۰
حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

امکان بالقوه‌ی موج نوع جدید کرونا در کشور وجود دارد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۸۷۶۷
امکان بالقوه‌ی موج نوع جدید کرونا در کشور وجود دارد
سالم‌خبر: امکان بالقوه‌ی موج نوع جدید کرونا در کشور وجود دارد، دولت و مسئولین باید هوشیارانه عمل کنند.

حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی گفت: فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی طی دو تا سه هفته اخیر از بریتانیا به ایران سفر کرده است این فرد در ابتدا هیچ علائمی نداشته و بعد از مدتی علائم آشکار شده است افرادی که با بیمار تماس داشته‌اند حدود ۲۰۰ نفر بودند که رصد شدند و خوشبختانه تحت مراقبت فعال هستند.
 
وی در ادامه بیان کرد: درحال حاضر فعلا یک مورد ابتلا به
ویروس کرونای انگلیسی در کشور تایید شده که آزمایشگاه‌های رفرانس هم آن را تایید کرده‌اند. چون باید ژن ‌ویروس شناسایی و مشخص شود ضمن آنکه علائم ویروس کرونای انگلیسی مانند همان علائم ویروس اولیه ی کرونا است به رغم اینکه سرعت انتشار آن بسیار بالاتر است .
 
سوری با اشاره به اینکه خوشبختانه درحال حاضر ما در مرحله کنترل اپیدمی قرار داریم، مطرح کرد: امروز آمار مرگ و میر ما پس از شش ماه عددی دو رقمی شد در حالی که آمار مرگ و میر روزانه از خرداد ماه دو رقمی نبوده است اما ضروریست مردم رفتارهای مراقبتی و حفاظتی از خود را تشدید کنند و بیش
از گذشته هوشیارتر باشند ضمن آنکه تعاملات و دورهمیهای خود را نیز کاهش دهند .
 
رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا با بیان اینکه دولت و مسئولین باید هوشیارانه عمل کنند، عنوان کرد: به محض اینکه گزارشی از طغیان اپیدمی در سطح محله، روستا یا شهر ارائه می‌شود مسئولین باید واکنش سریعی داشته باشد و اقدامات لازم  مانند حفاظت و کنترل را در همان مکان به طور متمرکز داشته باشند و ویروس را مهار کنند تا منتشر نشود.
 
وی در پیش‌بینی موج جدیدی از نوع انگلیسی ویروس کرونا گفت: این امکان بالقوه همیشه وجود دارد؛ زیرا کووید-۱۹ تابع رفتار مردم است اگر
مردم رعایت کنند و سیاست‌ها را به خوبی اجرا کنند ما می‌توانیم اپیدمی را به مرز کنترل برسانیم؛ تاکنون سیاست‌های طرح شهید سلیمانی نتایج خوبی داشته است و ما می‌توانیم اپیدمی را کنترل کنیم اما نه به این معنا که اپیدمی خاموش می‌شود و ما می‌توانیم با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهیم بنابراین، لازم است امیدواری و هوشیاری خود را حفظ کنیم. 
 
سوری همچنین افزود: زمانی که چنین مواردی از ابتلا گزارش می‌شود، عمده‌ترین کاری که باید انجام شود این است که تماس‌هایی که فرد مبتلا با دیگر افراد داشته به سرعت تحت بررسی قرار گیرد تا مشخص
شود با چه افرادی در ارتباط بوده است و تا زمانی که از وضعیت آنان مطمئن نشدیم که مبتلا نشده‌اند یا دیگران هم مبتلا نمی‌کنند باید تحت آزمایش و مراقبت فعال قرار گیرند. 
 
رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا خاطرنشان کرد: مردم اگر سابقه تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با افرادی که به تازگی از خارج (اروپا، بریتانیا) بازگشته‌اند ارتباطی داشته‌اند باید بالافاصله به مقامات بهداشتی محل خود گزارش کنند. در حال حاضر تیم‌های واکنش سریع در حال انجام اقداماتی هستند ضمن اینکه لازم است این موارد توسط مردم و مقامات محلی  به‌خوبی گزارش‌دهی شوند.
کد مطلب : ۸۷۶۷
نام شما

آدرس ايميل شما