۰
علی مروی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تاثیر تخصیص ارز 4200 دولتی بر دارو و درمان: بخش اول

ارز 4200 تومانی برخلاف ادعای حامیان آن به قشر کم‌درآمد جامعه اصابت نمی‌کند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۸۸۴۴
ارز 4200 تومانی برخلاف ادعای حامیان آن به قشر کم‌درآمد جامعه اصابت نمی‌کند
 سالم‌خبر: عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سوبسید دارو یا ارز 4200 تومانی به رغم ادعای حامیان آن به هیچ وجه به مصرف کننده ‌ی نیازمند و بیماران دهک‌های پایین جامعه اصابت نمی‌کند.

علی مروی در نشست تاثیر تخصیص ارز 4200 دولتی بر صنعت دارو و درمان مردم اظهار داشت: به نام حمایت از مصرف کننده این تیپ یارانه ها را به دارو داده ‌ایم اما براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه سال گذشته در مورد میزان بهره ه مندی دهک‌ های مختلف از یارانه ی توزیعی دارو حاکی از آن است که دهک اول 2/5 درصد، دهک دوم 3/2 درصد، دهک سوم 25/1 درصد و میزان بهره مندی دهک دهم 38/9 درصد بوده است. باید ازدرگاه خدا
طلب استغفار کنیم این چه وضعیتی است که برای مردم بوجود آورده ایم؟

وی با بیان اینکه یارانه‌ای که از ابتدای زنجیره تولید وارد شود به طور مسلم دچار رانت و فساد می شود و چنین شرایطی را برای مردم ایجاد می کند، تاکید کرد: ما اگر بر حذف ارز 4200 اصرار داریم براساس عدد و رقم و واقعیات صحبت می‌کنیم. این عددها از آمار هزینه ی بودجه ی خانوارها استخراج شده است اگر برخی هم با دلایلی اصرار به ماندن ارز 4200 تومانی دارید با آمار و ارقام اثبات کنند.باید به دوستانی که از ارز 4200 تومانی دفاع می کنند گفت که این ارز تبعات زیانباری به بار آورده است. تنها نیت خوب هیچ کمکی به بیمار نمی کند.

عضو هیات علمی
دانشگاه علامه طباطبایی همچنین یکی از مفاسدی که  ارز 4200 تومانی ایجاد کرده است را ایجاد اختلال در نحوه ی قیمت‌گذاری خواند و گفت: برای بسیاری از دوستان حامی ارز 4200 تومانی مفهوم بازار هنوز جا نیفتاده است. مگر وظیفه ی دولت قیمت گذاری است؟ کنترل قیمت و حتی کاهش آن از بازار می آید.

وی ادامه داد: ارز 4200 تومانی در عرصه ی دارو فجایعی مانند قاچاق معکوس دارو را بوجود آورده است بدین معنا که شما برخی داروهای تولید داخل که در کشور ما کمیاب است را می توانید به طور مثال در عراق بیابید.

مروی با طرح این سوال که با ارز 4200 تومانی قصد حمایت از چه کسی را داریم؟ اظهار داشت:  آیا حساب کرده ایم که ببینم
اصابت یارانه ی دارویمان کیست؟ یارانه ی دارویی را که دهک دهم درآمدی ما می گیرد 19 برابر بیش از میانگین یارانه ی دارویی ست که سه دهک اول میگیرند. باید بازخورد اصرار بر بودن ارز 4200 تومانی را از واقعیت های جامعه بگیریم نه اینکه فکر کنیم با اصرار بر آن از قشر کم درآمد دفاع می‌کنیم.

وی گفت: این ارز توزیع ظالمانه‌ای دارد. وقتی ما ازهر گونه یارانه ای حمایت کنیم و به جای حمایت نظام مند و تشکل یافته آن در بیمه ها، بارش را بر دوش زنجیره ی تولید و تولید کننده ی نهایی دارو می اندازیم خب نتیجه اش همین می شود.امسال بحثی که درمورد کمبود انسولین مطرح شد و در شبکه های اجتماعی ترند شد آیا می دانید
بخش بزرگی از مجموع انسولین مصرف شده امسال در کشور قاچاق معکوس شده است در حالی که ارز تخصیصی امسال نسبت به سال گذشته برای تامین انسولین بیشتر بوده است.

مروی ادامه داد: چون ارز 4200 تومانی می دهیم و از آن سو قمیت گذاری دارو را سرکوب قیمتی می کنیم. تولید کننده ای که داروی نهایی را تولید می کند برایش به صرفه نیست و خیلی راحت یک واحد تولیدی را تعطیل می کند و می رود.

 وی مطرح کرد که چه کسانی از ارز 4200 تومانی حمایت می کنند؟ برخی که ادعا دارند تولید کننده هستند اما سوال اینست اگر شما تولید کننده ی واقعی هستی باید مخالف ارز 4200 تومانی باشی. شما می خواهی از بیمار حمایت کنی یارانه را درآخر زنجیره 
به او بده نه اینکه از ابتدای زنجیره، به نام سوبسید و حمایت از مصرف کننده، سوبسید را وارد این زنجیره می کنیم که حیف و میل شود. ضمن آنکه به اسم تولید داخل مواد اولیه و دارو را وارد و برچسب تولید داخل هم می زنیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ما به تولید دارو در ظاهر یارانه می دهیم در حالی که  این یارانه تنها 30 درصد از نهاده های تولید دارو را پوشش می دهد، تاکید کرد: این بدین معناست که کمر به نابودی تولید کننده ی این کشور بسته ایم. متاسفانه چهل سال است که با همین شعارها که تنها ظاهرآن به نفع مردم و مستضعفین است مملکت و اقتصاد مملکت را به این وضع کشاندیم.
کد مطلب : ۸۸۴۴
نام شما

آدرس ايميل شما