۰

ساخت دستگاه درمان سرطان تیروئید برای نخستین بار در کشور

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۹۰۸۷
ساخت دستگاه درمان سرطان تیروئید برای نخستین بار در کشور
سالم خبر: نمونه خارجی دستگاه دزیمتر پایش تیروئید در داخل کشور موجود نیست اما شرکت ما موفق به ساخت آن شد.

به گزارش سالم خبر، میثم رمضانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، در خصوص دزیمتر پایش تیروئید اظهار کرد: یکی از روش‌های درمان سرطان تیروئید، مصرف ید ۱۳۱ توسط بیماران است. دزیمتری یک فرآیند مهم در اندازه گیری شدت تابش مواد پرتوزا است که در پزشکی هسته‌ای کاربرد‌های گسترده‌ای دارد.

او افزود: از موارد استفاده این دستگاه می‌توان به افزایش اثر بخشی درمان اختلالات تیروئید به‌وسیله‌ ید پرتوزا نام برد. با توجه به استفاده از مواد پرتوزا با اکتیویته بالا در این درمان، باید از دزیمتر مناسب جهت پایش وضعیت غده تیروئید، مغز قرمز استخوان و حنجره استفاده شود.

رمضانی تصریح کرد: دوز دریافتی توسط افراد نزدیک بیمار پس از دریافت ید پرتوزا و ترخیص از بیمارستان، باید همچنان استفاده شود. این دستگاه به عنوان یک وسیله مورد نیاز و کاربردی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که از ید پرتوزا جهت درمان اختلالات تیروئید استفاده می‌شود، به شمار می‌آید.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: از نتایج بارز این دستگاه می‌توان به بازدهی بالای آن در شناسایی پرتوی گامای ید و همچنین کالیبراسیون آن بر روی فانتوم معادل بافت بدن و شبیه ساز شده سر و گردن فرد بیمار نام برد.

او افزود: ثبت اختراع دزیمتر پایش تیروئید وسیله‌ای است جهت صحت سنجی درمان سرطان تیروئید که به پزشک معالج در مورد قدرت جذب تیروئید فرد بیمار و تجویز صحیح نسبت به مقدار شدت بیماری کمک کرده و همچنین می‌تواند محدوده زمان ترخیص بیمار و مقدار مجاز دوز تشعشعی از بدن بیمار از مرکز درمانی را مشخص کند.

رمضانی گفت: دزیمتر پایش تیروئید دارای اجزاء گوناگونی مانند گردنبند، آشکارساز حساس به پرتو‌های ایکس و گاما، سیستم اندازه گیری و نمایشگر است.

او تصریح کرد: این دزیمتر دارای گواهی ثبت اختراع از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و برای اولین بار در کشور تولید شده و از نظر ظاهر مشابه نمونه خارجی آن است، که تا به امروز نتوانسته ایم آن را وارد کنیم. نمونه خارجی این دستگاه که محصول مشترک دو کشور آلمان و فرانسه است داخل کشور  به دلیل قیمت بالا و شرایط سخت تهیه آن موجود نیست.

رمضانی بیان کرد: این دزیمتر به عنوان یک آشکارساز پرتو‌های ایکس و گامای ید رادیواکتیو در درمان اختلالات تیروئید شناخته می‌شود که از سیستم اندازه گیری دارای سطح متوسطی ساخته شده است.

او در خصوص کارکرد این دستگاه گفت: این دزیمتر با وزن کم بر روی گردن بیمار توسط گردنبند متصل می‌شود و مقدار دوز رسیده به تیروئید بیمار را بر روی نمایشگر در جهت تجویز صحیح توسط پزشک نمایش می‌دهد.
کد مطلب : ۹۰۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما