ۱۸هزار نفر در روز رسیده و آمار مرگ و میر نیز سیر نزولی نشان می‌دهد.

به گفته این متخصص ژنتیک، در سایر کشورها نیز  سیر ابتلا با شروع واکسیناسیون و اعمال سطوح مختلف قرنطینه بهتر شده، هرچند برای
قضاوت درباره اثربخشی واکسن‌ها باید منتظر پوشش بیشتری از واکسیناسیون باشیم. به عنوان نمونه در آمریکا آمار روزانه از ۳۰۰هزار مورد (آخرین پیک) در روز ۱۹ دی ماه به ۱۰۰هزار در  ۱۸ بهمن رسیده است. در روسیه این سیر کندتر ولی کماکان رو به بهبود تدریجی است و تعداد ابتلای روزانه از ۲۹هزار نفر در ۴ دی ماه (آخرین پیک) به ۱۶هزار نفر در ۱۸ بهمن کاهش یافته است.
 
کد مطلب : ۹۱۱۲
نام شما

آدرس ايميل شما