۰
مدیران امور پزشکی شرکت داروسازی دکتر عبیدی:

آگاهی درباره فشار خون از نیازهای پاسخ داده نشده در حوزه سلامت است

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۸۸۷
آگاهی درباره فشار خون از نیازهای پاسخ داده نشده در حوزه سلامت است
سالم خبر: آگاهی و آموزش در مورد فشار خون و کنترل و درمان آن در حال حاضر یکی از نیازهای پاسخ داده نشده در حوزه سلامت در کشور است .

دکتر الهام عندلیب، مدیر ارشد امورپزشکی شرکت داروسازی دکتر عبیدی در حاشیه رونمایی از بسته دارویی فشارخون در گفت و گو با سالم خبر عنوان کرد: آمارهای جهانی می گویند که مقدار مصرف قرص فشار خون در پایین ترین سطح مصرف دارو قرار دارد که این مساله در کشور ما نیز صدق می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری فشار خون به عنوان یک مرکز و هسته کشنده برای بسیاری از بیماران محسوب می شود و چون علایم
خاصی ندارد بعضا بیمار با کلیه های از کار افتاده یا سکته قلبی و مغزی به مراکز پزشکی مراجعه می کند که بعدا در
می یابد که عامل آن فشار خون بالایی بوده است که از آن آگاهی نداشته است.

عندلیب با بیان اینکه این بیماری در عین حال که می تواند درمان شود به نام قاتل خاموش نیز نام گرفته است که به راحتی جان انسان ها را می ستاند عنوان کرد: ما سعی داریم که به عنوان داروسازان موثر در این راه بخشی از این مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه فشار خون در حال حاضر تبدیل به یکی از معضلات اجتماعی در سرتاسر جهان تبدیل شده است عنوان کرد که ما امیدواریم با آسان تر کردن کار پزشکان وسیله ای فراهم آوریم که در شرایط ایده آل تری بیمارشان را درمان کنند .

این مدیر ارشد امور پزشکی با اشاره به دستورالعمل های جدید افزود:یک مبحث مهم گایدلاین های جدید این است که در حال حاضر از همان مرحله نخست درمان برای یک بیمار پرفشار خون دو دارو تجویز می شود حتی با دوزهای مختلف که امکان دارد در مراحل درمان این دوز تغییر کند.

وی افزود: اما در برخی از تجویزهای پزشکان در کشور این مساله به وفور دیده می شود که مرحله ی نخست درمان یک بیمار پرفشار با یک دارو آغاز شده که در صورت عدم کنترل فشار خون دوز دارو بالاتر تجویز می شود یا یک دارو اضافه می شود . در حال حاضر دو دارو در خط اول درمان باید تجویز شود تا فشار خون تحت مدیریت وکنترل درآید.

دستورالعمل های جدید، مقیاس های جدید

دکتر لیلا زاهدی مدیر امور پزشکی داروهای قلبی عروقی شرکت داروسازی دکتر عبیدی نیز با بیان اینکه بیماری فشارخون یکی از مهمترین عوامل مرگ مردم جهان است،گفت: بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی در صدر علل مرگ و میر مردم دنیا قرار دارد از جمله ایران. به همین دلیل نیز سازمان بهداشت جهانی یک سری برنامه های درازمدت برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از این بیماری ها تدوین کرده است که یکی از مهمترین هدف های آن این است که تا سال 2030 بتوان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر را به میزان یک سوم کاهش داد.
وی افزود: حال فشار خون در این میان به عنوان یکی ازمهمترین ریز فاکتورها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد بدین مفهوم که
برنامه های کنترل فشار خون در دنیا به سمتی می رود که تلاش شود تا جایی که امکان دارد بتوان به مردم آگاهی داد . هم از لحاظ تشخیص درست بیماری هم درمان های مناسب که بتوان ریزفاکتورهای یاد شده را کنترل کرد.

زاهدی همچنین گفت: با توجه به این موضوع و با توجه به اینکه کشور ما نیز با این معضل دست به گریبان است ومیزان این ریز فاکتورها در ایران هم رو به افزایش است و از آنجا که فشار خون نخستین ریزفاکتوری است که عامل ایجاد اکثر بیماری های قلب و عروق می شود باید تلاش هایی برای آگاهی بیشتر درمورد این بیماری و درمان بهتر و کنترل دقیق تر انجام شود.

