۰
حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

وزارت بهداشت برای تامین‌کنندگان واکسن فرش قرمز پهن می‌کند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۸۷۱۱
وزارت بهداشت برای تامین‌کنندگان واکسن فرش قرمز پهن می‌کند
سالم‌خبر: دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: وزارت بهداشت برای هر شرکتی که مدعی باشد می‌تواند واکسن کرونا برای کشور تامین کند، فرش قرمز پهن می‌کند.
 
حمیدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره وعده‌های متناقض مسئولین در جهت تامین واکسن کرونا گفت: درحال حاضر واکسن کرونا کالایی است که جهان به میزان ۱۰ میلیارد دوز به آن نیاز دارد اما توزیع آن در دنیا ۲ میلیارد دوز است؛ بنابراین زمانی که جنسی در بازار دنیا موجود نیست همه در این نوسان قرار می‌گیرند ضمن اینکه در همه کشورها نیز تناقضات بسیاری وجود دارد.
 
وی در ادامه بیان کرد: ما در کشور با مشکلاتی مانند تحریم‌ها مواجه‌ایم؛ یک طرف قضیه ما به عنوان تصمیم‌گیرنده برای تامین واکسن ایستاده‌ایم اما از آن سو، طرف مقابل تلاش می‌کند تحریم‌هایی را اعمال کند که این موضوع دسترسی به واکسن را برای ما مشکل می‌کند. براین اساس نیز پیش‌بینی قطعی برای زمان تامین واکسن دشوار است.
 
وی ادامه داد: ضمن آنکه گاهی ناهماهنگی‌هایی نیز وجود دارد. باتوجه به وجود تحریم‌ها اینکه از زمان حال بگوییم برای ده روز
دیگر واکسن داریم یا نداریم، اعلام زمان و اظهار نظر درباره آن مشکل است.
 
دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره اعتماد‌سازی مردم به واکسن‌های کرونا مطرح کرد: اگر در تولید داخل واکسن موفق شدیم، مردم واقعیت را مشاهده خواهند کرد و امیدواریم واکسن تولید داخل به سروسامانی برسد و مقداری هم واردات واکسن داشته باشیم تا احساس منفی ایجاد شده در مردم از بین برود.
 
جمشیدی درباره خرید واکسن از کووکس و انتظار یک‌ساله برای رسیدن واکسن به ایران عنوان کرد: هیچ چیزی را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم؛ این امکان نه در کشور ما و نه هیچ جای دنیا وجود ندارد. کشور هند منبع اصلی تولید واکسن دنیاست به رغم این امر ، تاکنون نتوانسته مجوز ورود به بازار را دریافت کند؛ این موضوع بسیار پیچیده است و نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.
 
وی درباره عدم توانایی شرکت‌ها جهت واردات واکسن آنفلوآنزا و دچار نشدن سرنوشت واکسن کرونا به سرنوشت واکسن آنفلوانزا تصریح کرد: من این گفته را صددرصد تکذیب می‌کنم، چون وزارت بهداشت در زمینه واکسن آنفلوآنزا و کرونا طی مناقصه‌ای به صورت عمومی اعلام کرد
هر شرکتی که می تواند این واکسن را اعم از شرکت خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی تامین کند و هیچ شرکتی در واردات واکسن آنفلوآنزا کنار گذاشته نشد، در حال حاضر هم هر شرکتی که مدعی باشد می‌تواند واکسن کرونا را تامین کند، فرش قرمز مقابل پای او پهن خواهد کرد.
 
دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ادامه عنوان کرد: هر شرکتی که بتواند پروفرم‌های شرکت اصلی که باید سه ویژگی قیمت، میزان واکسن و زمان داشته باشد را برای واردات واکسن کرونا تکمیل کند و روی میز سازمان غذا و دار قرار دهد.

وی همچنین افزود: درباره‌ی این موضوع حرف و مصاحبه فایده ندارد هر شرکتی که بخواهد در این زمینه کاری انجام دهد پا پیش بگذارد و پروفرم‌های شرکت اصلی را بر روی میز سازمان غذا و دارو قرار دهد و اعلام کند می‌تواند واکسن را به چه میزان و درچه زمانی با قیمت تعیین شده ارائه کند.
 
جمشیدی درباره تست انسانی واکسن ایرانی کرونا گفت: باید تا ۴۵ روز صبر کنیم تا اثربخشی و بی‌خطر بودن آن مشخص شود، اگر نتایج تست انسانی هم مانند تست حیوانی مثبت باشد این واکسن بسیار امیدوارکننده است اما باید منتظر نتایج باشیم.
 
کد مطلب : ۸۷۱۱
نام شما

آدرس ايميل شما