این مدیر امور پزشکی داروهای قلبی عروقی تاکید کرد که در همین راستاست که جامعه پزشکی جهان با مطالعات صورت گرفته دستورالعمل جدیدی را برای کنترل و درمان فشار خون با توجه به اهمیت آن روزآمد کردند که براساس آن تعریف فشار خون در ماه های پایانی سال 2017 تغییر کرد و مقیاس فشار خون نرمال زیر اندازه 12 روی 8 قرار گرفته است.بدین معنا که همین میزان نیز فشار خون طبیعی محسوب نمی شود.

وی افزود:براساس این گایدلاین اندازه بین 12 تا 13 بحث پیش فشار خون مطرح می شود و مرحله اخطار است و و پرفشاری خون نیز میزان بالاتر از 13 روی 8 مرحله ی نخست فشار خون محسوب می شود. 14 روی 9 مرحله دو فشار خون محسوب می شود و با توجه به این تعریف اهمیت شناخت و کنترل دقیق این ریز فاکتورها بیشتر می شود.

زاهدی با اشاره به اینکه اهدافی که مد نظر ماست در دوجهت درشرکت داروسازی دکترعبیدی تعقیب می شود، افزود: نخست روی آگاهی عمومی درخصوص بیماری فشار خون کاربیشتری می کنیم که در حال حاضر به عنوان یک قاتل خاموش به افراد جامعه معرفی و شناخته می شود و پس از آن افزایش دسترسی به درمان های دارویی مناسب برای پزشکان و بیماران است که روی این نقطه تمرکزکرده ایم .

وی تاکید کرد که یک نکته بسیار مهم که در گایدلاین های جدید کنترل فشار خون بدان اشاره شده است بحث آگاهی بیمار و پذیرش بیماردر خصوص درمانش است. بیماری فشار خون یک بیماری مولتی مکانیسم است بدین معنا که چندین مکانیسم در بدن موجب ایجاد فشار خون بالا در بدن می شوند. معمولا بیش از دو سوم بیماران مبتلا به پرفشاری نیاز به بیش از دو دارو برای درمان خود دارند و به همین دلیل شاید مصرف این داروها برای بیماری که بخواهد دو تا سه دارو برای کنترل فشار خون خود مصرف کند بدلیل دشواری و فراموشی یا بدلیل بیماری های دیگری که داروهای دیگری نیزباید مصرف کند کار را برای بیمار کمی سخت می کند.

زاهدی خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده است که تعدد قرص های مصرفی در روز موجب می شود داروها درست مصرف نشود و در نتیجه فشارخون نیز کنترل نشود. در برخی مواقع حتی پزشک به موقع پرفشاری بیمار را تشخیص داده و درمان مناسب نیز برای او تجویز شده است اما به دلیل بد مصرفی دارو فشار خون کنترل نشده است و بیمار را دچار مشکلاتی کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا شرکت داروسازی دکتر عبیدی تصمیم گرفت که بر روی کامبینیشن تراپی تمرکز بیشتری در زمینه فشار خون داشته باشد بدین معنا که داروهایی را تولید کند که حاوی دو یا سه دارو در یک قرص باشد که این سهولت مصرف داروی ضد فشار خون را برای بیماران افزیش دهد. پذیرش بیماران را افزایش بدهد  و در نتیجه امکان درمان بهتری برای این بیماران فراهم آورد .

زاهدی با اشاره به گایدلاین اخیر AHA گفت: براساس این گایدلاین قرص ها باید در حجم کمتر در یک وعده از یک روز مصرف شود هرچه تعداد این قرص ها بیشتر بشود پذیرش بیمار برای این قرص ها کمتر می شود و هدف ما از کنترل خون تامین نخواهد شد به همین دلیل هم گایدلاین ها به ما توصیه می کنند که برای درمان و کنترل فشار خون به سمت کامبینیشن پیل ها که حاوی دو یا سه دارو در یک قرص است که موجب سهولت در مصرف دارو از سوی بیمارو به دنبال آن کنترل فشار خون او می شود، رفت.
 
 
 
 
کد مطلب : ۸۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما